недеља, 09.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 23.11.2020. у 08:25 Љиљана Вујић

Британци искључују бензинце и дизелаше из саобраћаја

Забрана продаје нових аутомобила на фосилна горива до 2030. године заталасаће земље које прелазак на електрична возила планирају деценију касније
Окретање возилу будућности део је плана о достизању нулте емисије угљеника (Фото EPA-EFE/Legnan Koula)

Ово је велики дан за чист ваздух на Острву, али и за Бориса Џонсона, који трпи оштре критике грађана јер их је због новог удара вируса опет затворио, а можда тиме многе оставио и без посла. Наиме, британски премијер отворио је пут убрзаном преласку на возила на електрични погон. Одлучио је да уместо до 2040. године, забрану продаје нових дизелаша и бензинаца убрза за чак читаву деценију. У покушају да покаже како његова влада намерава да одржи изборна обећања, Џонсон је у колумни објављеној у „Фајненшел тајмсу” рекао да је време да опоравак природе подржи и отварањем 250.000 радних места у оквиру зелене индустријске револуције. 

Амбициозни план подстакнут је и уверавањем струке да ће Велика Британија бити у стању да обезбеди инфраструктуру за прелазак на електрична возила. Влада планира да у ове сврхе мобилише 12 милијарди фунти, а очекују да ће чак троструко већи износ доћи из приватног сектора. Планирано је и убризгавање додатних 200 милиона фунти у технологију за прикупљање, складиштење и употребу емисије угљен-диоксида у наредних пет година, чиме ће укупна улагања у технологију износити милијарду фунти. Дуго ишчекивани план укључиће и обавезу да се инвестира у приобалне ветрове, нуклеарну енергију и производњу енергије водоника. Позабавиће се и улагањем (бар милијарду фунти) у пунионице аутомобила на улицама и ауто-путевима широм земље, а обезбедиће и бонус од 600 милиона за грантове који ће подстаћи возаче да купују четвороточкаше с нултом или изузетно ниском емисијом штетних гасова. 

Британија је лани постала прва држава чланица Г7 која је законом зацртала циљ постизања нулте емисије угљеника до 2050. године, што изискује промене из корена у начинима на које се тамо путује, троши енергија и живи. Говорећи о плану да се за десет година забрани продаја нових дизелаша и бензинаца, премијер је „зелене” амбиције владе повезао с обећањем да ће смањити неједнакости између региона у Уједињеном Краљевству отварањем 250.000 послова за висококвалификоване раднике.

Наиме, прелазак на употребу електричних аутомобила обезбедиће више посла у Мидландсу, на североистоку Енглеске и у Северном Велсу. Севернији делови највише су погођени вирусом корона, а последице су, осим по здравље, приметне и у џеповима људи који добијају отказе или ће их тек добијати. Уједно је реч о регијама које су Џонсону лани обезбедиле изборну победу када су га подржали бирачи махом из радничке класе који су традиционално били верни опозиционим Лабуристима. 

Они аплаудирају сваком плану који подстиче развој индустрије, а одлуци се радују и Лондон, Оксфорд, Бристол. Још лани Садик Кан, градоначелник Лондона, залагао се за то да се с њихових улица искључе возила која троше фосилна горива, а апел су подржали први људи Манчестера, Ливерпула, Шефилда, Бристола, Оксфорда, који пропагирају мере за смањење загађења ваздуха. 

И у удружењу еколошких активиста „Гринпис” премијеров потез називају историјском прекретницом у климатским акцијама. Сасвим је извесно да ће ова одлука изазвати велике таласе у другим земљама и уједно ојачати положај УК. Све су бројнији произвођачи који се фокусирају на електрична возила, док неки планирају да се у потпуности усмере на производњу аутомобила будућности. Осим Британаца, само још Немачка, Холандија и Ирска имају на уму идеју да исти потез повуку кроз десет година. Француска за сада остаје при плану да ка овом путу скрене 2040, док Норвешка верује да ће за пет година у историју послати класике због којих ће вероватно српски увозници половних возила задовољно трљати дланове. 

У то време Британци ће се фокусирати и на обезбеђење новца за енергетски ефикасније домове грађана и зграде јавног сектора, на истраживања која се односе на производњу авиона и бродова с ниским емисијама штетних гасова и изградњу и промоцију Лондона као глобалног „зеленог” финансијског центра. 

Коментари18
e5535
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin - Schwabenländle
У Немачкој је пре неколико дана објављена независна студија као упоређење возила са фисилним горивом и електро. Резултат уопше није био наиван, испало је да електропогон такорећи ништа не заштићује нашу планету. А када помислим на број од 49 милиона аутомобила у Немачкој, без камиона и аутобуса, питам се ко то може да напуни, из којих извора и великом потражњом најређих природних елемената. То је само једна земља, биће после Mama mia.
slobodan
Ne iskljucuju iz saobracaja nego ih nece vise prodavati. Ko ima vozice jos i dalje.Bar neko vreme i posle 2030-te
Пусти ветрови
Посебно је занимљиво инвестирање у приобалне ветрове. Јер, Британија има 68 милона становника, од којих сигурно више од половине насељава приобалне делове, тако да су могућности искоришћавања пуштених приобалних ветрова готово неслућене.
Боба
Производња и рециклажа електричних аутомобила производи више штетних гасова него било којих бензинских или дизел аутомобила али наравно Британија ће да их увози и извози као отпад негде другде. У процесу ће банке и глобалисти направити велики профит.
Acafaca
Proizvodnja i reciklaža su ništa u odnosu na eksploataciju. SUS motori osim pogonskog goriva potroše i brdo rezervnih delova, ulja, maziva... Naravno, ništa se neće posebno postići, ako se i el.energija ne bude dobijala iz obnovljivih izvora.
Lena
Naslov treba da glasi : Britanci prestaju prodaju benzinaca i dizelasa kroz 20 godina.
Acafaca
2030-a je valjda za 10 godina?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља