четвртак, 06.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 07.03.2021. у 21:00 Мирослава Дерикоњић

Вежи појас, не прекидај живот

Према подацима Управе саобраћајне полиције МУП-а Србије чак 60 одсто возача и путника који су смртно страдали у саобраћајним несрећама, нису користили овај систем заштите
Митар Паликућа с породицом: Морате да водите рачуна не само о себи, већ и о другима (Фото: лична архива)

Пре тачно две деценије Митар Паликућа (47), тада активно војно лице, а данас члан параолимпијске стонотениске репрезентације, доживео је тешку саобраћајну несрећу. Седео је на месту сувозача службеног „пик апа” када је возило којим је управљао његов колега, због неприлагођене брзине слетело са пута, а потом се неколико пута преврнуло. Паликућа се пробудио неколико десетина метара од аутомобила из ког је испао током превртања. Задобио је тешке повреде кичменог стуба. Детаља несреће се не сећа. Претпоставља, како каже, да није био везан, јер да јесте – остао би у возилу, а повреде не би биле тако страшне.

– До несреће сам полупрофесионално играо фудбал, а рекреативно сам се бавио и другим спортовима. Због повреда које сам задобио у удесу, завршио сам у колицима и пензионисан сам. Могу да ходам, али изузетно тешко и уз помоћ штака. Возач сам и зато сада апелујем на све учеснике у саобраћају да када седну у аутомобил, поштују сва правила и прописе, да пажњу усмере искључиво на вожњу, да везују појас, прилагоде брзину условима на путу... Као учесник у саобраћају, морате да водите рачуна не само о себи, већ и о другима – апелује Паликућа.

Овај храбри човек успео је да преброди све тешкоће са којима се суочио после несреће. Сада је члан државне параолимпијске репрезентације у стоном тенису, супруг и поносни отац троје деце.

Према подацима Управе саобраћајне полиције МУП-а Србије чак 60 одсто возача и путника (око сто годишње) који су смртно страдали у саобраћајним несрећама, нису користили сигурносни појас. Бобан Милинковић, заменик начелника Управе саобраћајне полиције, каже да је невезивање појаса, уз прекорачење дозвољене брзине кретања, прекршај који се најчешће кажњава.

Упитан како би „пластично” објаснио важност везивања појасева, Милинковић каже:

– Пре неколико година, возач „бе-ем-веа” је, управљајући под дејством алкохола и неприлагођеном брзином, изазвао саобраћајну несрећу и возилом слетео са пута. Он је лакше повређен, а девојци која је седела на задњем седишту и није користила сигурносни појас, приликом судара озлеђена је глава и преминула је на лицу места. Сигурносни појас је најбитнији елемент пасивне безбедности возила, који знатно доприноси смањењу последица саобраћајних несрећа – објашњава Милинковић.

Уколико се појас правилно користи, према речима Душка Пешића, в. д. директора Агенције за безбедност саобраћаја (АБС), ризик од смртног страдања возача и сувозача смањује се за 40 до 50 одсто, а за путнике на задњем седишту то је од 25 до чак 75 одсто. Да би сигурносни појас, али и сваки систем заштите учеснику у саобраћају, пружио заштиту, наводи Пешић, неопходно је правилно га користити.

Осим употребе сигурносних појасева, у Управи саобраћајне полиције и АБС, апелују и на коришћење дечјих седишта.

– Колико год да је маса детета мала, за време судара она се повећава и до 150 пута, а некада до чак 300 пута. То значи да при брзини од 50 километара на час, дете тешко десет килограма због деловања силе постаје тешко 500 килограма и том силом удара у унутрашњост возила и друге путнике. То значи да ни најјаче руке одраслог човека нису у могућности да задрже малишана да не настави неконтролисано да се креће ка тачки судара. Тело ће се тако кретати све док не потроши енергију. У судару се увећава тежина и других путника, не само деце. Због тога родитељ или било који други невезани путник може да угрози малишана, када услед саобраћајне несреће настави кретање према детету. Односно, ако у возилу у којем човек од 50 килограма држи малишана и возило удари у непомичну препреку (аутобус који стоји, дрво, бандеру, зграду…) при брзини од 60 километара на сат, особа која има дете у крилу притиска га силом од једне тоне – објашњава Пешић значај употребе појасева и дечјих ауто-седишта и наглашава да њихово коришћење смањује ризик од настанка најтежих последица у 75 одсто случајева.

Војводина најдисциплинованија

Према подацима АБС проценат употребе сигурносних појасева на предњем седишту аутомобила највећи је на територији ПУ Суботица – 92,3 одсто и Сремске Митровице – 91,5 одсто. Када је реч о систему заштите за децу млађу од три године, издваја се ПУ Суботица са 81 одсто употребе. Исти је случај и када је у питању употреба ауто-седишта за децу од четири до 12 година, па се иза ПУ Суботица налазе ПУ Нови Сад (75,6), Зрењанин (74,6) и Сремска Митровица (75,4).

Казне

У претходном периоду, саобраћајна полиција је годишње у просеку кажњавала између 2.000 и 3.000 возача који су непрописно превозили децу. Далеко је већи број оних који су кажњени због некоришћења сигурносног појаса – 250.000 годишње.

Коментари1
e7d4b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Горан
Појас некад спасе, а некад убије, коме се како заломи...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља