петак, 07.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 19.03.2021. у 21:00 Миленија Симић-Миладиновић

Да ли је самоубиство спорна тема за писмени задатак

Као осетљив захтев који пред ђаке може да постави професор српског језика, ова тема одмах је повезана са вестима о самоубиствима младих у престоници
(Фото Н. Марјановић)

„Самоубиство – херојски чин или кукавичлук” као једна од понуђених тема на које у писменом задатку треба да одговоре ученици другог разреда средње школе окосница је јуче започете дебате међу корисницима друштвене мреже „Твитер” која се муњевитом брзином преселила у и електронске медије. Као осетљив и озбиљан захтев који би пред ђаке могао да постави професор српског језика и књижевности, ова тема одмах је повезана са вестима из хронике о самоубиствима младих у престоници. У коментарима, примера ради, један читалац пише да га као просветног радника подилази језа при помисли да међу ученицима има оних који помишљају на самоубиство, да већина родитеља није свесна колико имамо тужне, депресивне и несрећне деце, док у вестима види да је троје извршило самоубиство.

Можда таквих реакција не би било да је прецизирано да се задати састав о самоубиству односи на тај чин из Толстојевог романа „Ана Карењина”, јер ово књижевно дело јесте обавезна лектира за средњошколце другог разреда, и у том смислу не би било дилеме да ли је тема примерена узрасту. Међутим, један од најбољих методичара међу наставницима српског језика и књижевности, Владимир Милојевић, професор у Четрнаестој београдској гимназији, осим што примећује да је наслов недоречен, у разговору за наш лист увиђа и да није најумешније срочен, јер је ђацима остављена могућност да самоубиство тумаче као херојски чин.

– Чисто сумњам да је било ко од колега професора српског језика и књижевности задао тему „Самоубиство – херојски чин или кукавичлук” с циљем да то буде слободна тема у којој ће адолесценти у писаним задацима да расуђују о том чину. Највероватније је реч о градивној теми из књижевности која се односи на Толстојев роман, и то је морало да буде прецизирано, да буде јасно о чему ће ученици промишљати, писати, расправљати и ту не би било ништа спорно. Писање о самоубиству као теми из књижевности примерено је узрасту и у складу са програмом. Толстојев роман је деценијама у програму, обрађује се у целини и сасвим сигурно једно је од најобимнијих књижевних дела које ученици читају у школовању, можда и у животу. А самоубиство или убиство мотиви су многих романа из лектире. И о томе се, наравно, дискутује са ученицима. Сетимо се класика Достојевског „Злочин и казна”, који се обрађује у четвртом разреду гимназије. Знамо да је Расколњиков починио убиство због кога пролази кроз кризе. Таква дела не треба заобилазити због мотива убиства или самоубиства, нити треба заобилазити такве теме за писмене задатке. И код нашег Ива Андрића, у роману „На Дрини ћуприја” који се обрађује у трећем разреду гимназије, на неколико места присутан је мотив самоубиства. Фата Авдагина убила се скочивши с моста, несрећни Федун такође отиснуо се с моста у Дрину кад је пушком себи одузео живот – илуструје Милојевић.

Тема писменог задатка објављеног на „Фејсбуку”, која је дигла буру међу корисницима  друштвених мрежа

Подсећа да је уобичајено у пракси да се приликом обраде књижевних дела неизоставно уприличи дебата, где су ђаци у улози пороте која доноси суд о поступцима књижевних ликова, на пример, да ли оправдавају или осуђују поступке Ане Карењине. Његово искуство, из учионице, потврђује да ученици углавном самоубиство као чин ни у ком смислу не оправдавају, чак и они који штите Карењину.

– Није најбоље срочена тема у којој се оставља могућност да се самоубиство тумачи као херојски чин. То је моје мишљење. Могуће је да су ученици са наставником већ дебатовали о томе, али сумњам да је та дебата могла ићи у правцу да је њено бацање под воз херојски чин, јер ни у једном књижевном делу не налазимо оправдање за самоубиство. Тако несретног Андрићевог Федуна није имао ко да сахрани, ни да га опоје. Па један стари свештеник у Вишеграду каже он ће обавити опело зато што тај човек то сигурно није урадио при свести – разјашњава Милојевић.

