Уторак, 28.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
НАБАВКА ДЕСЕТ „ХАЈГЕРОВИХ” ЕЛЕКТРОБУСА

Тендер по закону или „нацртан” за једног понуђача

Центар за локалну самоуправу истиче да је додела уговора бугарско-српском тандему спорна и да треба да реагује тужилаштво. – Из ГСП-а уверавају да је све по закону и да ће бити поднета тужба за лажи
Окретница електричних аутобуса код Вуковог споменика (Фото Д. Алексић)

Посао набавке десет електричних аутобуса на тендеру који је расписао ГСП „Београд” добио је бугарско-српски двојац „Чериот моторс” и „Дат холдинг”. На долазак нових електробуса кинеског „Хајгера”, после првих пет који су од истог произвођача набављени пре око пет година, мораће да се сачека до краја године. Али оно што је стигло и пре ових возила јесу реакције на ову набавку.

Јавност је претходних дана сазнала да је за набавку десет нових електробуса изабрана понуда која је за више од 1,5 милиона евра скупља од другог понуђача. Пажњу јавности привукла је и вест да се једна од чланица бугарско-српског тандема посредством ког ће бити набављена нова електрична возила уопште не бави возилима него расхладним уређајима.

Зато смо упутили питања Секретаријату за јавни превоз и ГСП-у и тражили појашњење зашто је, ако је тачна информација да је изабран скупљи понуђач, то учињено и који критеријуми су били пресудни приликом одабира. Између осталог, упитали смо и које референце, када је реч о набавци аутобуса, има „Дат холдинг”, српска чланица победничког тандема. Занимало нас је и да ли је тачно да је другу понуду доставио стратешки партнер „Икарбуса” и ако јесте зашто он није одабран, с обзиром на то да су у граду пре неколико година тврдили да ће се убудуће електробуси куповати од „Икарбуса”.

Одговоре јуче нисмо добили. Пре два дана ГСП се огласио саопштењем у којем уверава да није изабран скупљи понуђач, него онај који је једини дао исправну понуду.

– ГСП је купио десет електричних аутобуса на јавном отвореном тендеру на којем су понуду дале две компаније које заступају кинеске произвођаче аутобуса. Тендерска комисија је одбацила једну понуду јер је била непотпуна, у складу са законом. Друга понуда, која је испуњавала услове у складу са законом, прихваћена је. Политичке странке које износе лажи у вези са овом набавком обмањују грађане и врше притисак на ГСП да купи електробусе од произвођача који није испунио законске услове – тврде у ГСП-у.

Како су додали у највећем градском превознику, електробуси ће бити набављени од компаније „Хајгер” чија су се возила добро показала.

– Тада ни нас, а ни јавност није интересовало која компанија их заступа у Србији јер ми имамо уговор са произвођачем. Не утичемо на то које компаније представљају произвођаче аутобуса у Србији. ГСП који ради искључиво у складу са законом, поднеће пријаве за клевету против особа које су претходних дана наступале у јавности и шириле лажи о набавци електричних аутобуса – указано је у саопштењу ГСП-а.

Јед и реакцију највећег београдског превозника пре свега изазвао је Центар за локалну самоуправу (ЦЛС) који је неколико дана раније истакао да је актуелна набавка електробуса скандалозна и спорна јер је „за 7,2 милиона евра (са ПДВ-ом) набављено десет аутобуса на електрични погон кинеске марке ’Хајгер’, иако је постојала знатно повољнија понуда”.

– Изабрана возила не одговарају ни захтевима самог тендера. Поступак јавне набавке био је споран макар у две ствари. Прва, изабран је понуђач чија је понуда била већа за скоро два милиона евра (након обрачунатог ПДВ-а) од другог кандидата, иначе стратешког партнера „Икарбуса”. Друга је да основни услов тендера, по свој прилици, није испоштован, а то је максимална потрошња струје понуђених возила. Са изузетком Софије, ниједан европски град није узимао електроаутобусе од овог произвођача – истакли су у ЦЛС-у и подсетили да је 2019. купљено и 174 соло аутобуса „Хајгера”.

– Тај тендер је стручна јавност оценила као нацртан за једног произвођача. Тај уговор је обележила и скандалозна ставка под називом „обука кадрова” – од 6,46 милиона евра. Преко „Дат холдинга” иде и сервисирање соло „Хајгера”, у вредност од 1,85 милиона евра, иако су аутобуси нови и под петогодишњом гаранцијом. Због свега овога, позивамо тужилаштво да испита набавку електробуса, али и набавку соло аутобуса из 2019 – поручили су из ЦЛС-а и убрзо додали да једва чекају тужбу коју је ГСП најавио после прве реакције ЦЛС-а.

У новом саопштењу Никола Јовановић, председник ЦЛС-а, надлежне у ГСП-у је, између осталог, запитао и зашто је цена набавке нових десет електробуса већа за 80.000 евра по возилу у односу на набавку из 2015, поготову када се ради о истом произвођачу и истом типу возила.

Фирма основана 2008.

Када је реч о прозваној фирми „Дат холдинг”, претрага података Агенције за привредне регистре указује да се ради о компанији која је основана 2008, чије је седиште на Вождовцу и која се бави производњом расхладне и вентилационе опреме. Према подацима Централне евиденције стварних власника АПР-а, директор, законски заступник и стопроцентни власник ове фирме је Александар Томашевић.

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Najveći svetski proizvođač električnih vozila BYD Co Ltd godišnje prozvodi oko 10.000 električnih autobusa, odnosno za 65% više autobusa nego što Higer Company ima zaposlenih; oko 6.000. Inače, BYD Co Ltd ima oko 230.000 zaposlenih, kao i fabrike širom sveta. Srbiji najbliža BYD fabrika je u mestu Komarom u Mađarskoj u kojoj oko 300 radnika u dve smene proizvodi oko 400 električnih autobusa godišnje, pa se postavlja pitanje, zašto ih nadležni nisu obavestili o tenderu da bi i oni dali ponudu.
Love me tender
Принципијелно посмтарано, тендерска процедура подразумева такмичење барем три понуђача која су поднела равноправне понуде у смислу задовољавања захтеваних критеријума. Ако се тендер сведе на једну једину понуду која задовољава критеријуме, онда нема такмичења (јавног натицања), нема конкуренције, а тиме нема ни тендера. Парактично посмтрано, могли су ту једну фирму да позову да с њом склопе уговор о набавци, уместо што се јавност замајава тобожњом причом о отвореном тржишту и конкуренцији.
Nik
Па и намештен тендер може бити по закону. Услови се наместе тако да их задовољава само један понуђач.
Stanislav
Bilo bi interesantno videti kako je urađena evaluacija. Ne da je namešten nego nacrtan za unapred određenog ponuđača.
Milosav
Dobro kaze Djukanovic...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.