четвртак, 13.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 30.03.2021. у 09:11

Пилот „мига 21” разбија митове о авионима који нас трују из ваздуха

(Фото Драган Јевремовић)

Бели трагови који остају на небу иза путничких авиона настају због кондензације, рекао је за РТС бивши пилот „мига 21“ Душан Бирманац. Сад их виђамо чешће, јер је интензитет ваздушног саобраћаја већи и траже се нове руте да би авиони што брже прошли кроз одређени ваздушни простор, додао је Бирманац.

Данима круже приче о цивилним авионима који испуштају отрове изнад Србије. Пилот авиона „миг 21“, пробни пилот, наставник летења Душан Бирманац, говорио је у емисији „Београдска хроника“ о томе шта су бели трагови који остају иза авиона док лете и да ли је могуће да авиони непримећено испуштају хемикалије изнад Србије.

Како је рекао Бирманац, мало људи зна да бели трагови потичу још од краја Другог светског рата, када су авиони летели на великим висинама.

Објашњава да мотори са унутрашњим сагоревањем испуштају издувне гасове у ваздух. Они се у додиру са хладном масом претварају у конденз, исто као и облаци.

На питање зашто чешће виђамо авионе који остављају беле трагове него раније, Бирманац наводи да је интензитет ваздушног саобраћаја повећавао из године у годину.

„Небо је постало засићено, а методе које су контроле летења раније имале су превазиђене”, рекао је Бирманац.

Каже да данас постоје нове методе које олакшавају компанијама да се што краће задрже у ваздуху изнад неке територије и да самим тим емисија гасова буде што мања.

Зато, додаје, можемо да видимо неке авионе ван уобичајених рута.

На питање зашто су трагови некада розе, Душан Бирманац истиче да су и облаци некада розе.

Шта значе бурад у авионима

Прокоментарисао је и фотографију која се појавила на интернету, на којој се види бурад у путничком авиону и која је додатно подстакла теоретичаре завере.

Наводи да је фотографија настала у Берлину и да је у питању прототип „ербаса 350-900”. Објашњава да прототипи морају да прођу фазе тестирања, и да бурићи симулирају терет и путнике.

Истакао је да се у бурићима налазила вода и да је неко злоупотребио фотографије.

Душан Бирманац је велики део радног века провео као пилот ловачког авиона у борбеном дежурству. Каже да систем контроле има две компоненте – контролу летења и дежурну посаду у систему војске.

Када та два система уоче било коју необичну појаву на небу, подиже се дежурна борбена пара да би пресрела летелицу која је неовлашћено ушла у ваздушни простор.

Бирманац каже да тога данас има веома мало, скоро никако, преноси РТС.

Коментари19
8070d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мисирац
Не пије воду ова прича, јер у истом дану гледао сам авион који прелеће преко мог места и траг за њиме се губи после 2-3-4 минута а у међувремену касније или раније прођу опет авиони и траг за њима се шири и стоји сатима на небу, тако да ово не може да буде логично о "засићености", јер да је тако зашто се оном једном млазница губи после неколико минута.
radmila
O toj pojavi vam mnogo toga mogu reći ABH stručnjaci kojih u Srbiji ima dosta a nažalost nastupaju u alternativnim medijima jer nisu poželjni na domaćim televizijama. Taj problem muči i druge evropske države pa mnogi poslanici traže odgovore od svojih vlada. Oni znaju šta su potpisali i sa kim.
slobodan
Zar ne bi bolje to objasnio neki meteorolog, hemicar, fizicar...
Filip
To zna da objasni dete koje ide u 6. osnovne i ima početno znanje iz fizike
Мали Ђокица
Прво вода се не кондензује (ми не знамо шта се кондензује) него сублимира. Значи сублимацијом се директно из паре прелази у лед. И оно бело је лед. А оно жуто-браон не знамо шта је. А шта се дешава ја не знам, али знам, да од 8 жардињера на балкону са папричицама и босиљком нисам скувао ни 5 чајева а и две три шаке папричица које сам само убрао биле су суве већ на садници. А нисте објаснили зашто је летос и јесенас скоро сваке ноћи кружио авион изнад Београда. Изнад града не круже авиони.
Az
U hemiji subimacija se koristi za proces u kojem se čvrsta tela zagrevanjem pretvaraju u paru, a zatim hlađenjem ponovo pretvaraju u čvrsta tela. Reč je o prelasku neke materije iz jednog u drugo agregatno stanje.
Subliamcija
Subliamcija je direktan prelazak iz čvrstog u gasovito stanje, tj. nema tečnog stadijuma. Znači led (čvrsto stanje) se ne može dobiti sublimacijom. Hemija i fiizka za 7. razred osnovne. Nadam se da su ova tri lajka od dece koja to još nisu učila.
Ненад Златковић
Čim se u politici nešto demantuje, onda nema sumnje da se to i dešava. Nismo baš toliko maloumni da ne razlikujemo tragove kondenzacije na 8-12 km, i tragove koji se ispuštaju na manjim visinama a veoma teško nestaju. Prvi put čujem da avioni prilikom kretanja ne moraju da se pridržavaju utvrđenih ruta već mogu da lete kako im pada napamet, ako procene da je tako bolje.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља