Петак, 22.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
СВЕМИРСКА ТЕХНОЛОГИЈА

Хеликоптер на Марсу

Летелица је тешка само 1,8 килограма и има задатак да истражује Црвену планету
Ровер „истрајност” и хеликоптер „генијалност” (Фотографије НАСА)

Летелица названа „истрајност” (Perseverance) успешно је 18. фебруара слетела на површину Марса. Седам месеци путовања и знатно више месеци рада и планирања, као и великих новчаних улагања било је потребно да се мисија успешно оствари. „Истрајност” није слетела празна – са собом је понела једну врсту хеликоптера названог „генијалност” (Ingenuity), односно Марсовог хеликоптера који има шансу да постане прва летелица са елисaмa која ће летети кроз атмосферу Марса.

Хеликоптер је тежак 1,8 килограма и малих је димензија. На његовом развоју се радило шест година, а пројекат је од самог почетка био означен као невероватан. Инжењери НАСЕ знали су да је теоретски могуће летети кроз атмосферу Црвене планете, али нису знали да ли је изводљиво да се направи таква летелица која ће имати довољно снаге да лети, комуницира са контролним центром и преживи у екстремним временским условима који владају на површини Марса, преноси НАСА.

Научници су сагласни да су постигли велике резултате развојем ове врсте хеликоптера, иако су на том путу наилазили на велики број препрека које су у сваком тренутку могле да их зауставе у даљем развоју технологије.

„Генијалност” је издржао јаке вибрације током лансирања летелице крајем јула прошле године. У пробни лет неће кренути још месец дана, иако је летелица слетела на Марс. Наредних недеља научници ће обавити све потребне провере како би били сигурни да је летелица апсолутно технички спремна да обави први лет.

„Генијалност” пред полетање

Марсов хеликоптер нема на себи инструменте за истраживање површине или атмосфере Марса. Он има само један задатак – да докаже да је могуће да успешно окреће елису и лети кроз веома ретку атмосферу Марса која поседује свега један одсто густине у односу на нашу.

„Генијалност” ће покушати да спроведе пет тестова током месец дана. Важност ове мисије мери се са првим успешним покушајима прављења летелица које су успеле да се одвоје од површине Земље и сигурно се вину у небо.

Мисија ће бити изузетно тешка због веома ретке атмосфере, због чега је летелица изузетно лагана, док су њене елисе знатно веће од ње саме и брже се крећу у односу на елисе хеликоптера на Земљи. Друга препрека могла би да буде веома ниска температура која ноћу пада на минус 90 степени Целзијуса, али то на летелицу неће утицати, јер је показала добре резултате приликом тестирања.

„Генијалност” је закачен испод ровера „истрајност” и заштићен је поклопцем како би остао неоштећен током слетања, док су обе направе безбедно смештене у капсули у којој су прешле пут дужине 471 милион километара од Земље до Марса.

Када буде дошло време, хеликоптер ће се одвојити од ровера, али ће остати у комуникацији с њим и контролним центром.

Хеликоптер ће летети по сопственом нахођењу уз употребу параметара кретања које су научници подесили док је био у лабораторији. Летелица поседује термостат који ће јој омогућавати да буде довољно загрејана, као и соларне панеле преко којих пуни батерије. Током лета анализираће податке са сензора који ће очитавати рељеф како би минимално скретао са своје путање.

Уколико постигне добре резултате, нова технологија омогућиће развој нових врста летећих возила које ће олакшати наредне мисије ка Марсу.

Коментари7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Дан
Руси су неуспешно слетели на Марс 1971. а Амери успешно 1975, Викинг, и још четири пута после. Већина неверних Тома из коментара су се тада можда тек родили, ако не и касније!
Novak djokovic
Jos samo da poverujemo
Sasa
Zašto ne koriste helijum. On bi moždalako digao letelicu na visinu. Mada ako je pritisak vazduha svega 10mba onda možda helium bi bio teži i ne bi išao na gore
Nisam Berkli
Helikopter je napravljen u laboratoriji JPL (Jet Propulsion Laboratory) u Los Anđelesu. U timu je bio i naučnik iz naših krajeva. Nije bajkovita stvarnost.
Andersen
Zašto render, zašto ne fotka iz laboratorije, magacina, pred poletanje, svejedno odakle ali fotka? Iako je sada možda sve ovo na marsu, ništa ne verujem amerima niti ću, mnogo lažu
Blanka
i ne treba im vjerovati. za razvoj sve vjestacke inteligencije su koristili moj mozak implantiran sa zicama i vojnim tehnologijama koje se koriste za povezivanje ljudskih mozgova sa svim vrstama masina pa i rovera. preksinoc su nocu ubacili karticu u jedan slot i na taj nacin su aktivirali nacin na koji ce meni prenositi informacije. digitalna kopija mog mozga (mene) ce upravljati masinom. zvuci suludo - objasnjenje je u filmu Black Museum - Black Mirror. Digitalna kopija se moze ugraditi svuda
Dule Astro
Rusi ne dovode u pitanje, Kinezi ne dovode u pitanje, ali zato Andersen živi u svojoj bajci da bolje od svih njih zna sve o istraživanju Marsa (a verovatno i Meseca)

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.