Среда, 20.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ОДЛАЗАК ЖИЛИЈЕТ ГРЕКО

Слобода је била њена драгоценост

Кад се испред вас нађе неко ко је помало фашиста, и кад осетите да речи више нису довољне, добијете жељу да ударите. А ја сам то радила и тако ме је Кокто запазио, говорила је чувена шансоњерка и глумица
(Фото: EPA-EFE/Jean-Christophe Bott)

Жилијет Греко (1927‒2020), француска шансоњерка и глумица, преминула је 23. септембра, у позној 94. години, на француској ривијери, у близини Сен Тропеа. Живела је слободно и певала у том стилу, зато је било неизбежно да јој се путеви укрсте са филозофом Жан-Полом Сартром, који је у својим делима разматаро проблем човекове слободе. Управо је Сартр за њу написао песму „La Rue des Blancs-Manteaux”, тврдећи да Жилијет Греко његове речи претвара у драгуље. За узврат њој је ова нумера донела први успех и наговестила велику уметничку каријеру у којој се доказала не само као певачица већ и као глумица.

‒ Рођена сам слободна и скандалозна. Нисам сујетна, ја сам поносна, и да, ја имам право да поседујем тело ‒ имала је обичај да каже Жилијет Греко.

Памтићемо је по посебеном стилу, сведеној црној равној коси, бледом тену, ајлајнеру који је уоквиривао њене проницљиве очи, које су сведочиле о грчким коренима, по храпавом гласу, огрубелом од цигарета. Иако је доживела позне године, неким чудом није старила у свом погледу на свет. Једино је таква особа каква је она била, пре неколико година, у својој 88. могла да крене на опроштајну турнеју под слоганом „Хвала”, која је требало да траје годину дана, али је мождани удар који је доживела одлучио о датуму опроштаја од публике. После тога живела је сећајући се своје богате каријере дуге готово седам деценија, а иза ње остају музички класици „Под париским небом” и „Мрзим недеље”.

Жилијет Греко је рођена у Монпељеу, имала је тешко детињство. Отац Жерар, родом са Корзике је рано напустио мајку, која је уз помоћ баке и деке одгајала Жилијет и њену сестру. За време Другог светског рата, с обзиром на то да су се прикључиле Покрету отпора, Гестапо их је ухапсио. Мајка и сестра су одведене у логор, а Жилијет је као шеснаестогодишњакиња провела неколико месеци у затвору. Биле су то године које је памтила по хладноћи и глади. По изласку из затвора имала је само једну танку хаљину, а њени мушки пријатељи су јој позајмили своју гардеробу. Савила је рукаве и ногавице неколико пута да би их прилагодила својој величини и тако је настао њен посебан стил одевања, који су после други копирали.

Почела је каријеру као глумица 1946. и тај период је провела боемски са француским интелектуалцима у граду светлости. Поред Сартра са којим се одлично разумела, упознала је многе писце и уметнике попут Албера Камија, Жака Превера, Жана Коктоа и Бориса Вијана, а од тада датира и њен чувени надимак „муза егзистенцијализма”. Певала је песме Бертолда Брехта и Франсоаз Саган. Пресудан у њеном професионалном животу био је сусрет са Сержом Гензбуром педесетих година прошлог века који је за њу написао незаборавне песме.

Џез-трубач Мајлс Дејвис био је њена велика љубав, али брак није долазио у обзир, јер је он истицао да би тако Жилијет доживела велика понижења од конзервативног окружења. Имала је после неколико бракова, са глумцем Филипом Лемером, с којим има кћерку, затим са глумцем Мишелом Пиколијем и на крају са Жераром Жуанеом, са којим је од 1988. до његове смрти 2018. остала заједно. Међу њеним најпознатијим шансонама су и „Parlez-moi d’amour”, „Paris Canaille”, „Accordeon” и „Je suis comme je suis”. Глумила је у филмовима „Орфеј” (1950) Жана Коктоа и „Добар дан, туго” (1958) Ота Премингера.

Када је 2014. објавила нови албум у својој 86. години посетили су је новинари у њеној приморској кући на Азурној обали. Тврдили су да је деловала запањујуће младолико.

‒ Нисам била Марија Калас, то је сигурно, али сам имала изузетну каријеру, обишла сам свет и певала све те дивне песме ‒ рекла је својевремено.

Трвдило се да су је привлачили не само мушкарци већ и жене. У њу је био заљубљен Морис Мерло-Понти филозоф који је припадао феноменолошком правцу, а Симон де Бовоар је упознала са Вилијамом Фокнером. Дружила се са Орсоном Велсом и Франсоаз Саган у Сен Тропеу. Холивуд је уочио њен гламур, а улога предводнице банде у Коктоовом „Орфеју”, можда је њена најупечатљивија рола. Кокто је засновао тај лик на личности саме Греко, која је имала презир према естаблишменту и склоност да често употреби песницу. „Била сам тешка и насилна млада особа. Тукла сам се. Кад се испред вас нађе неко ко је помало фашиста, и кад осетите да речи више нису довољне, добијете жељу да ударите. А ја сам то радила и тако ме је Кокто запазио”, рекла је једном приликом.

Певајући, обележила је једну епоху и тако постала икона француске културе.

‒ Бити слободан највећа је драгоценост у животу ‒ говорила је Жилијет Греко и то је потврдила читавим својим постојањем од 1927. све до 2020. када је стало њено срце.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Draskone
Juliette Greco. Jedne večeri sam u Olimpiji sa rođakom koji je odveo klinca na koncert. Izašla je jepa žena kao sopstvena senka ispuštala je divne tihe i umirujuće tonove pomalo grube za ženu, ali kakvu? Divna crna haljina crna kosa tipićna francuska faca i poliusmeh. Divno odnegovani zubi i šarm šarm šarm mizike i dame koje su zajedno sanjalački opčinile publiku. Kasnije sam nabavio sve njene ploče. Mirelle Matieu je morala da siđe na drugo mesto. Njena šansona je bila uzvišena i neprolazna.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.