Четвртак, 22.05.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа

Нови успех „Беоавие”

(Фото Танјуг/„Беоавиа”)

У недељи када Машински факултет обележава 72 године постојања, студенти окупљени у тиму „Беоавиа” постигли су још један велики успех у низу.  Њихов пројетакт ВТОЛ летелице под називом „оса” (wasp)  освојио је треће место на управо завршеном међународном такмичењу „New Flying Competition 2020”.

„Беоавиа” је млад студентски тим основан у априлу 2018. године на иницијативу групе студената са Катедре за ваздухопловство Машинског факултета у Београду. Тим се бави дизајнирањем, пројектовањем и производњом беспилотних летелица, а били су једини представници из Србије и Универзитета у Београду на престижним међународним студентским такмичењима у области ваздухопловства.

На „New Flying Competition 2020”, одржаном под покровитељством „Ербаса”,  „Беоавиа” је на најбољи начин представљала нашу земљу освојивши високо треће место у конкуренцији седам универзитетских тимова (из Немачке, Финске, Мексика и далеке Кине), који су се квалификовали у финале такмичења, од укупно пријављених 50 тимова из целог света.

Због пандемије ковид 19, такмчење је, по први пут, одржано у онлајн окружењу. Тимови нису путовали у Хамбург, већ су своје пројекте путем видео-стрима представили са спротских аеродрома на територији држава из којих долазе. „Беоавиа”, са аеродрома „Раван”, недалеко од Чачка.

Летелица „оса” је пројектована да  користи предности вертикалног полетања и слетања, а затим да пређе у  хоризонтални лет. Развој авиона са овим карактеристикама је тренд у светској авиоиндустрији. Њихова предност је у томе што им за полетање нису потребне велике полетно-слетне стазе, а у лету користе све предности летелица с класичном конфигруацијом. Ту се првенствено мисли на брзину лета, долет и ефикасност летелице.

На самом такмичењу летелица  је морала да испуни низ захтевних маневара – да понесе терет одређене масе и димензија, притом да полети вертикално до висине од 10 метара,  а затим да настави хоризонталан лет као авион класичне конфигурације. Током лета био је обавезан и лупниг, што представља велико оптерећење за авион. На крају задатака летелица је морала вертикално да слети на место одакле је полетела, у чему је наш тим и успео.

Поред инжењерских изазова, ово такмичење је пред наше младе стручњаке ставило још један битан изазов – питање финансија,  без којег не би могли да реализују пројекат.  Пандемија ковида 19 је додатно отежала решавање овог изазова. Захваљујући подршци господина Драгана Павловића, наши млади инжењери су успели да прикупе потребна средства и израде летелицу.

Успех „Беоавие” на најбољи начин говори о томе зашто је Машински факултет у Београду једна од најбољих образовно-научних институција и зашто су инжењери које одшколује тражени у земљи и шире.

Проф. др Радивоје Митровић,
декан Машинског факултета
Универзитета у Београду

 

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Драган
Увек ме обрадују овакви чланци. Свака част момцима и девојкама на освојеном трећем месту, догодине да освоје и прво!
Миша С. Томовић
"Њихов пројекат ВТОЛ летелице под називом„оса” (wasp*)....... треће место на међународ. такмичењу „New Flying Competition 2020”* Поштовани проф. још нисмо званично окупирани* па још у Србији важи српски правопис а по њему се пише само "оса" а место на коме сте добили награду, по Вуку, се пише како се изговара: "Њу Флајнинг Компетишн"(?) уз додтака оргиналног назива на енглеском ( „New Flying Competition 2020”). Ко ће нас поштовати ако сами себе не поштујемо - ПРОФЕСОРЕ!?
slamkamenac
Bravo! Lepo bi bilo kada bi Politika donela clanak sa detaljnijim opisom letelice i kako postize zahtevano...priznanje je lepo ali istinska popularizacija nauke zahteva detaljnije tekstove...mi talente imamo ali ih rasipamo.
Nenad Propadović
Bravo mladosti! Svaka vam čast!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.