Понедељак, 17.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Бугарско-српски тандем и Кинези у игри за нове екобусе

Процењена вредност набавке је 710.223.356 динара без ПДВ-а, а рок испоруке је 10 месеци од потписивања уговора. – У 2018. најављивана куповина 80 ових возила, у 2019. набавка 30 електробуса, да би тек крајем те године обећања постала реалнија
(Фото Д. Алексић)

Градски оци и надлежни за саобраћај својски се труде да, колико год се то добром делу путника не допада, јавни превоз уподобе „Београду на води”. После трасирања прве линије метроа тим делом града и пребацивања окретнице за многе аутобусе са Савског трга подно „Газеле”, најновија је вест да ће будућа друга ЕКО аутобуска линија кретати управо из „Београда на води”. У те сврхе ГСП је расписао тендер за набавку 10 нових електробуса. На тендер су, како су за наш лист потврдили у ГСП-у, пристигле две понуде – прва је заједничка бугарског „Чериот моторса” и српског „Дат холдинга”, а друга је кинеске компаније „Ланжу гуангтонг њу енерџи аутомобиле”. Како прецизирају процењена вредност ове набавке је 710.223.356 динара без ПДВ-а, а према захтеву наручиоца, максимални рок испоруке је 10 месеци од дана потписивања уговора.

– Реч је о соло нископодним возилима градског типа. Капацитет система за складиштење електричне енергије је минимум 40 киловат-часова. Возило би требало да поседује клима-уређај, улазну рампу и простор за смештај путника са посебним потребама – навели су у ГСП-у шта је тражено од понуђача.

Нова ЕКО возила и нову ЕКО линију најавио је и заменик градоначелника Горан Весић када је обелоданио да ће нова линија спојити „Београд на води” и Калемегдан преко Савског трга, Немањине, Славије, Трга републике до Калемегдана.

Ипак, ако причу о набавци електробуса вратимо шест година уназад, брзо постаје јасно да је на ту тему до сада било и најава и обећања, али врло мало оствареног.
Први пут увођење електробуса озбиљно је најављено у лето 2015. када је на великој, вишечасовној презентацији град представио амбициозан и до данас незнатно остварен план о многим новинама у градском превозу. Тим Синише Малог, у коме је био и актуелни заменик градоначелника, најавио је тада, између осталог, да ће на улицама профункционисати прве еко-бус линије – од Павиљона „Цвијета Зузорић” до Славије, од Доњег града ка Теразијском тунелу па опет ка Доњем граду и од Дорћола до Неимара. Годину касније, односно 1. септембра 2016, на улице излазе први електробуси, али на потпуно другој траси. ЕКО 1 линија повезала је Вуков споменик и „Белвил” и до данас је, иако је у међувремену најављивано да ће добити ЕКО „побратиме”, остала једина.

А тих најава и обећања није мањкало ни у доба градоначелниковања Синише Малог, ни у актуелном мандату Зорана Радојичића. Тако су још у току 2016. када се тек припремао терен за успостављање ЕКО 1 линије, Синиша Мали и његови сарадници истицали како је план града да од Славије до најужег центра тролејбуси буду замењени савременим тролама без те мреже или електробусима који би се окретали код Народне банке. То је најављивано у оквиру приче о обнови некадашње трамвајске линије 1, где би увођење електробуса било својеврсна претходница враћању трамваја.

У току 2017. градски оци су углавном правили само варијације на ову тему да би у току јесени 2018. заменик градоначелника Горан Весић најавио како је идеја да се у „Икарбусу” производе електробуси које ће куповати и престоница за своје потребе. Исте те јесени нови градоначелник Зоран Радојичић, али и његов заменик уверавали су да ће престоница у 2019. купити чак 80 електробуса.

– Циљ нам је да у најужем центру имамо искључиво возила која су на електрични погон – говорили су.

А у току 2019. амбиције су умањене па је тог пролећа истицано да ће 2020. бити купљено 30 електробуса и да ће ЕКО постати линија 31. Тада су из Старог двора поновили да ће те еко-бусе производити „Икарбус”. Ипак, само који месец касније Јовица Васиљевић, градски секретар за јавни превоз, коначно износи број будућих електробуса који је и данас актуелан – ни 80, ни 30, него свега 10. Да ће их толико бити купљено у току 2020, Васиљевић је најавио у оквиру приче о наплаћивању пенала за кашњење тада актуелне испоруке аутобуса.

Али, већ почетком 2020. цифре поново варирају јер пре тачно годину дана из града су најавили куповину 15 електробуса. Тај број стајао је и у Програму пословања ГСП-а за 2020. Врло брзо, у марту 2020, у Србији је потврђена корона, а њен долазак на нашу територију стопирао је набавку нових возила за ГСП, па је све пребачено за 2021.

Коментари12
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dušan
S obzirom na složenost problema, biće još odlaganja i izmena. Treba da stručnjaci naprave ozbiljnu strategiju i da se onda polako realizuje.
абв
Ако се прва набавка показала добром, најбоље је купити исте, из разлога обуке, одржавања, делова, поправке, изгледа, опреме за напајање акумулатора. Другачији принцип је нерационалан.
Пругу л.к. девојко
Две су ствари веома упечатљиве. Прво, сазнали смо да се производи српско-бугарски електрични аутобус! Друго, појаснили су нам да од Београда на води до Калемегдана не треба ићи преко фамозне, годинама стрпљиво изграђиване пасареле код Бетон-хале, него ће се користити еколошки електрични аутобус који ће возити "преко Мале Крсне", тачније уз Немањину, па на Славију, потом КМилана/МТита, Теразија, Трга Републике, Студентског трга (и даље без гараже), па све до калемегданске Спољне Стамбол капије.
Киза
Стварно не разумем "логику" избацивања из употребе јефтиних тролејбуса и увођење прескупих електробуса?! Једино логично објашњење је дебела провизија, тј. лични интерес, јер од јавног интереса ту нема ни трага! Прича о размаженим необуржујима из БГ на води и прилагођавању садржаја и структуре целог града од 2 милиона становника, потребама њих пар хиљада је толико дегуте, да код нормалних људи већ само спомињање ове "инвестиције" изазива мучан осећај! Само кажем...
milenko popić- etnoseljak
"Gradska vlast kao guvernanta Beogradu na vodi. U maniru, "izvolite da li treba još nešto?" Nisam, međutim, prošao brižljivog administratora, koji ne dijeli mišljenje novinara iz uvodne rečenice teksta.
Milan Matić
Ukoliko se nema trenutno mogućnosti ili para za prelaz na gorivna ćelije, kao prelazno rešenje treba koristiti trolejbuse.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.