Понедељак, 18.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ФИЛМСКА КРИТИКА

Цена уметничке и животне слободе

50.Ротердам ИФФ: Филм: „Грит”, сценарио и режија: Итонџе Сејмер Гутормсен, улоге: Биргите Ларсен, Марте Векселсен Гоксејр, Ларс Ејно..., трајање: 118 минута, производња: Норвешка, 2021.
Из филма „Грит” (Фото: продуцентска кућа „Мер филм”)

Дебитантско дело „Грит”, сценаристкиње и редитељке Итонџе Сејмер Гутормсен, после пуних 17 година први је норвешки филм који је одабран за приказивање на Ротердамском фестивалу, чије је 50. јубиларно издање почело онлајн 1. фебруара. Уз то, ово је и први норвешки филм који се такмичи за престижну награду „Златни тигар”, толико значајну филмским дебитантима од којих су многи управо у Ротердаму, који им је и посвећен, имали своју одскочну даску за освајање остатка филмске планете.

Гутормсенова је такву шансу искористила предавши гледалишту филм о младој глумици Гри-Жанет, која је после 17 година безуспешно проведених у Холивуду и Берлину повратком у Осло себе прозвала Грит и опсесивно кренула у реализацију нечега што се може назвати позоришним (али и животним) манифестом који репрезентује радикални колективни ритуал. Ритуал с којим би се развејала бела измаглица што је, према Гритином схватању, прекрила не само Норвешку већ читаву Скандинавију, где влада патријархат и капитализам у свим својим познатим формама.

Гритина уметничко-активистичка мисија креће унутар самог независног, андерграунд позоришта у којем уместо слобода уметничког израза и изражавања одавно влада својеврсни андерграунд традиционализам. Ништа ново, храбрије, богатије, дрскије, провокативније. Све је увијено у обланду дволичности и те неке врсте коректности с којом се лакше приступа званичним државним фондовима за финансијску подршку слободним (али не и слободоумним) уметницима и уметничким трупама.

Кроз Гритину борбу са ветрењачама у покушају отелотворења уметничке замисли –колико год та њена борба деловала смушена, неагресивна, на тренутке и забавно смешна, разоткрива се слој по слој учаурености друштва одавно неспособног да се одмакне бар за милиметар од онога што је административно записано у неким правилницима или инструкцијама за примену разноразних државних докумената. Ако то што као уметник радиш (или желиш да радиш) у тим папирима није препознато, значи да не постојиш. Ни ти ни твоја уметничка творевина...

Редитељка Итонџе Сејмер Гутормсен деликатно прати неуморну борбу своје јунакиње за проналажење излаза из лавиринта унутрашњег креативног набоја. Завирује у њене јадиковке, снове, шансе и спаљене мостове и успут је суочава са низом фасцинантних ликова и искустава из Њујорка, преко Осла до дубина норвешких шума. У свему томе Гутормсенова ни на трен не одустаје од суштине своје филмске приче. Приче о особи која је одлучила да не живи према друштвеним нормама постојања. О особи без сталног посла, деце, куће, хипотеке. О особи која је одлучила да буде потпуно слободна. А слобода има своју цену. Та цена у Гритином случају, уз одбацивање од стране породице, пријатеља и друштва, значи и изолацију, чак и лудило као једно од могућих исхода...

Посебну снагу овом чврсто тканом егзинстенцијалистичком филму даје перфоманс сјајне норвешке глумице Биргите Ларсен. Њен потенцијал за трансформацију у сценама Гритиних највећих криза једноставно нема граница. Ларсенова је Грита од главе до пете. Свом лику, тој интензивној, страстној и усамљеној женској врсти, дала је пун интегритет.

За свој дугометражни играни првенац Гутормсенова је велики ослонац нашла и у сниматељу Патрику Сафстрому, са којим је сарађивала у свом кратком филму „Повлачење”. У игри између Биргите Ларсен и Сафстромове камере комуницира се знаковима и покретима, уместо истицања емоција лика „говори” се аудио-визуелним језиком који у правој мери и на правим местима надражује нервни систем. И гледалац је спреман да разуме Грит и њену жељу за безусловном слободом.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ljubica
Jedva čekam da vidim film!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.