субота, 19.06.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

„Боингов” лет по мукама

Квар мотора на „боингу 777” „Јунајтед ерлајнза” (Фото Бета-АП/Chad Schnell)

Тек што је „боинг 737 макс” добио дозволу да поново полети након велике паузе због две фаталне несреће, амерички авио-џин суочио се с новим проблемима. У недељу је на лету од Денвера до Хонолулуа отказао један од мотора на „боингу 777” „Јунајтед ерлајнза”. Не тако мали делови авиона пали су у предграђу Денвера и мало је недостајало да падну на кућу, известио је АП.

Летелица је после тога принудно враћена на аеродром у Денверу. Нико од 240 путника и чланова посаде није повређен, али је инцидент нанео велику штету већ начетој репутацији компаније из Чикага. Уплашени путници пребачени су на други лет за Хаваје. „Авион је почео снажно да се тресе и да губи висину. Мислио сам да ћемо се срушити”, испричао је за АП Дејвид Делусија.

Само дан раније проблеми су задесили теретни „боинг 747-400”, који је у суботу око 16 часова полетео из Холандије за САД, али је морао да хитно слети у Лијеж у Белгији. Очевици кажу да су чули снажне ударе и видели пламен како избија из једног од левих мотора авиона пре него што су побегли у заклон док су усијани метални делови падали на село. Локалне агенције су пренеле да су оштетили аутомобиле и куће и лакше повредили једну жену и дете. У току је истрага холандских агенција.

После удеса код Денвера, америчка Федерална управа за ваздушни саобраћај (ФФА) издала је упозорење и наредила хитну инспекцију летелица 777 опремљених моторима „Прат Витни ПВ 4000”. Након тога је „Боинг” препоручио да се приземље сви авиони тог типа, којих у свету има више од 120, док се не обави контрола.

Одмах су их из употребе повукли амерички „Јунајтед” и две јапанске компаније: „Џепен ерлајнз” и „Ол Нипон ерлајнз”. Исти авиони се користе још само у Јужној Кореји, али та земља није предузела мере. Из јапанског министарства саобраћаја је јуче саопштено да је авион „Џепен ерлајнза” тог типа имао проблем с левим мотором у децембру, кад је морао да се врати на полазни аеродром.

Из „Боинга” је речено да је у свету 69 авиона у употреби, а 59 је повучено у хангаре услед мањка потражње због пандемије. Прва инспекција у Денверу показала је да су се у мотору сломила два крилца вентилатора. Снимак разговора из пилотске кабине и снимак података о лету однети су у лабораторију на испитивање. Моторе производи компанија у власништву „Рејтиона”, великог америчког произвођача оружја, војне и комерцијалне електронике.

Авио-индустрија тренутно пролази кроз најгору кризу у историји, а „Боинг” је и пре него што је почела пандемија доживео велики губитак профита и поверења због две несреће авиона типа „737 макс” за шест месеци. У октобру 2018. године 189 путника и чланова посаде погинуло је у несрећи индонежанског „Лајон ера”, мало по полетању из Џакарте. У марту 2019. године 157 особа је страдало у несрећи „Етиопијан ерлајнза”, кад се исти модел авиона срушио у сличним околностима убрзо по полетању из Адис Абебе.

Након тога су све летелице тог типа у свету приземљене, непуне две године након што су стављене у употребу. Истрага је установила да је до обе трагедије дошло због грешке новог софтвера и да су инжењери скретали пажњу руководству, али да су се у у трци за профитом правиле пречице. Други велики пропуст је то што „Боинг” није обавестио пилоте да софтвер постоји, па самим тим нису ни били обучени за његову деактивацију.

Модел „макс 737” је тек крајем прошле године добио дозволу за летење у САД, а у Европи пре четири недеље, након што су испуњени захтеви регулатора који су се односили на унапређење софтвера и бољу обуку пилота. Први авион у Европи полетео је пре само пет дана, на лету „Флај Белгије” од Брисела до Малаге. Процењује се да је приземљење коштало „Боинг” 21 милијарду директних трошкова и око 67 милијарди долара у неоствареној продаји. Много проблема је имао и с моделом „787 дримлајнер”, првим авионом на свету с литијум-јонском батеријом. Кад се 2013. та батерија запалила на лету од Токија до Бостона, сви авиони су приземљени на три месеца док проблем није отклоњен.

Коментари14
480cf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Car sloba
Kavu uštedu očekuju ako će se izbegavati kupovina tih modela aviona?
Inzinjer
"dva krilca ventilatora" iz teksta su kriticni delovi svakog mlaznog motora - zavisno od vrste motora ima ih 10-ak ("ventilatora") poredjanih u seriji u svakom mlaznom motoru. Za vojne motore nisu toliko kriticni jer se predimenzionisu ali prave veliku buku dok za civilne avione postoje samo dve kompanije koje ih prave (Prat - Vitni i Rols Rojs od kojih Boing i drugi kupiju gotove motore). Ta krilca se izradjuju specijalnom metodom livenja koje se smatra vecom tajnom od svega ostalog sto rade.
Божа
Због чега је Малајзија након нестанка МН370 заменила своју флоту Б777-200 за А330-300. - Утешно је што се то није десило истом типу авиона приликом прелетања океана.
Jovan Aleksic
Stavite Kineske motore na Boinge. Kvalitetniji su.
Nikola Nesic
U slučaju Boeing 777, ali i svih novih aviona koji imaju dva motora, brine činjenica da se danas koriste samo ove verzije za pekookenaske letove. Nekada za putovanja preko okeana i interkontinentalne letove, obavezni su bili tromotorcii ili čevoromotorni aparati, upravo zbog bojazni da jedan otkaže. Danas posebne procedure garantuju da pomenuti aparati mogu da nastave određeno vreme let sa jednim motorom. Ulivalo je nekada poverenje leteti sa 747 ili DC 10, a i osećaj u trupu je bio drugačiji.
Божа
Јесте, али се карго и даље чеси превози са Б-747, важнија безбедност пакета од путника.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља