Среда, 01.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Јапанке се боре да сачувају девојачко презиме

Апсурд је да се чак и нова министарка за родну равноправност противи промени закона
Супружници по садашњем закону морају да имају исто презиме (Фото EPA-EFE/Kimimasa Mayama)

Дугачко питање које матичари у Србији постављају младенцима у вези с презименом у Јапану није тако компликовано – муж и жена морају да се презивају исто. Иако је могуће да младожења узме младино презиме, у 96 одсто случајева жене су те које се одричу свог. У знак протеста због архаичног закона Мари Иноу и њен вереник Котар Усуји кажу за Би-Би-Си да венчање не долази у обзир.

Јапан је једна од свега неколико развијених земаља које забрањују различита презимена у браку и тај закон, по оцени УН, дискриминише жене. Британке су се за право да задрже девојачко презиме у браку избориле крајем 19. века, а Американке 1972. године. За Јапанке та борба и даље траје. Врховни суд им је 2015. задао ударац закључивши да закон о презимену не крши Устав и да је на парламенту да ли ће донети нови закон. За активисткиње је овај постојећи – доказ потчињености жена у земљи у којој мушкарци доминирају у политици, економији и култури, док се од жена очекује да се брину о деци и домаћинству и онда када су запослене.

Именовање Јошихиде Суге за новог премијера прошле године накратко је побудило наде, јер је он отворено подржао реформу презимена. Међутим, у децембру влада у план за родну равноправност уопште није унела питање презимена, под притиском конзервативних посланика који сматрају да би нови закон уништио структуру друштва засновану на породици.

Иако влада жели да се више жена придружи радној снази, чини се да родни јаз расте. Јапан је пао 11 места у односу на претходну студију о једнакости Светског економског форума и сада је на 121. месту од 153 државе. Неки га зову демократијом без жена, пошто их је у влади само две, а у парламенту мање од 10 одсто. Недавно је шеф Олимпијског комитета Јоширо Мори морао да поднесе оставку због сексистичког коментара да „састанци с причљивим женама знају да се отегну”. После тога је генерални секретар ЛДП-а рекао да жене треба да буду присутније на кључним састанцима, али се испоставило да је идеја да оне буду само физички присутне, али да се не јављају за реч, него да идеје пошаљу написмено.

Апсурд је да се нова министарка за родну равноправност Тамајо Марукава противи промени закона о презимену. Марукава је иначе њено девојачко, које користи у јавном животу, док је у документима Отсука, по супругу, такође посланику владајуће Либерално-демократске партије (ЛДП). Она је била у групи од 50 посланика који су апеловали на скупштину префектуре Саитама да не усвоји мишљење о промени закона, што је био пут да то питање дође на дневни ред у парламенту.

Конзервативни политичари и аналитичари сматрају да би различито презиме супружника нарушило традиционални концепт породице, која у средишту нема појединца већ фамилију.

„За многе, жена која не жели да преузме презиме мужа нарушава много више од нуклеарне породице, она нарушава целу идеју породице”, каже за Би-Би-Си Линда Вајт, професорка јапанских студија на америчком колеџу Мидлбери. Објашњава како је традиционални јапански систем косеки (породични регистар), заснован на домаћинствима с једним презименом, помогао очувању патријархалне контроле свуда, од владе до великих предузећа.

Чини се, међутим, да је само јапанско друштво отворено за промене. Анкета из октобра је показала да скоро више од 70 одсто испитаника не мари ако супружници имају различито презиме, а само 14,4 одсто подржава садашњи закон.

У овом тренутку пред судовима је још девет тужби у којима се тражи право на различита презимена у браку. Тужитељи нису само жене, него и мушкарци. Међу њима је 21-годишњи Сеићи Јамасаки, који је у ванбрачној заједници, јер ни он ни партнерка нису хтели да мењају презиме. Неке жене се жале да им се промена презимена може лоше одразити на каријеру и да је компликовано мењати документа. Неке друге, пак, кажу да је одлука да узму презиме супруга природна, јер је тако породица целовитија. На крају, суштина борбе је да свако може да одлучи како жели. Британке су се одавно избориле да задрже презиме, али, према подацима из 2016, свега 10 одсто њих то и чини

Коментари10
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

LaCosta
Ideja klasicne porodice je dosta diskutabilna jer je u jednom trenutku muskarac uzeo sebi za pravo da zenu smatra svojim licnim vlasnistvom. Danas mi imamo osecaj da je oduvek bilo tako ali to nije istina. Tu je koren istorijske obespravljenosti zenskog pola, svidjalo se to nama ili ne.
No name
I devojčko prezime je od nekog muškarca, u ovom slučaju od oca. Detinjasti rat (jednog dela) žena protiv razuma i činjenica samo otvara nove frontove, a ne beleži ni jednu pobedu...
Sanja
Svako ima pravo na izbor, to je poenta
dusan1
Da se neko ne uvredi ! Ako svakom žitu ima kukolja ne znači da svakom kukolju ima žita !
Pogled iskosa
Pa ako će žena (ili muž, svejedno) zadržati potpunu autonomiju nakon sklapanja braka po pitanju prezimena (a najčešće i imovine-predbračni ugovori), onda to više nije brak nego "udruženje građana" ili neka vrsta "bračne zadruge" (analogno predratnim stambenim zadrugama, a koje su služile samo u svrhu prevare države za porez na promet).
Pepeljuga
A ti se kao ozenio slep od ljubavi. Svaki brak (a danasnji pogotovo) manje-vise potpada pod taj tvoj zakon.
Pogled iskosa
Dopuna prethodnog komentara: Da se razumemo, nemam ja ništa protiv tog trenda, ali sam protiv da se takva vrsta bračne zajednice naziva brakom i da je podložna ZakonU o braku i porodičnim odnosima. Neka to pređe u Zakon o obligacionim odnosima gdje i spada.
Прикажи још одговора
Aleksa Markovic
Управо традиционалност која се одржава у Јапану, је саградила данашњи Јапан. Да није било традиционалности, Јапан не би био тако јака држава. Много можемо да научимо од Јапанаца, од радних навика, па до дизајна и модерних технологија. Само држава која се придржава традиције, може да иде напред, без рушења и ружења властите прошлости. Нажалост у Србији се традиција гуши, а узима се пуно лошег из Европе, иако намa то само штети.
Andjelija Dejic
Današnji Japan nema veze sa tradicionalnošću, sestra mi živi tamo i verujte mi da je Japan samo jedna u nizu kapitalističkih zemalja u kojoj je porodica na poslednjem mestu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.