уторак, 22.06.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИСХРАНА

Проблем са преједањем

Немојте лежати након обилног оброка, јер се тако повећава ризик од горушице
(Фото Пекселс/Askar Abayev)

Свима се дешава да с времена на време поједу нешто више од планираног. Ако се то чешће дешава, онда имате проблем са преједањем, али ако је преобилан оброк само у посебним случајевима, онда то неће много утицати на ваш организам. Шта год да радите, немојте лежати након обилног оброка, јер се тако повећава ризик од горушице.

Празницу су на срећу иза нас, као и удовољавање нашим гастрономским жељама и очекивањима. Блиски долазак пролећа показује своје прве знаке, свежег поврћа је све више, а и дани су угоднији.

Једини разлог што понекад претерујемо за столом је у томе што мозгу треба неко време да схвати да смо сити. За сада не постоји начин да се вратите у прошлост и исправите брљотину, али постоје ствари које можете да урадите да бисте се осећали боље и вратили у своју нормалну рутину. Током празника обиље разне хране одвлачи пажњу од потребне количине.

Просечне дневне калоријске потребе за умерено активне мушкарце су око 2500-2600 kcal на дан, а за жене око 1900-2000 kcal. Наравно, ово су уопштене вредности које не узимају разне факторе у обзир, на пример узраст, физичку кондицију и ниво активности. Права мера се добија када све факторе узмете у обзир, али за то погледајте TDEE калкулатор.

Примера ради, рецимо да имате дијету од 2000 kcal на дан. Ако је поделите на три главна оброка плус две ужине – доручак, ручак и вечера треба да имају око 500 калорија, а свака ужина по 250 калорија.

Чак и ако се придржавате редовног плана оброка, многи имају тенденцију да премашују ограничења калорија на празнике попут Божића, Нове године, Васкрса, разних слава где можете појести и дупло више од жељених 2000 или 2500 kcal.

Ако су ове повремене прославе једино време када претерујете са калоријама, онда о томе не треба превише да бринете. Битно је да имате редован програм исхране ког се у начелу придржавате.

Неколико оброка са претераном количином хране годишње неће битније утицати на вашу укупну тежину или здравствено стање. Ваш стомак је еластичан орган који може да се рашири да прими више хране када поједете више него обично. Али када се то догоди, имаћете непријатне симптоме:

  • горушица
  • бол у стомаку
  • надимање
  • пробавне сметње
  • мучнина

Горушица или рефлукс киселине настаје када претрпани желудац врши притисак на сфинктер који раздваја желудац и једњак, што доводи до његовог опуштања и омогућава да се кисели садржај из желуца врати назад у осетљиво ткиво једњака.

Шта учинити након обилног оброка?

ШЕТЊА. Ходањем се стомак брже празни, мада вам можда неће помоћи да се осећате мање надувено. Међутим, када се стомак брже испразни, мања је вероватноћа да ћете имати симптоме горушице.

Када препоручујем шетњу након јела то не значи да алудирам да потрошите све калорије које сте управо унели храном, већ да поспешите и убрзате варење хране. Најпростија физичка активност може да помогне у варењу и зато шетајте бар 5 до 10 минута након обилног оброка..

ПИЈТЕ ВОДУ. Када поједете обилан оброк, сигурно ћете унети пуно натријума, а да тога нисте ни свесни. То може да доведе до задржавања воде и осећаја надутости. Обична вода може да помогне да се избаци део натријума из хране коју сте унели.

Али пазите да не пијете пуно воде одмах након јела, јер то може додатно да прошири стомак и створи бол у стомаку. Попијте до 200 мл воде, дакле једну чашу, а касније пијте довољно воде за редовну хидратацију.

БЕЗ ИЗЛЕЖАВАЊА. Иако можете да се осећате уморно након обилног оброка, покушајте да се одупрете жељи да легнете или дремнете. Према недавном истраживању, стомак се брже празни када седите него када лежите.

Лежање након јела такође може да повећа вероватноћу горушице - рефлукса киселине, јер врши притисак на мишић који обично држи желудачну киселину тамо где јој је место.

Није потребно да имате било какав осећај кривице након преобилног оброка, јер осећај кривице због преједања с временом може довести до поремећаја исхране, што свакако није добро.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари2
054ca
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

ВлаДо
Сваком је одрђео колико хране ће појести у животу.Брзину којом ће јести одређује сам.Са аспекта хигијене уста и заштите од каријеса није уопште препоручљиво узимати ужине већ само три главна оброка.Ужина се саветује само малој деци која брзо расту.
Draskone
Imam prijatelja, koji ima oproban recept za prejedanje. Kad god bi mu se to (redovno) desilo, da lakše svari, krivicu je zalivao pivom. I tako do skora. E ali pošto je đavo odneo šalu od skora mu se smeši dijabetes, pa sada pažljivo sluša savete nurtricionista. Danas popularni i svima poznati guru sa youtuba kaže: - Za života nam je predodređena izvesna količina hrane do biološkog kraja! Pa sad ko mnogo jede brže će pojesti sve !

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.