Он не сматра да је спорно ђацима дати да пишу о самоубиству као чину из књижевног дела, напомиње да је то одлука наставника, у овом случају „несмотрено формулисана”. А кад га питамо како би гласила ваљано срочена тема за ђачки састав која дотиче и чин самоубиства, као из рукава наводи: „Ана Карењина – жртва или кривац”, „Како ми је Толстојев роман помогао да боље схватим живот и људе”, „Прича о Ани, Вронском и другим људским судбинама које роман прати”...

Да у разговору са тинејџерима самоубиство не треба да буде табу тема, јер ако се о нечему не разговара не значи да се то неће догодити, сматрају и они који деле став да је „Самоубиство – херојски чин или кукавичлук” одлична тема за писмени задатака, која не подстиче ђаке на самоубиство, већ нуди да се о томе говори.

Такође, сматрају и да ваља анализирати ставове ученика изнете у саставима, уз помоћ психолога проценити да ли је некоме потребна подршка, јер „гурање проблема под тепих може појединце да доведе до ивице – зграде”.

Коментари13
ae3a8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dd
Ovo je sasvim legitimna tema za srednjoškolski uzrast. Roditelji bi trebalo o takvim stvarima da razgovaraju sa decom, a ne da se osetljive teme guraju pod tepih. Svaki profesor srpskog jezika će vam reći da je bar jednom u životu u pismenom zadatku pronašao nešto uznemirujuće vezano za psihu deteta i pravovremeno reagovanje na takve stvari je od ključnog značaja.
Dostojevski pre svega
Ni mračni Šekspir ni Tolstoj - već Dostojevski! Šekspir, pun mržnje i zločina. Ako se mladima daju tako duboka i teška dela i teme, onda je najbolji Dostijevski, koji ne samo da je najdublje i najtananije razumeo ljudsku dušu nego je uspeo da nam pokaže i put ka svetlosti, ka ljudskosti, da nas usmeri ka pokajanju, veri, ljubavi! Dostojevski je taj koji uspeva da preobrazi ljudsko stvorenje, da od nesrećnog napravi čoveka, bogočobveka, ljudsko biće sa srcem i dušom koje ume da voli druge.
izaberite bolje teme
Ana Karenjina i tragična priča o nesrećnom braku, strastima i samoubistvu nije pogodno štivo za tako mlade čitaoce, srednjoškolce, koji tek tragaju za prvom ljubavlju. Od Tolstoja bi se moglo naći primerenijih dela za taj uzrast - Rat i mir bi bio daleko bolje uvrstiti u lektiru, zatim neke izuzetne pripovetke... a umesto o samoubistvima, bilo bi daleko zdravije predložiti štivo koje će mladima doneti veru u život, ljubav i budućnost. Mlade treba negovati ljubavlju, podrškom, vedrinom.
Милош
Не слажем се ни најмање! Сматрам да самоубилачке идеје неће усадити Ана Карењина или било који други лик из књиге, већ да су код суицидних личности те идеје већ присутне. Свакодневно су на интернету окружени тим темама и не можете рећи да је Ана Карењина опасна, а на пример друштвене мреже нису.
db
Ako je dilemu imao tamo neki Vilijam Šekspir ili nekakav Lav Nikolajevič Tolstoj pa nam je ponudio da o njoj razmislimo - pa što ne bi mi malo o tome mislili ? Valjda i mi i naša deca imamo čime da mislimo ! Hrabra odluka nastavnika - poštujem ! I da prošire deca saznanja predlog - Zašto se niste ubili ? - Viktor.E.Frankl . Delo koje je autor skicirao u logoru Dahau na komadima papira i kao redak preživeli , posle rata objavio osnove logoterapije -lečenja smislom .
Пиј, ем, даје за боравим
Ко год да је смислио ове четири теме за писмени задатак из српског језика, није их случајно одабрао, нити их је тек тако поређао по датом редоследу. Након несрећне љубави, коју тинејџер жели да заборави (а не може), долази у стање општег неразумевања од стране околине, из кога једини излаз, нажалост остаје, да'л херојски, да'л кукавички чин. Како је могуће да заборависте Гетеовог Вертера?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља