понедељак, 21.06.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Настава одбране за опште добро

Како су без увођења новог предмета школска врата отворена планском и систематском оспособљавању нараштаја за одговорно, правовремено, правилно и организовано поступање у условима нарушавања безбедности − у миру и рату
(Фото М. Симић Миладиновић)

Дужност је надлежних да „образовање, васпитање и стицање практичних знања и вештина за потребе одбране земље у условима ванредног и ратног стања” омогуће „под број један ученицима основних и средњих школа” − налаже Закон о војној, радној и материјалној обавези у делу који се тиче обучавања грађана, мимо војних обвезника. Ту су темељи прихваћене иницијативе Министарства одбране да се ђацима пружи прилика да у свакој школи стекну елементарна знања о улози и задацима војске и цивилне заштите, па и својим правима и обавезама у систему безбедности и одбране домовине.

Уз подршку Министарства просвете, науке и технолошког развоја, од другог полугодишта школске 2018–2019. године четири часа одељењске заједнице за матуранте средњих школа посвећена су овим темама. Предавања држе разредне старешине, а увек им је на располагању помоћ и подршка професионалца војног позива.

Ђаци стичу елементарна знања о организацији и функционисању, видовима, родовима, службама, мисијама војске. Сазнају како се постаје официр, које су могућности обуке, школовања, развоја каријере у систему одбране али, и да се пут ка сигурном друштву не крчи искључиво стројевим кораком већ и базичном спремношћу сваког појединца да ваљано реагује на знаке опасности.

Тиме је прекинуто вишедеценијско занемаривање обучавања млађих генерација за потребе одбране, а сва средњошколска врата отворена су планском и систематском оспособљавању нараштаја за одговорно, правовремено, правилно и организовано поступање у условима нарушавања безбедности − у миру и рату.

Кључну улогу у увођењу наставних садржаја чији је део и упознавање ђака са мерама војне и цивилне заштите у ванредним околностима као што су поплаве, земљотреси, пожари па и епидемије, има Министарство одбране. Још прецизније − Одељење за обучавање грађана Управе за обавезе одбране, чији су стручњаци издвојили теме, предложили како да се оне реализују у школама и за сваку приредили наставне материјале.

Све је то морало да прође проверу надлежних за програме наставе и учења у Заводу за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ), као што просветни прописи налажу.

За тај посао задужен саветник у ЗУОВ-у Александар Маринковић појашњава за наш лист да су часови одељењске заједнице тада препознати као оптимални да се ђацима представе важни и компетентно припремљени садржаји, усклађени с циљевима образовања и професионалном оријентацијом на крају средње школе, а да се не уводи нови предмет и не ремети распоред часова. Маринковић предочава да су место, улога и задаци војске у систему безбедности и одбране Републике Србије, војна, радна и материјална обавеза теме предвиђене за уводни час одбране за матуранте.

На другом часу ђаци сазнају како се постаје професионални војник и официр, а пажња им се усмерава и на физичку спремност као предуслов за војни позив. „Служба осматрања и обавештавања”, „Облици неоружног отпора”, „Бојни отрови, биолошка и запаљива средства” и „Цивилна заштита” окоснице су трећег предавања. А завршно, четврто, посвећено је тактичко-техничким зборовима и може да подразумева организовану посету ученика јединицама и установама Војске Србије.

Изласком из учионица и присуствовањем манифестацијама „Отворени дан Војске Србије” шансу да у пракси виде тактичко-техничке зборове у прошлој школској години зграбили су ученици из 54 средње школе.

Иницијатива за увођење садржаја обуке у школски систем у претходној школској години прихваћена је у 519 од 530 средњих школа широм Србије. Факултативни наставни садржаји о основама система одбране разреда реализовани су у 459 кућа знања, а од тога у 64 школе уз подршку 50 резервних војних старешина. О томе сведоче подаци Одељења за обучавање грађана Управе за обавезе одбране ресорног министарства.

Речима начелника тог одељења, Милана Коњиковца, капетана бојног брода: „Увођење садржаја о основама система одбране у средње школе само је један у низу корака ка стварању сигурнијег друштва. Оспособљавање и припремање средњошколаца за различите животне околности, како би се супротставили евентуалним опасностима и заштитили, представља опште добро.

Планско и систематско развијање свести о потреби одбране, неговање осећаја припадности свом народу, понашање у складу с правним нормама, доприносе стварању одговорног и спремног друштва, које ће знати и моћи да заштити националне вредности и интересе своје земље.” И то су тек неке међу напоменама које Коњиковац упућује одељењским старешинама, у уводном делу приручника за наставнике вољне да ђацима приближе основе система одбране.  

Коментари9
280f6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

u moje vreme
U moje vreme na tom predmetu dečaci/mladići su jedva čekali da idu na pucanje, a mi devojčice smo se bavile previjanjem. Veštine koje sam tada naučila, do danas su mi poslužile milion puta. Svaki predmet može biti dosadan ako nisi na nivou nastave.
Pantović Nebojša
Više od dve decenije sam svedok da naši srednjoškolci ne znaju da pruže prvu medicinsku pomoć u slučaju potrebe i to nije jedini koristan sadržaj za koji su bili osposobljeni kroz predvojničku obuku.
Milan Filipovic
Sve sto sam naucio na casovima ono i dsz kako u gimnaziji, tako i na fakultetu se devedeseth pokazalo kao tacno i korisno. Interesantno je da su svi komentari do sada negativni i omalovazavajuci, a svi zaboravljaju cinjenicu da u nasoj drzavi postoji fakultet za evrointegracije.
Иван Грозни
Деца нам функционално неписмена излазе из школа. На Писа тестовима заостају за вршњацима из Европе и Азије. Али нема везе, зато ће са ОНО и ДСЗ да стекну знања за 21. век.
popchulle
Potpuna besmislica i gubljenje vremena. Imao sam taj predmet u srednjoj i na fakultetu i ništa pametno tu nisam video. Bolje da ponovo uvedu vojnu obavezu i na kratkom kursu (3-6 meseci) obuče decu onome što treba da znaju.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља