Уторак, 30.11.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Разноликост цртачког опуса Ивана Радовића

У престоничком Народном музеју од данас па до почетка јуна наредне године биће нам доступна изложба радова нашег познатог уметника из колекције ове куће
​„Скица за композицију са два акта”, 1920.

Иван Радовић (1894–1973), један од најзначајнијих сликара српског и југословенског културног простора, биће пред публиком посредством свог цртачког талента у наредних шест месеци – од данас у 18 сати па све до 6. јуна наредне године у престоничком Народном музеју биће нам доступна изложба његових радова из колекције ове куће.

Ову збирку чини 85 његових цртежа изведених тушем, оловком, угљеном, као и неколико акварела, а овом пригодом први пут ће бити интегрално представљено 67 радова, од којих највећи део чине они из 1916. и 1917. године, из времена када Радовић почиње школовање на Академији лепих уметности у Будимпешти.

Радовићеви цртежи, каже Евгенија Блануша, кустос музејске Збирке цртежа и графика југословенских аутора 20. века и ауторка поставке, настали су као приказ сегмената живота и природе за које је уметник веровао да су носиоци онога што чека да буде препознато, али су често стварани не само као плод уметникове свесне амбиције већ изворне потребе за стварањем. Можда управо због тога његови цртежи носе упадљива обележја аутентичне спонтаности, инвенције, извесне лакоће и привлачности, а упознавање са њима учиниће разумевање његовог сликарства целовитијим и заокруженим.

„Коњска запрега на сеоском путу”, око 1918.

Изненађујућа је различитост цртачког рукописа којим се Радовић служи, од грубих, тешких, наизглед незграпних потеза, преко прецизних, до тананих линија испредених оштрим врхом оловке, истиче наша саговорница и упознаје нас детаљније са овим делом његовог опуса који се чува у Народном музеју у Београду:

– Могу се уочити две „врсте” цртежа који се до те мере разликују да остављају утисак као да нису остварени истом руком. Када ради академски, по моделу, Радовић је вешт, његов беспрекоран цртеж упућује на озбиљну студију тела у покрету, добро осмишљену анатомију и скраћења, али на известан начин „одступа од себе”. Одмерен је, хладан и склон промишљању, па његови цртежи делују „школски”. У њима нема експресивности чак ни онда када импровизује. На такав начин Радовић изводи серију актова у којима се интересује за различите позе модела: „Женски акт” и „Женски акт на високој столици”, оба из 1916, „Студија мушког акта” из 1917, „Композиција са три женска акта” из 1917… Насупрот томе, уметник показује изражено осећање животности које је везано за природу, знатно више уверљивости и снаге има у његовим пејзажима, крошњама дрвећа, ђермима и салашима: „Пејзаж” из 1913, „Ђерам” из 1915, „Сеоски пејзаж” из 1916. Могло би се рећи да Радовићев таленат у највећој мери долази до изражаја онда када црта слободно, када „шара”. Упркос томе што тада ради лако и за кратко време, примећује се да ни у једном цртежу не упада у површност или прозаичност.

Подсетимо, Радовић је током петодеценијског стваралаштва успео да обједини разнородна стилска усмерења. Упркос бројним променама кроз које је пролазио, почевши од кубизма, фигуралног и апстрактног експресионизма, наивистичких елемената, чини се да је у основи остао најближи интимизму – поклоник лепог, топлог, лирског расположења – чиме је оставио аутентичан уметнички печат у ликовном стваралаштву 20. века.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.