Среда, 22.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Сценографија је нова шкољка

Позориште после извесног времена постаје наша друга кућа, скривено интимно место које свима пружа дах живота, одраз нас самих, каже Јасмина Холбус
Јасмина Холбус (Фото: Милан Јосиповић)

У животу тиха, у уметности снажна. Управо таква је Јасмина Холбус, сценографкиња и песникиња која ових дана има пуне руке посла. Наша саговорница протеклих недеља истрајавала је на два захтевна сценографска решења, у представама: „Каспар”, чију премијеру смо управо гледали у у ЈДП-у, и „Син” у Атељеу 212, чији сусрет са публиком се очекује до краја марта. У међувремену предала је скице за трећу представу у низу: „Блудни дани куратог Џонија” у Новосадском позоришту чије сценске пробе почињу почетком априла.

‒ Привилегија је бавити се културом у овом посебном времену и бити саставни део уметничког изазова као што је комад „Каспар” Петера Хандкеа у режији Милоша Лолића. Рад на представи „Син” Флоријана Зелера, савременог француског драмског писца, такође је узбудљив процес с обзиром на то да први пут сарађујем са редитељком Аном Томовић. Представе смо отпочели још јесенас, али због пандемије токови рада су захтевали одлагање термина, стрпљење, веру и јединство. Коначно смо привели посао крају, што нас све посебно радује.

Отмена Јасмина Холбус своју каријеру гради без „буке”. Задубљена у своје скице и пројекте, у паузи између проба причала нам је колико је тешко сценографски испратити првобитну идеју:

‒ Најважнија и најинспиративнија је прва фаза сарадње, након што добијем текст и отпочнем са редитељем разговор о истом. Тада настају идеје, све што следи је материјализација и реализација истих. Некад је тешко спровести та решења ако су нам буџети минимални или нам то задати услови у неким позориштима онемогућавају. Међутим, вера у идеју најчешће и немогуће претвори у могуће.

У намери да сценографски оснажи позоришни чин, Јасмину Холбус ништа не може да заустави. Отуда и не чуди што је све чешће водећи редитиљи виде као део свог тима. Колико је сценографу тешко у овом новом оквиру да се изрази? Каква „нова нормалност” нас чека?

‒ Шта нас чека, зависи увек од нас самих. Сваки човек је креатор своје реалности. Није важно које су задате околности, важно је како ми на њих реагујемо. Неопходно је пронаћи, именовати и створити у себи или око себе простор надахнућа, кад то створите, онда привлачите и нове креативне пројекте. Сцена у себи садржи невидљиво збивање. То „невидљиво” што театар даје свима нама који радимо у њему, а надам се и публици, јесте: уточиште. Позориште после извесног времена постаје наша друга кућа, скривено интимно место које свима пружа дах живота, одраз нас самих. Сценографија је нова шкољка, заклон кад изван бесни невреме или не време ‒ каже за „Политику” Јасмина Холбус и објашњава колико њен сценски израз трпи због мањка финансијских средстава. Односно, да ли је то понекад и оправдање за недостатак маште:

‒ Позоришта у нашој земљи, па и у региону често имају минималне буџете. Кад се суочим са том димензијом стварности често декор преточим у рухо направљено од јефтиног и не тако трајног материјала. Понекад ме та тужна чињеница учини креативном, па проблем роди нову идеју. Декор или обогаћује режију или је спутава. Сценографија је увек у функцији режије, зато често редитељи и постају сценографи или мисле да са правом могу да интервенишу на истој. Добро је да постоји дијалог у процесу рада, он инспирише, тада и сценографија и режија настају из сусрета понекад опречних мишњена. Пресек различитих углова гледања на исти текст кристалише перспективе, изнова преиспитује првобитну идеју, а то доприноси и самом квалитету представе.

Сценографија је данас често у сведеној форми. Шта је пресудно да се уради добра сценографија, односно које сценографије су њена „шоља чаја”, наша саговорница каже:

‒ Вероватно имам препознатљив рукопис, кога често нисам ни свесна, али све зависи од драмског предлошка и од визије редитеља. Настојим да избегнем сваку илустрацију чак и када се крећем у оквирима задатог реализма. Сценски декор је тачка пресека наших сећања, кондензованих представа о свету, архетипских слика. На сцени и сенке невидњивог предмета дефинишу предмет као што и испражњен простор најављује радњу. Није увек важна грандиозност, нити да ли је декор леп, то не гарантује добру представу. Битно је следити првобитну идеју, шта је то што заједно желимо да представимо, на шта желимо да укажемо. Не треба заборавити да је сцена и интиман и јавни простор истовремено, зато је магична.

Јасмина Холбус подједнако је успешна и као песник. Њена 11. књига поезије под називом „Ампула” већ је у припреми код издавачке куће „Златно руно” и чека нека срећнија времена када ћемо, како каже, моћи окупљени да уживамо у њеном оглашавању.

‒ Кад је писање поезије у питању, она није мој избор. Поезија је позив, осећам се позваном да јој одговорим, јер тај се позив не одбија. То је позив из нутрине бића које је и моје колико је и ваше, то је позив на смелост. Смелост да се одазовемо тананим доживљајима интимности кроз „залете” имагинације. Дучић је говорио да је поетско у нама мера душе. Свако биће је често затворено споља. Неизмерно биће, зазидано у свету лоших намера је и најчешћи мотив драмских представа. Ту слику остављамо за собом у чину ставарања поезије, она пред стихом узмиче. У срцу бића дише простор моје поетске слике који не зна да ћути.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kosta
Prelepa zena.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.