Субота, 16.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Све више превара трговаца на друштвеним мрежама

Обманутом купцу не преостаје ништа друго него да поднесе приватну тужбу, а пошто је реч о малим износима, уз приговор углавном одустаје
(Фото Пиксабеј)

Број грађана који су се жалили на продавце са друштвених мрежа и то пријавили Удружењу потрошача Војводине и Националној организацији потрошача Србије (НОПС) свакодневно расте. Ове организације јуче су прошириле листу нерегистрованих трговаца који не поштују Закон о електронској трговини и за сада су објављени подаци о више од 150 инстаграм профила преко којих су купци преварени.

Како наводе у НОПС-у, на жалост у случају онлајн куповине робе од физичких лица одредбе Закона о заштити потрошача нису примењиве и организације нису у могућности да поступају, нити да пруже адекватне правне савете, осим да их упуте на самостални судски поступак, односно приватне тужбе.

– Ми смо пратећи прописе проверили одређени број трговаца који продају робу преко „Фејсбука” или „Инстаграма” и дошли смо до сазнања да је још 56 „профила” непоуздано за купце. Листа није коначна и важно је напоменути да она не представља репрезентативни узорак нити укупан број трговаца „на црно”, као ни листу продаваца на које грађани најчешће приговарају – каже за наш лист Марко Драгић, правни саветник НОПС-а.

Он додаје да је њихова идеја да скрену пажњу будући да је све више оних који на овај начин варају купце.

Како то у пракси функционише?

Реч је углавном о продавцима гардеробе и обуће, али и парфема који обично нуде наводно скупе производе по врло прихватљивим ценама. Заинтересованим купцима шаљу фотографије на којима је обично друга роба, а не оно што ће им бити послато. Драгић наводи да се често дешава да чак и цена буде другачија приликом испоруке, али најчешће купци добију потпуно другачију робу од оне коју су наручили.

– Купац преузима пакет од курира, схвата да то није оно што је поручио, а онда када покуша да поново позове трговца и рекламира робу, број је блокиран и више нема могућност да с њим ступи у контакт – објашњава наш саговорник из НОПС-а. Трговац у ствари може да остане на истом профилу, али се дешава да промени име или дода једно слово, како би могао да настави посао. Превареном купцу не преостаје ништа друго него да поднесе приватну тужбу, а пошто је реч о малим износима, углавном одустаје.

Драгић каже да ће НОПС ову листу ускоро предати тржишној и пореској инспекцији, а циљ акције је да скрену пажњу јавности на све већи број трговаца на црно.

Наиме у последњих неколико година, а нарочито у прошлој знатног је порастао промет у електронској трговини. На то је свакако утицао и пораст броја трговаца који се баве интернет трговином, међутим, немали је и оних који овакав вид трговине не обављају у складу са законима, добром трговинском праксом, па чак ни етичким нормама.

Према важећим прописима онлајн трговац је у обавези да истакне све податке, укључујући и порески број, али и детаљне информације о цени производа, трошковима доставе и осталим манипулативним трошковима.

Ово је, иначе и доказ купцима да је реч о регистрованом трговцу и да у било ком тренутку могу да остваре своја права. Куповина од физичких лица или нерегистрованих трговаца је куповина на сопствени ризик, наводе у НОПС-у.

Ова организација се бавила углавном трговцима у Београду и Новом Саду, међутим проблема, има и у другим градовима због чега би требало да буде више контрола.

Коментари7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

od A do S
Ko kupuje na crno saucesnik je sa prodavcem u utaji poreza,u toj nedozvoljnoj trgovini nema zakonom zasticenih.Svako ko dobro razmisli kako utrositi novac,treba da planira koliko je moguce na duzi perid,nije izlaz kupovine "macke u dzaku".Trgovci daju neprekidno popuste od 10 do 50 odsto,bilo koja kupovina bez racuna nesigurna,ako je ukradena moze biti oduzeta.Ovaj clanak je koristan i nama veze sa porezom i da ih je sto vise.
Nisam kliknuo a kažu da jesam
Приметим да ми је већи рачун за тел за око 1000дин. Одем у МТС и тамо ми кажу да сам нешто кликнуо и да морам да платим . Али већ је стигло на наплату још 1500дин. МТС помоћ је била таква да су ми блокирали све позиве са телефона који има 4 цифре. Ставим ово на ФБ профил . Одмах се јави петнаестак људи са истим проблемом. Ако износ преваре од 1000дин помножимо са на пример 10000 преварених добија се велика цифра. Ја сам уплатио новац МТС у. Како свој део добије тај непознати кога сам кликнуо?
sale
Nepoznati dobije svoj (veći) deo tako što registruje servis gde se prodaje neka usluga za određeni iznos tipa rington, wallpaper ili informacije o nečemu. Zatim nepoznati sklopi ugovor sa Telekomom gde dobije kratki broj. Do ovde je sve u redu. Problem nastaje kad korisnik nehotice aktivira servis koji je ponekad namerno tako plasiran, da se korisnik prijavi a da to možda nije ni primetio. Inače i odjavljivanje sa takvih servisa može da bude noćna mora pošto uglavnom nisu registrovani u Srbiji.
Миљуш
У преваре које НОПС не решава (не може или не жели), је и она коју сам им пријавио пре скоро 2 месеца, када ме је један од најлукративнијих чланова портала Купиндо преварио, продавши ми 2 књиге, за које ми је недељу дана после уплате јавио да их је "поплава однела". У случају продаје књига то је стари изговор када продавац одустане од продаје јер му неко накнадно понуди више или је неким другим путем остао без њих. Пријавио и тржишној и још увек ништа. Мали износ, па их не занима.
Dr. P. B. Markovic
Naj lakse je svakoj drzavi da naplati poreze onima koji prodaju preko interneta i upotrebljavajuci kreditne karte za placanje. Kreditne karte moraju preko svoje banke da prijave prihod, odakle su pare stigle i kome je placeno. Sa tim podacima moze da ustanovi koliki je prihod svakog ko trguje preko interneta. Za one koji probaju da prodaju ukradjenu ili losu robu mogu da izgube sav prihod, jer uvek treba upotrebiti kreditnu kartu. Ako roba nije dobra, pozovite kreditnu kartu i povratite novac.
Kupujem deecebijama online nikad problem
Ovo nije akcija protiv prevara nego protiv prodaje na crno. Dize se buka da se narod zaplasi i ne kupuje kod trgovaca na crno, gde je roba uvek jeftinija jer ne placaju porez.
Маржа је нижа
Није само порез у питању, он је мањи део уштеде, у питању је и претерана маржа коју наплаћују легални трговци, јер су успели да створе монополе или олигополе. Ако не можете да одете у Немачку, погледајте само на њиховим званичним он лајн продавницама колико кошта роба која се код нас продаје по два или три пута већим ценама

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.