Четвртак, 21.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Трећина жена у Србији има возачку дозволу

Свака шеста припадница лепшег пола у нашој земљи иде на посао аутомобилом, а од укупног броја запослених жена, само 2,3 одсто њих ради у сектору транспорта
(Фото Пиксабеј)

Само трећина жена у Србији има возачку дозволу, а тек свака шеста одлази на посао аутомобилом – за разлику од мушкараца који на посао углавном долазе својим возилом. Жене чешће користе локалне аутобусе, трамваје и тролејбусе и много чешће пешаче од куће до посла него мушкарци. Осим тога, припаднице лепшег пола приватним аутомобилом чешће превозе друге особе – таква путовања чине чак 16 одсто свих вожњи жена и свега шест одсто свих путовања мушкараца, показала је најновија студија Координационог тела за родну равноправност Владе Србије под називом „Родна равноправност у саобраћају у Србији”. Ово истраживање, које је реализовано уз подршку Светске банке за потребе Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и Координационог тела за родну равноправност, такође је показало да жене у Србији обаве 23 одсто свих путовања јавним превозом, у поређењу са 14 одсто мушкараца који се од куће до посла возе аутобусом, тролом или трамвајем.

Како објашњавају у Координационом телу, главни циљ овог истраживања, које је рађено на репрезентативном узорку од 2.400 испитаника, јесте да се пружи увид у чињенично стање на основу којег се израђују политике за унапређење родне равноправности у саобраћају.

Студија показује, између осталог, да је волан и даље углавном у рукама мушкарца – чак две трећине припадника јачег и свега трећина припадница лепшег пола има положен возачки испит. Жене су много склоније тзв. интермодалном превозу, односно комбиновању различитих средстава превоза током једног путовања. Примера ради, свака пета жена и сваки седми мушкарац комбинује различита превозна средства током једног путовања четири-пет пута недељно. Мушкарци чешће од жена возе аутомобил или мотоцикл, а жене много чешће од мушкараца користе јавни превоз, такси и чешће пешаче. Месечну карту за јавни превоз поседују трећина жена и петина мушкараца.

С друге стране, мушкарци возе бицикл много чешће од жена – путовања бициклом чине шест одсто укупних путовања жена и осам одсто укупних путовања мушкараца. Ово је близу просека Немачке, где се једанаест одсто свих путовања обави бициклом, али је много ниже у поређењу с одређеним европским градовима који су нарочито погодни за вожњу бициклом, попут Лајдена у Холандији или Копенхагена у Данској, где чак трећина становника користи бицикл као превозно средство. Услуге такси превоза су такође умерено доступне грађанима Србије и чешће их користе жене него мушкарци, истичу аутори овог истраживања.

Студија „Родна равноправност у саобраћају у Србији” такође је показала да у нашој земљи мање људи поседује аутомобил у односу на ЕУ – у Србији на 1.000 становника „долази” 286 аутомобила, док је у већини развијених земаља ЕУ тај однос три пута већи. Главни разлог зашто домаћинства или особе не поседују аутомобил јесу ограничена финансијска средства – половина испитаника тврди да једноставно не могу приуштити аутомобил. Резултати су показали и да домаћинства у Србији издвајају десет одсто прихода на трошкове превоза. Не постоји значајна разлика међу мушкарцима и женама у просечној удаљености радног места од куће јер она износи око 8,5 километра у једном правцу за припаднике оба пола. Међутим, приметне су разлике између становника сеоских и градских подручја – особе које живе у сеоским подручјима путују у просеку око 10,7 километара у једном смеру од куће до посла, док људи који живе у градским подручјима прелазе мање раздаљине – око 7,4 километра.

Ово истраживање такође је показало да у саобраћајним незгодама страда више мушкараца него жена, било да су возачи или путници у возилу, док жене чине већи број повређених путника. У 2018. години 239 возача аутомобила погинуло је у саобраћајним незгодама, а ризик да погинете на друму у Србији је већи него у Европској унији.

Од укупног броја запослених жена у Србији, само 2,3 одсто њих ради у сектору транспорта. Статистика Министарства саобраћаја показује да жене чине 20 одсто запослених у том сектору и да су веома слабо заступљене на руководећим положајима.

Коментари12
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Miloš
Inače, primetio sam da se broj saobraćajnih nesreća u skorije vreme povećao.
Иван С. Белић
Функција "Заштитника грађана" С. Јанковића постала је пункт за ширење радикалног феминизма. Поред ових државних тела, постоји и безброј других феминистичких организација у НВО сектору јер се од тога угодно живи. Све у свему, целокупна српска "елита", остаци "Црвене буржоазије", спроводe агенду радикалног феминизма. Бројне организације сматрају себе позваним за промовисање равноправности полова јер је то обилно финансирано с' поља - да уноси стални немир и незадовољство у друштву.
Dragan P
Zašto Vlada Srbije baca pare na ovakva bezvezna istraživanja umesto da se te pare preusmere na poboljšanje socijalne zaštite i žena i muškaraca i dece? Nije dobro za naše društvo da se stalno forsira tema o neravnopravnosti žena. Ali ako neko baš hoće da se bavi temom rodne ravnopravnosti, zašto se ne kaže da sve manje muškaraca radi na administrativnim poslovima i poslovima u oblasti finansija i u privatnom i državnom sektoru. To izgleda ne smeta nijednom od "boraca" za rodnu ravnopravnost.
Mira
Interesantno je da zene retko voze bicikl. Zasto?
Miloš
Ja Miro to baš i nisam primetio. Čak nasuprot.
dd
Zato što mnogo češće nego muškarci vode decu, nose cegere, a moraju da budu adekvatno obučene za posao što je u koliziji sa vožnjom bicikla. A što se rekreativnih vožnji tiče, ne bih rekla da ih je manje.
Милча Петринсћи
Нека све жене у Србији положе возачки испит и колима иду на посао, да ли им неко то брани? Нека све жене у Србији буду руководиоци, само треба да имају дипломе и способност руковођења предузећима, нико им не брани. Доста бре тог јаловог евроамеричког феминизма и приказивања њихових података као да су наши: Какве бре анкетем кави бакрачи, само препсују америчке податке.
Jovan
Jos kako im se brani.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.