Петак, 03.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Оно што је неизбежно мора се трпети

Трећом књигом Монтењевих „Огледа” завршен је капитални издавачки подухват Српске књижевне задруге важан за целовито разумевање дела овог мислиоца 16. века.
Мишел де Монтењ

„Нико није поштеђен да каже неке будалаштине. Несрећа бива изрећи их с озбиљном пажњом.” Овом идејом почиње трећа књига „Огледа” Мишела де Монтења, у преводу и уз напомене Изабеле Константиновић, чиме је завршен капитални издавачки подухват Српске књижевне задруге важан за целовито разумевање дела овог мислиоца 16. века.

Како је то нагласила рецензенткиња издања проф. др Татјана Шотра, ова књига садржи тринаест поглавља, која представљају потпуни заокрет у тематици и у методи Монтењевог писања.

По њеном мишљењу, све мање реферишући на античке мислиоце, Монтењ развија личну рефлексију, преусмеравајући фокус на себе самога, као и на човека уопште.

„Он гради аутентичну теорију релативизма, остварујући у потпуности свој план да ’одслика себе’. Идеју о објективном посматрању свога ја изводи с изванредном луцидношћу, без болећивости и без претеране строгости према себи, без лирских исповедања или уздизања самога себе. Нови циљ који доминира у структури треће књиге ’Огледа’ тежи универзалности, преусмерен је ка везивању филозофије морала за народски, приватни живот сваког човека, ка анализи људске судбине”, истиче проф. др Татјана Шотра, додајући и то да је више од две трећине ове књиге посвећено важним додацима претходним огледима, личним прилозима, ауторовим кориговањима ранијих крутих моралистичких ставова, додавањима, дигресијама, које дају нови смисао читавом његовом делу.

На пример, у есеју посвећеном уметности разговора, Монтењ пише: „Срећа и несрећа су по мени две суверене моћи. Неразборитост је сматрати да људска разборитост може испунити улогу среће. А залудно је предузеће оног који претпоставља да обухвата и узроке и последице, те да води за руку напредак своје ствари; залудно нарочито поводом ратних већања. Није никад било више обазривости и војничке смотрености него што се види понекад међу нама: да ли је то из страха да се не изгуби на путу, штедећи се за излаз из те игре пред кјом смо немоћни.”

Релативизујући своје претходне преокупације, како тврди Татјана Шотра, Монтењ ослобађа свој дух, али и доводи у питање човекову тежњу ка савршенству, па и страх од болести и смрти.

„Трагајући за реалношћу људског постојања он открива како једноставно ослушкивање сопственог трајања најбоље извештава о природи људској. Открива како простим праћењем себе, у свим видовима постојања, од безначајних до веома важних искустава, пуним живљењем сваког садашњег тренутка, долази до задивљености што је водио живот човека до задовољства што га је провео у пуноћи своје људскости. Наспрам централне теме смрти, која се провлачи кроз сва три дела, Монтењ похвалом човековом животу у трећој књизи, сведочи о победи своје мудрости, која снагом сваког свог микросегмента сеже до наше актулености, и која је у стању да нас и данас подигне изнад обесхрабрујуће стварности”, нагласила је Шотра.

„Много бих више волео да порушим затвор неког бедема и закона, него моје речи. Осетљив сам до празноверја у држању својих обећања и радо их и себи дајем поводом свих предмета драговољно несигурних и условних. За она која су ништавне тежине дајем тежину свог љубоморног држања за правило: оно ме мучи и оптерећује својим сопственим интересом”, цитат је из есеја „О таштини”.

Интегрални превод Монтењевог обимног дела проф. др Изабеле Константиновић, по суду рецензенткиње, сведочи о преводиочевој привржености овој књижевној врсти, њеној ренесансној ерудицији и познавању Монтењевог дела и језика, као и о жељи да до најфинијих нијанси на српском дочара пишчев најинтимнији свет, његов двосмилени језик, којим се исказује мисао у покрету.

„Мора се научити трпети оно што се не може избећи. Наш живот је састављен као хармонија света, од супротних ствари, исто тако и од различитих тонова, благих и оштрих, високих и ниских, слабих и јаких. Музичар који би волео само једне, шта би тај хтео рећи? Он треба да зна њима да се служи заједно, и да их меша. Наше биће не може без те мешавине, и ту је једна страна не мање неопходна од друге”, део је есеја „О искуству”.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Милош
Хвала СКЗ, у вас се човјек може поуздати.
zoran stokic
Da Montenj nas je učio da budemo "ravnodušni pred udarima sudbine"....mislio je da se vrline mogu naučiti i da one vode istinskom blaženstvu. I najvažnije - Sokrat, Erazmo, Montenj, Volter, Lesing i Kant, su nam pokazali – da opštem boljitku - mogu voditi principi: pogrešivosti (da smo kao ljudi pogrešivi), razumne rasprave i približavanja istini, te da uzurpacija istine i izjednačavanje istine sa sigurnim znanjem najčešće vodi u logore i gulage.
Д. Зб.
Ту ћу књигу радо купити чим је нађем.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.