Четвртак, 02.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИНТЕРВЈУ: Бојан Кекић председник Извршног одбора Банке Поштанска штедионица

Век одговорности за сигурну будућност

Банка је у претходном периоду пратила све важније државне пројекте од којих бих посебно нагласио масовну државну станоградњу за припаднике служби безбедности Републике Србије
(Фото Поштанска штедионица)

Банка Поштанска штедионица успела је да опстане и траје већ цео век упркос изазовним околностима у којима је често пословала од оснивања далеке 1921. године. Данас је Поштанска штедионица све што једна државна банка треба да буде: јака, сигурна и стабилна финансијска институција са јасно артикулисаним државним интересом, која својим пословањем доприноси важном циљу, стварању успешније и богатије Србије, каже у разговору за „Политику”, Бојан Кекић, председник Извршног одбора Банке Поштанска штедионица, поводом јубилеја 100 годишњице постојања и рада ове банке.

– Част ми је да сам од краја 2016. године председник Извршног одбора, први међу једнакима у једној таквој институцији. У пословном смислу, управо та 2016. била је веома изазовна година, пре свега због наслеђених проблема који су се огледали у кумулираним лошим пласманима од 2010. до 2013. године и које смо одмах морали да решавамо. Те године је исказан и велики губитак, који је био огроман репутациони ризик за банку, али уједно и храбра одлука менаџмента. Попили смо пре четири године ту горку пилулу и кренули путем брзог и стабилног опоравка, а последње две године и континуираног раста банке и њене профитабилности.

Како је Банка Поштанска штедионица пословала у овој години?

Као и претходне четири, резултат ће бити тачан и рестриктиван. Успели смо да задржимо стабилне показатеље профитабилности и наставили врло динамичан органски раст билансне суме. Влада Републике Србије и НБС су од првог потврђеног случаја заразе вирусом ковид 19 па све до данас предузели и предузимају низ мера за ублажавање негативних последица по економске активности привреде и становништва. И поред петомесечног мораторијума, у ком није било отплата по свим врстама пласмана, банка је без икаквих проблема одговарала на све обавезе и одржавала све показатеље ликвидности далеко изнад прописаних минимума. Трајно опредељење менаџмента банке је да све депозите, пре свега грађана али и привредних субјеката, поред квалитетних кредитних пласмана репласира у најсигурније и најликвидније билансне позиције. Народски речено, у Банци Поштанска штедионица нема играња и коцкања са новцем грађана и привреде који су указали поверење домаћој, државној банци. Као верификација свега наведеног, билансна сума је закључно са 30. новембром ове године порасла за 38 милијарди динара од краја претходне године, односно 17 одсто. Просечна годишња стопа раста у претходних шест година износила је око 26 одсто што нас сврстава у ред пословних банака са најдинамичнијим органским стопама раста. Кредитни портфолио бележи континуиран раст, а у току ове године је, и поред мораторијума и тешке епидемиолошке ситуације, билансна изложеност према клијентима порасла за 25 милијарди динара у односу на крај претходне године.

Такође, банка је у претходном периоду пратила све важније државне пројекте од којих бих посебно нагласио масовну државну станоградњу за припаднике служби безбедности Републике Србије, где се појављује као пројектни финансијер али и као банка која стамбено кредитира све клијенте који испуњавају законом предвиђене критеријуме. Паралелно, банка је један од ретких послодаваца који су у претходном периоду појачавали свој кадровски капацитет. Просечна старост запослених тренутно је 45 година и на њима ће почивати будући раст и развој Банке Поштанска штедионица.

Сви ови резултати наше банке, усудићу се да кажем и осталих пословних банака на српском финансијском тржишту, поред адекватних пословних потеза менаџмента, тешко да би били оствариви без стабилизујућих одлука Народне банке Србије и Министарства финансија, нарочито у 2020. години, али и претходним. Када имате кредибилне одлуке носилаца монетарне и фискалне политике, добијате стабилност пословног амбијента који даље рађа поверење грађана и привреде у учеснике финансијског система међу којима су најзначајније пословне банке. А сви ћемо се сложити да је поверење conditio sine qua non одрживости, раста и развоја комерцијалног банкарства у свакој земљи на свету.

У претходним годинама проширили сте пословну мрежу и преузели Југобанку Југбанку Косовска Митровица. Да ли сте задовољни пословањем на КиМ?

Водећи рачуна о равномерној регионалној заступљености, у претходне четири године проширили смо пословну мрежу, јер је један од наших стратешких циљева да сви производи и услуге буду доступни што ширем кругу клијената, не само путем дигиталних, већ и традиционалних канала продаје. Са великим поносом наглашавам да смо у априлу 2018. преузели пословање Југобанке Југбанке Косовска Митровица, све запослене и њихову славу коју сада заједно прослављамо сваког 14. јануара. На северу Косова и Метохије присутни смо са пет експозитура и идентичном понудом као у другим деловима Србије. Досадашњи резултати пословања у јужној српској покрајни су више него задовољавајући.

Који су највећи изазови са којима се банка суочила током ванредног стања и пандемије ковида 19?

Банка је одмах по проглашењу епидемије оформила кризни штаб који на дневном нивоу сагледава тренутне околности како би се, са једне стране, апсолутно одржао континуитет пословања, а са друге да би се здравствени ризик за наше запослене и клијенте свео на минимум. Крајем претходне године набавили смо мобилну експозитуру која се показала као пун погодак, нарочито у тренутним епидемиолошким околностима. Ове године обезбедили смо још једну. Обе мобилне експозитуре, по којима смо јединствени на домаћем тржишту, континуирано су у покрету на различитим локацијама широм земље. Такође, у току ванредног стања смо ангажовали све капацитете за опслуживање свих наших клијената, што је био изузетно захтеван посао, нарочито за обезбеђивање потребног износа готовине најстаријим суграђанима који нису могли да излазе из својих домова. Све експозитуре пословале су без застоја, а наши запослени одрадили су заиста херојски посао. Било је дана када смо експозитуре отварали у пет ујутро, а током читавих ноћи радили на стварању стабилних и поузданих предуслова за несметано обављање посла.

Да ли сте задовољни одзивом клијената за стамбени кредит са учешћем од 10 одсто будући да сте прва банка која је с тим кренула?

У тој регулативи НБС препознали смо не само свој интерес већ и потенцијал да се једном оваквом мером подстицајно утиче на развој грађевинске индустрије која би имала шири круг потенцијалних купаца стамбених непокретности. Резултати које смо постигли, у смислу броја одобрених стамбених кредита са 10 одсто учешћа, иду у прилог чињеници да су мере НБС биле јако добро таргетиране и да постижу сврху њиховог увођења.

Да ли је било простора за увођење и примену иновативних решења и нових производа?

Иако се у јавности често има погрешна перцепција о мањку иновативности државних предузећа и институција, Банка Поштанска штедионица је организација која демантује овакве предрасуде. Наиме, на иницијативу и уз заиста огромно залагање НБС, први на тржишту смо имплементирали плаћање путем IPS QR кода на продајним местима трговаца и тиме омогућили свим клијентима плаћање мобилним телефоном. Као највећи издавалац националне „дина” платне картице, у сарадњи са компанијом НИС први смо обезбедили иновативно решење подизања готовине код трговаца. Тренутно смо једина банка на тржишту која је омогућила плаћање на рате националном дебитном „дина” картицом на више од 5.000 продајних места.

Када очекујете да ће „дином” моћи да се плаћа у иностранству?

Посебно смо поносни на међународну сарадњу коју смо остварили са нашим пре свега кинеским пријатељима и то не само на овом пројекту. У великој мери тој сарадњи су допринели изузетни односи које гаје наша два председника и наше две централне банке. Са НБС и компанијом Чајна јунион пеј, која је највећи картичарски бренд на свету, као прва банка на тржишту смо кренули у прихватање платних картица на нашим банкоматима и ПОС терминалима. Спремни смо да, уз помоћ НБС и кинеских партнера, већ у првој половини наредне године кренемо у динамичан процес замене постојећих основних „дина” дебитних картица са новом, функционално унапређеном двобрендираном „дина-јунион пеј” картицом а тај процес ће бити потпуно бесплатан за све наше постојеће кориснике. Тиме ћемо омогућити да се национална платна картица користи у свих 179 земаља које данас прихватају картицу кинеског картичарског бренда.

Да ли је тачно да пензионери код вас могу да подижу пензију и неколико дана раније него што су уплаћене?

Узимајући у обзир врло изражен сензибилитет за друштвено одговорно пословање, спустили смо цену одржавања основног текућег рачуна за пензионере са 90 на 70 динара и тиме допринели да више од 650.000 клијената плаћа за ову услугу најмање на тржишту. Нашим најстаријим и најлојалнијим клијентима омогућили смо и да располажу својим новцем и до седам дана пре званичног датума уплате пензије, без икаквих трошкова. Како наши највернији клијенти имају поверења у своју банку, тако и ми као пословна банка имамо поверење у стабилност јавних финансија Републике Србије, која је годинама уназад стрпљиво грађена, и гарантованих буџетских исплата какве су пензије.

Како ће се Банка Поштанска штедионица стратешки развијати у наредном периоду?

Пратићемо кретања на домаћем и међународном тржишту и бити лидер у увођењу и примени иновација и дигиталних решења јер је то апсолутна неминовност у даљем развоју комерцијалног банкарства. Наравно, Банка Поштанска штедионица ће и у наредном периоду пре свега бити стабилан ослонац држави и њеним грађанима за остваривање свих њихових планираних активности.

Поверење и поштовање

Добро банкарство не базира се само на профиту, него на личном, блиском односу са клијентима. Могао бих рећи, највећи профит и долази из тог односа који ствара поверење и поштовање, основу за сваки подухват, за свако улагање и, на крају, заједничку зараду.

Када је банка државна, као што је Банка Поштанска штедионица, онда је тај принцип још важнији. Самим тим и наша одговорност је много већа, а ми смо тога свесни.

Ако о нечему водимо рачуна и посвећујемо пажњу, онда је то баш тај однос. Наши клијенти треба ову банку да осећају као своју, као део породице, дома. После све постаје једноставно и оствариво, а наши резултати, тачни и рестриктивни, најбољи су доказ тога.

Посебни услови за здравствене раднике

У знак захвалности нашим здравственим радницима, у наредних неколико дана банка ће изаћи са посебном понудом за ову категорију клијената по изузетним условима, а која ће се односити на најзаступљеније кредитне производе укључујући и стамбене кредите.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.