Среда, 22.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Студенти машинца направили летелицу будућности

Освајањем трећег места на светском такмичењу у изради летелица с вертикалним полетањем и слетањем, студентски тим „Беоавија” показао да наши будући инжењери држе корак с трендовима у глобалној авио-индустрији
Конструкторско решење – елисе које се увлаче у тело летелице током хоризонталног лета – оцењено је као нарочито креативно, што је допринело високом пласману (Фотографије Беоавија)

Нема ни годину дана како су се „излегли”, а крила су им спремна за лет у висине. Ово је прва реченица текста којим је наш лист почетком августа прошле године представио тим „Беоавијa”, који су 2018. основали студенти Катедре за ваздухопловство Машинског факултета у Београду. Било је то након такмичења у Грчкој, где су са својом летелицом „Аурора” освојили четврто место у конкуренцији 50 европских универзитетских тимова.

Ове јесени, попели су се степеницу више. На светском такмичењу „New Flying Competition 2020”, одржаном крајем октобра под покровитељством „Ербаса”, заузели су трећу позицију.  Од 52 пријављена студентска тима са свих меридијана, жири је одабрао седам најбољих – три из Немачке и по један из Мексика, Финске, Кине и – Србије.

– За нас је такмичење почело још септембра прошле године, чим смо сазнали каква се летелица тражи пропозицијама надметања. О напретку пројекта редовно смо слали извештаје организаторима у Хамбургу. Почетком фебруара су нам јавили да смо ушли у финале – започиње причу Давид Цветковић, члан сектора за аеродинамику „Беоавије”.

Око летелице „Оса”, с којом је освојено треће место, окупило се тридесетак „беоависта”, студената „машинца”, уз неколико колега са Електротехничког и Технолошко-металуршког факултета. 

– Задатак је био да се изради такозвана ВТОЛ летелица, која вертикално узлеће и слеће, а лети као класичан авион – објашњава Александра Грубић, једна од девојака у момчади „Беоавије”.    

И тако је од идеје, преко пројектовања до опипљиве форме, настала „Оса” – три метра дугачка, распона крила четири метра, с максималном брзином од 145 километара на час при хоризонталном лету. Беспилотна летелица направљена је од карбонских влакана (90 посто) и алуминијума, на погон литијум-јонске батерије од 1.300 грама. 


Тим „Беоавија” пред такмичарски лет на аеродрому „Раван” у Чачку

– Тежина „Осе” је 17 килограма, у складу с пропозицијама да летелица не сме да буде тежа од 20 килограма са све теретом од два килограма, колико је морала да понесе приликом такмичарског лета – додаје Марко Скакун, члан „Беоавије” с Електротехничког факултета. 

Колико је наступ у финалу „New Flying Competition 2020” студиозно припреман, говори и податак да су при пројектовању „Осе” узете у обзир и временске прилике прогнозиране за крај новембра у Хамбургу, које би могле да утичу на лет. Али, против фактора ковид 19 се није могло. Организатор је одлучио да, уместо седмобоја на небу изнад Хамбурга, све екипе такмичарске летове изведу у својим државама, а да жири прати демонстрацију у онлајн преносу.  

– Одабрали смо спортски аеродром „Раван” недалеко од Чачка, који има бетонску писту и остале погодности. Организатори такмичења су нам послали ГПС логер да га уградимо у „Осу”, како би пратили све параметре лета. Једна камера је монтирана на летелици, друга је са тла снимала како склапамо „Осу” и убацујемо предвиђени терет од два килограма, димензија 1.100 са 250 са 150 милиметара – описује Никола Златковић тај 23. новембар, када је једногодишњи рад требало показати на делу.

„Пилот” за даљинским управљачем био је Александар Милутиновић, координатор сектора за погон. Осу је хоризонтално подигао на висину од 10 метара. Уследио је најзахтевнији део – прелазак у хоризонтални лет, уз обавезни лупинг, што је највеће оптерећење за конструкцију авиона. На крају демонстрације, још један деликатни маневар – „Оса” је вертикално приземљена на место одакле је узлетела.

– Наше конструкторско решење, да се елисе за вертикални маневар увлаче у тело летелице током хоризонталног лета, оцењено је као нарочито креативно, што је допринело високом пласману – напомиње члан тима Душан Лазић.

С обзиром на то да је прво место освојила екипа Универзитета Нирнберг, а друго њихове колеге из Минхена, може се рећи да је српски тим шампион „остатка света” (и четврто место припало је Немцима).

Друго, конкуренти су располагали неупоредиво већим буџетима. Илустрације ради, тим Универзитета Минхен направио је шест летелица, а најбољу је изабрао за такмичење. „Беоавија” је имала свестрану логистичку подршку Машинског факултета, али је морала да сама решава питање финансирања пројекта. Истичу да за ту врсту помоћи велику захвалност дугују предузетнику Драгану Павловићу, који је здушно стао иза њих.   

– Доказали смо и да пратимо главни тренд у светској авио-индустрији, а то је развој ВТОЛ летелица. Због све масовнијег ваздушног саобраћаја, будућност припада авионима којима неће бити потребне дугачке полетно-слетне стазе. На концепту верикалног слетања и узлетања почивају и фамозни летећи аутомобили, за превоз људи и терета у густо насељеним урбаним срединама – закључује „беоависткиња” Исидора Станковић.   

Коментари10
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dragan
Studenti MF- as vrlo uspešni u razvoju projekata budućnosti. Pre par godina su napravili i električnu formulu. Takođe vozilo budućnosti. Čestitam im na tome! Bilo bi dobro kada bi ih profesori usmeravali da rade na projektima razvoja "SADAŠNJOSTi" Nešto realno odmah primenjivo. Ovako mi se čini da se samo igraju.
Brandao
@Mirko Rekli ste istinu, koja se krije pod krinkom ovako bombasticnih naslova (naravno ne umanjujem uspeh ovih mladih ljudi, nikako). Slicna je prica i sa Matematickom gimnazijom. Naime ta skola je postojala i kada sam ja bio djak, i ta deca su i tada imala velike uspehe, koje niko nije spominjao. Sa propascu regularnog skolstva, koje je namenjeno prosecnom detetu ovu zemlje, broj clanaka o uspesima ove gimnazije neuporedivo raste.
Mirko
Elektricna formula jos nije napravljena, ni jedna, i radi se grupacijom svih studenata beogradskog univerziteta i sve zavisi od sponzora i para a ne od studenata. Ovo je cista reklama za fakultet koji je mnogo truo iznutra, leglo politikanstva i nepotizma to je projekat "sadasnjosti", svako ko je tamo moze da vidi koliko stvari nestima i koliko ova slika koja se prikazuje u medijima nema veze sa vezom.
Марко Јанковић
Хајде да извозима свугде у свету!
Milica
@Neske: Ma naravno, u EU je sve bolje, lepše, pametnije... Provela sam pretprošli semestar na Karl Franzensu u Gracu na razmeni. Imaju za nas fantastične uslove. Profesori i asistenti su strpljiviji i bolji predavači od naših i nisu nadobudni kao beogradski. Program je dosta manjeg obima, ispiti su mnogo lakši a njihovi studenti nam po nivou znanja nisu ni do kolena. Nisam s mašinskog, a da nepotizma kod nas ima, znaju i vrapci na grani, ali nemoj pisati ono što ne znaš i ne potcenjuj tuđi trud.
Neske
Naravno jos dok je diploma priznata, dok ne vidi EU kakvo je zapravo znanje onog veceg broja studenata nasprav ovih malo odlicnih. Ona deca profesora ce se lako udomiti, kad su doktorske studije za njih besplatne samo zato sto su deca zaposlenih i takvi postaju profesori. Takva praksa donosi rezultate koji se vec sada vide. MF je leglo nepotizma i politikanstva.
Mira
Zaista veliko bravooo za ceo tim!!! Ponosna san na nasu pametnu omladinu :)
саВа
Скидам капу екипи, и финансијеру. Да нам је више таквих.. и слога, где би нам био крај..
Che Guevara
Велико хвала, ви сте наша будућност! Политико, молим вас у будуће напишите имена и презимена студената, професора и целог тима, то је минимум који заслужују.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.