Петак, 24.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Како да трговци пређу на онлајн пословање

Циљ водича за е-трговину је да се још више мотивишу да користе онлајн продају која је током пандемије показала велике предности
(Фо­то Д. Јевремовић)

Број електронских трансакција је са седам милиона у 2019. порастао на 14,3 милиона у прошлој години, док је вредност тих трансакција са 17,8 милијарди порасла на 32,8 милијарди динара. У години пандемије удвостручен је и и број виртуелних продајних места којих је на крају 2020. било 2013, изјавила је Татјана Матић, министар трговине туризма и телекомуникација на јучерашњем представљању „Водича за е-трговце”.

Овај пројекат који је реализован у сарадњи са УСАИД-ом намењен је продавцима који још нису прешли на онлајн трговину, а желе то да ураде, међутим, нису довољно информисани како да приступе и наставе пословање на мрежи.

Према речима Матићеве, циљ овог водича који је већ доступан на порталу „Паметно и безбедно”, јесте то да се трговци додатно мотивишу да користе онлајн продају која је током пандемије показала велике предности.

– Анкета 1.000 предузећа, која је у нашој земљи урађена крајем прошле године, открила је да је за 82 одсто испитаника електронска продаја једнако важна као и традиционална продајна места – рекла је она и додала да са овим водичем министарство завршава процес троструког оснаживања електронске трговине који је почео јачањем регулативе, затим подизањем потрошачког поверења и сада едуковањем е-трговаца.

Електронска продаја је многим предузећима у нашој земљи помогла да преживе кризну годину, али и да прошире своје пословање и развију се можда и више него што би то био случај да се пандемија није догодила.

Директорка УСАИД-овог Пројекта сарадње за економски развој Драгана Станојевић казала је да је електронска трговина нарочито важна за микро, мала и средња предузећа.

– Овај водич на један разумљив и практичан начин помаже свим продавцима који желе да прилагоде своје пословање захтевима нове нормалности која ће и у будућности остати у великој мери и када се пандемија заврши – навела је Станојевићева и додала да прелазак на онлајн трговину доприноси да предузећа буду мање зависна од локалне средине, али и да проналазе нова тржишта и клијенте.

Занимљиво је да је у односу на ранији период у Србији управо захваљујући овој кризи неочекивано брзо превазиђено неповерење потрошача у овај вид куповине.

Према речима Драгана Стојковића, професора Економског факултета у Београду, значај е-трговине се није показао само током пандемије него и светске економске кризе 2008. године, када су фирме због великих трошкова пословања и закупа простора масовно прелазили на онлајн.

– Ковид криза је открила сву снагу ове трговине. Она ће још више јачати, а посебно сада када је неповерење великим делом превазиђено. Водич је алат и за јачање конкуренције у Србији – нагласио је професор Стојковић.

Упитан који су евентуални проблеми који могу да се појаве због наглог раста е-трговине, он је одговорио да има и тога и то у два правца. Проблеми су најпре стигли до компанија које због великог броја поруџбина нису успеле да се снађу, пре свега јер нису имале адекватан информациони систем, а онда и могућност испоруке у предвиђеним роковима.

– То се све може превазићи. Са друге стране убрзан раст отворио је нове прилике за појаву нових учесника из сиве зоне, али и то није претерано значајно, јер је било константних упозорења купцима на такве трговце – казао је Стојковић.

Представник „е-Комерц Асоцијације Србије” Михаило Поњавић је навео да је е-трговина показала отпорност на кризу и додао да је то садашњост и будућност.

Наше тржиште, по његовом мишљењу, мало касни са онлајн трговином, али ће уз водич многи продавци лако да се преоријентишу и наставе пословање попут трговаца на светским тржиштима. Према подацима ове асоцијације, апсолутни победник кризе је трговина спортском опремом и реквизитима која је забележила раст од 300 одсто, а затим следе техника и мали кућни апарати, као и сегмент хране и пића.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.