субота, 08.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 06.03.2021. у 18:00 Горан Волф

Аутомобил будућности ствара се и у нашој земљи

Немачки „Континентал” отвара фабрику у Новом Саду. – Велики број возача у свету ће убудуће најчешће гледати у производ из Србије – инструмент таблу
Неке од инструмент-табли које се производе у Новом Саду (Фото Г. Волф)

Нова фабрика немачког „Континентала” у Србији је завршена и биће отворена сутра. Овде ће се производити електронски системи за управљање возилом, оно у шта возач, сем пута, најчешће гледа – инструмент табле, екране. Возач сада може да гледа у виртуелну инструмент таблу пројектовану испред воозача на шофершајбни. Али свако од нас који вози види само део тога, иза светлећих лампица, показивача брзине, броја обртаја, налазе се компјутери. Све оно што контролише исправност возила, упозорава на могуће проблеме – мозак аутомобила или камиона, комбија. 

– Нећемо овде производити компоненте, ово су системи, електроника за аутомобиле, напредна технологија. Из фабрика у Србији извозиће се за цео свет, и то производи у које је уграђена наша памет – каже Саша Ђоринга, директор „Континентала” у Новом Саду, напомињући да зна да је прва асоцијација на ову компанију ‒ гума, пнеуматик, али да овде није реч о том делу индустрије већ нечему много напреднијем.

У српском седишту фирме, у центру Новог Сада, ради 600 наших стручњака, већином су то инжењери, информатичари, програмери...

Најтраженији кадрови, просек година је свега 30,8. Наши млади стручњаци, око којих је било отимања пре три године, када је све почело, раде и на најнапреднијим технологијама. Овде се праве радари, камере, акустични сензори. Очекивани извоз за коју годину требало би да досене вредност укупног извоза српске ИТ индустрије. Испитују се нове могућности управљања возилима – развијају аутономна возила. Возила без возача.

Камера и радар су очи аутомобила, а наш, српски инжињер смислио је и како да ауто добије уши. Направио је уређај који ради на принципу слепог миша, акустични сензор. Једна камера кошта око 100 евра, а акустични сензор, коме не смета ни магла ни ноћ ни кривина, око 10 евра. Други патент који је одавде изашао јесте нешто попут жироскопа – носач за камеру који јој омогућава да без обзира на кретање возила, потресе, задржи стабилност. Возила на која смо навикли, изгледа, све више возе ка историји, а све ће мање бити на путевима. Овде се развијају возила будућности. Један од оних који на томе раде је Богдан Миркац, 35-огодишњак, електроничар задужен за развој високоаутономне вожње и радаре. Али на оваквим системима раде читави тимови инжењера који развијају појединачне уређаје који се потом овде, у Новом Саду, комплетирају и тестирају.

– Овај прелаз ће личити на развој телефоније. Од обичних телефона, којима је само могао да се преноси глас, стигли смо до смартфона, мини рачунара, а њима ћемо убудуће и аутомобиле контролисати, наручивати, плаћати. Већ сада смо развили приступ аутомобилу преко паметних телефона којим га откључавамо, прилагођавамо ретровизоре, висину седишта... Аутомобил постаје геџет. Наручите који хоћете, боју, он прилагођава вама седишта, возача нема а стижете где желите. Нема у будућности приватних аутомобила, неће бити потребни, као ни возачке дозволе. Када смо први пут овде, у Војводини, демонстрирали како камион, за сада само по полигону, иде без возача, било је као да смо приказали духа. А томе се стреми и због економичности, загађења, тврди директор Ђоринга, иначе сада једини Румун који је остао овде у Новом Саду, док су све друге стране стручњаке, који су овде у почетку радили, заменили наши. 

Развој возила будућности, без возача има пет нивоа. Прво је да ауто може да прати линије или да кочи, следећи ниво је да има обе ове функције, на трећем нивоу може да претекне, обиђе друго возило, али је и даље одговоран возач, а на концу нема ни волана ни кочница, али иде само тачно одређеним путем („Континенталов” роботакси се већ тестира у Франкфурту) и на концу аутомобил без возача иде свуда.

Наравно, за све ово потребно је од промене глобалних закона до апсолутно функционалне информатичке подршке оваквом систему саобраћаја. Али изгледа да ово није тако далеко како нам можда сада изгледа. У остварење овога, ето, сада је укључена и наша памет, која добија прилику да мења свет. Ново доба, изгледа, стиже нам из Новог Сада.

Коментари24
3ecc5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nikola
Citam ovo i zamisljam neki tekst iz npr. Kambodze, od pre 20tak godina, kako pise "ceo svet,dok hoda, ce gledati u patike koje ste vi sastavili"...ili "ceo svet ce ici bos ako mu vi ne napravite patike"...
Чупак Антун
Е мој Никола упоредити патике и високу технологију?промашио си тему тотално или си завидан.
Darko
Ako je istina da nasi inzinjeri zaista ucestvuju u razvoju stranog proizvodnog programa,to je odlicna vest samo za njih.Sutra ce svoje znanje ponuditi nekome drugom i kakva je korist u svemu tome za Srbiju? Treba videti na primeru francuske zeljezare "Florange "(ponos francuske industrije- proizvodila je delove i za Ajfelovu kulu-)kada je indijska kompanija "ArcelorMittal" odlucila da je zatvori-kakva ekonomska pustos ostaje u regionu.A to je uvek moguce. Da je srece da su to srpske firme.
milic
Nasa / Nemacka fabrika NS izradjivace,deo upravljackog sistema, sto je manje od 1% buduceg automobila..... budimo realni.
Karudijan
Uzimaju ovakve fabrike naše inženjere, ali to one koji su daleko iznad inteligencije prosečnog čoveka-genijalce. Njih čak i posle angažuju i u matičnim fabrikama. Ali to su posebno daroviti ljudi. Ostali inženjeri su samo "goniči robova". Tačno je, sve oko njih je manuelan rad, jeftine radne snage. Nije to samo Fiat, već i Kontinental, Simens i svi drugi veliki brenodovi u Srbiji. Jednostavno, deca i ljudi nam rade za platu od 350 evra. Ko se snađe. pobegne iz zemlje i krene normačno da živi.
Andrej
Ajde da svi odemo,to bi bilo najbolje.Da ugasimo Srbiju,da ne postoji.Sta sve ovaj narod nije izdrzao,ali nikom nije padalo na pamet da ode negde,vec je davao svoj doprinos da drzava stane na noge.Dve plate u kuci od po 40000 din i uzivaj.Na svome si mozes pristojno da zivis.Ako manje gledas americke filmove pa krenes i sam da ih pustas bice ti bolje.
Dragan Sweden
Na zalost sve je to svarciger industrija bez domace pameti, sva tehnika u tom poslu jeste pakovanje i slanje u svet.Politicari su sve upropastili domace fabrike rasprodali strucnjaci pobegli u svet.
Vracarac
Pa ovde je upravo reč o domaćoj kreativnosti i znanju. Pročitajte tekst ponovo, ali sada polako i naglas.
Borivoje m
A da prvo procitate clanak? Kod ovih uredjaja nije bitan hardver, on se stancuje serijski i jedan kompletan mikrokontroler kosta oko 800 din, vec softver koji se u njih ugradi
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља