петак, 07.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 13.03.2021. у 19:46 Маријана Авакумовић

Протест запослених у Фијату – док једни штрајкују, друге зову на рад у Словачку

(Фото А. Васиљевић)

Радници „Фијат Крајслер аутомобила Србија” до сада су на плаћено одсуство одлазили због недостатка поруџбина, а од сада зато што њихове колеге у „Фијат пластици” штрајкују и као њихов једини добављач – не испоручују бранике за возила. Нови шах-мат траје од почетка ове седмице, а ко ће први попустити – послодавац или штрајкачи – видећемо. У сваком случају, менажмент „ФЦА Србија” има излазну стратегију за своје раднике – због нагомиланих нерадних дана понудио им је једногодишње уговоре за рад у Словачкој.

Зоран Миљковић, председник штрајкачког одбора „Фијат пластике”, каже да су се пре два дана састали са представницима менаџмента компаније „ФЦА Србија”, који је надлежан и за запослене у „Фијат пластици”, али договора није било.

Иначе, „Фијат пластика” је сестринска фирма „ФЦА Србије”, али је у апсолутном власништву ФЦА групе из Италије, односно новоформираног „Стелантиса”, заједничке компаније „Фијата” и „Пежоа”.

– Пословодство је прихватило само део захтева. Пристали су да нам се нерадни дани убудуће, као и колегама у „ФЦА Србија”, плаћају 65 одсто (уместо досадашњих 60 проценат) од уобичајених зарада, као и да коефицијент за обрачун минулог рада буде 0,5 одсто. Али нису прихватили наш основни захтев да се регрес у 2021. врати на прошлогодишњи ниво просечне републичке плате од око од 60.000 динара – наводи Миљковић и додаје да је ове године и њима и колегама у „ФЦА Србија” регрес умањен за 60 одсто.

Он каже да не зна која је рачуница пословодства и зашто неће да им испуне захтев за повећање регреса, као и да „Фијат” због овога има губитке у производњи и велики финансијски минус.

У сваком случају штрајк и тактизирање са послодавцем се настављају, па ко издржи дуже. Рад у „Фијат пластици” је потпуно обустављен 17. фебруара, што је зауставило и производњу у „ФЦА Србија” јер су са трака излазили аутомобили без браника, па су радници послати на плаћено десетодневно одсуство.

У међувремену су и у „Фијат пластици” били на плаћеном. Када су се сви поново 8. марта вратили на посао, већ у другој смени је престала испорука браника и од уторка су радници ФЦА поново послати на плаћено одсуство. Тако да фактички од тактике штрајкача у „Фијат пластици” зависи производња „фијата 500 Л”.

У „ФЦА Србија” који је овлашћен да преговара са штрајкачима јуче нисмо добили одговор да ли је могуће изаћи у сусрет захтевима радника „Фијат пластике” од којих зависи наставак производње у „ФЦА Србија”. Док траје нагорнавање са добављачем браника представници „ФЦА Србија” су у понедељак обавестили своје производне раднике да могу да се пријаве за рад у фабрици „Стелантис” у Словачкој у којој се производе возила „пежо 208” и „ситроен Ц-3”.

Саша Ђорђевић, председник Самосталног синдиката ФЦА, каже да би заинтересовани за одлазак у Словачку склопили уговор о раду на годину дана. Све је искључиво на добровољној бази и не постоји утврђен број.

– Сходно томе колико се њих пријави смањићемо производњу у Крагујевцу на дневном нивоу. Тренутно, производимо 200 возила и ако оде 50 радника, производићемо од 170 до 180 у смени, да би број људи који остане могао да ради у нормалном ритму – објашњава Ђорђевић.

Он сматра да овакав позив за раднике у Крагујевцу, далекосежно гледано, значи да ФЦА у Србији нема намеру да уводи нови модел у производњу у наредних годину дана.

– То отвара и многа питања. Планирамо да разговарамо и са нашим менаџментом али и са представницима Владе Србије, јер држава има удео од 30 одсто. Овде су укључени и кооперанти који ће морати да редукују своју производњу – наводи Ђорђевић и додаје да су од уторка на плаћеном одсуству и да сваког дана чекају позив за повратак на посао.

Љубомир Маџар, професор Економског факултета у пензији, каже да са „Фијатом” нисмо имали среће и да од када послује у Србији стално се јављају проблеми, неиспуњена обећања и неостварени планови. Позив радницима крагујевачке фабрике да се пријаве за рад у Словачкој, према његовој оцени, није добар знак.

– То је сигнал да ће производња у Словачкој добити већу тежину и да је битнија за развој новоформиране заједничке компаније „Фијата” и „Пежоа”. У Србији ће производња бити мања за онолико за колико се умањи радна снага у Крагујевцу. Држава, као сувласник фабрике у Шумадији треба да изведе рачуницу њене рентабилности, а ако се види „да је то камен о врату” да се то полако демонтира и да се из тога побегне – закључује Маџар.

Коментари17
58182
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dule Reno
Dobro vece..Ukratko da zemljacima priblizim uslove u Trnavi(sk)..Da slucajno ne nasednu na ponudu..22 radna dana mesecno po 8h..plata na racun 770e..smestaj u dvokrevetnoj sobi 170e+44 autobuske karte do posla i nazad+4e paklica cigara dnevno+hrana..max ostane 400e..a to je samo osnovno..Za mlade da promene sredinu,upoznaju nekoga,ok..Nasi i ukrainci odlaze masovno..Uslovi u fabrici..tesko da neko nema zavijenu ruku,nogu ili da ga bar neki misic ne boli..Prodje korona i ja odlazim..Pozz..
Veliki promašaji
Posao veka sa FIAT-om kao i posao sa Emiratima i avio saobraćaju (Er Srbija) postali su veliki promašaji jer umesto profita oni prave gubitke na teret države.
kurcšlus
Namesto da sa Kinezima ili nekom renomiranom evropskom firmom ugovori gradnju fabrike elektromobila, Srbija uporno postavlja mrtvog magarca na noge! Narod koji se ponosi Teslom bruka se pred celim svetom...
Neprilagodjen
Narod koji se ponosi likom i delom najveceg americkog naucnika, 70-80% struje dobija sagorevanjem niskokaloricnog lignita dobrano "obogacenog" sumporom! Poslednja stvar koja nam sada treba su automobili i autobusi na baterije. Sto je takvih vozila vise na ulicama, to je zagadjenje sumpor dioksidom vece. Treba se drzati FIAT-a, jer imati fabriku vozila u zemlji je strateski vazno. Tu prvenstveno mislim na vozila koja nisu putnicka. Podrska radnicima u strajku se podrazumeva.
Nenad
Ово натезање неће додатно мотивисати друге инвеститоре, чиме би се решио проблем вредности радне снаге сам од себе и штрајкови не би били потребни.
Car sloba
Da li su štrajkači u većem broju ono što se pre nazivalo "polutani"? Pola rade u fabrici a pola na svom seoskom imanju? Ne razmišljaju o ekonomskoj k

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља