Четвртак, 28.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Тајна скривена испод бронзе

Чистећи барељеф са ликом Даме у бидермајер раму, аутор књиге „Тајна београдске Мадоне – тестамент лепоте Леонарда да Винчија”, открио иницијале који би могли да укажу на великог уметника
Леонардо да Винчи, (Фото Википедија), Барељеф са ликом Мадоне (Фото: лична архива Веселина Церовића)

Интригантна књига „Тајна београдске Мадоне – тестамент лепоте Леонарда да Винчија” (2020), Веселинa Церовићa, објављена је у издању „Службеног гласника”. Аутор је у разговору за наш лист испричао да је почетком 1971. године у Београду, у салону једне старе београдске даме открио барељеф који је њен животни сапутник, српски дипломата, донео двадесетих година прошлог века из Рима. Задивљен лепотом Даме коју му је показала госпођа Ана, на њеном лицу и наличју није могао да уочи ниједан знак, нити једно слово које би указивало на аутора овог дела. Профил Даме налазио се у барокном раму. Све је било загонетно.

„Мадона са полуотвореним очима и загонетним погледом који се вечно памти, освојила је потпуни мир у салону у коме се налазила. На њеном попрсју звезде су нашле своје небо. Остварена је савршена хармонија. Уста су јој благо отворена, а на њеним божанственим уснама, трепере последње неизговорене речи тајанствене Даме. Бујна коса са увојцима спушта се низ њено лице и потиљак”, утисци су аутора књиге о овом делу.

Приликом поновног сусрета са Мадоном, писац ове књиге, како нам је сам испричао, приметио је да је барељеф покривен бојом бронзе која скрива вероватно њене тајне. Госпођа која му је дело показала, дозволила му је да очисти боју са лица Мадоне.

Аутор књиге пише: „Када сам почео да чистим боју са лица Мадоне, помислио сам да је ово сусрет са Богом, а не са вајаром кога тражим. На врху чела, назирао се блед и нејасан профил младог човека дуге косе и браде. Опрезно сам уклањао боју и први утисак је изазивао сумњу да је у питању лик Христа. Увеличавајућим стаклом јасније су се виделе црте лица и профил који подсећа на богочовека. Био је неприметан, скоро покривен коврџавом косом, оивичен траком светице. Чистећи тај део, открио сам урезану годину 1491. и иницијале ЛВ, који су се налазили поред малог профила. Препознао сам, већ познате Леонардове иницијале. Сумња у имагинацију подстакла ме је да увеличавајућим стаклом проверим урезане иницијале, годину и непознати, сасвим приметан профил младог Леонарда из Милана.”

Веселин Церовић се питао да ли је на прагу великог открића. У договору са власником овог вајарског дела, контактирао је са академиком Дејаном Медаковићем, историчарем уметности и некадашњег кустоса Музеја Кнеза Павла, који је изашао у сусрет молби да погледа откривено уметничко дело, скривене иницијале и мали профил поред њих. Пошто је погледао Мадону, господин Медаковић је изнео своје запажање да је у питању ренесанса, да је извајана вероватно дворска племкиња као модел за свету Цецилију. Такође је потврдио да је Леонардо остављао на својим делима иницијале ЛВ и Л, те да је на малом профилу уочио да је то лик Леонарда из млађих година. Видео је и стилизовано грчко слово „л” на профилу Даме коју прате алхемијски симболи. Предложио је да се изврши комплексна анализа овог, по његовом мишљењу, мистериозног дела. Истакао је да ту анализу могу, за овакво вајарско дело, дати само велики италијански стручњаци за ренесансно вајарство. Сматрао је да би требало извршити хемијску анализу лака који је приметан на лицу Даме, а са којим је вајар премазао њено лице како би га заштитио. Велики познаваоци Леонарда, по мишљењу академика Медаковића, требало би да упореде лепоту извајане Даме са осталим мадонама које је сликао, а које су сачуване по светским музејима. Апострофирао је лепоту лица, усана, линију чела, контуре носа и дубину и лепоту загонетног погледа на извајаној Мадони.

Анализа овог уметничког дела и његова ауторизација одложена је зато што власник Мадоне није располагао потребним средствима за такву сложену експертизу.

Да се не би изгубио траг откривеног дела, Веселин Церовић је одлучио да на основу сачуваних записа дипломате, који је донео ово дело двадесетих година из Италије, разговора са госпођом Аном и мишљења господина Медаковића, напише ову занимљиву књигу у којој је објавио своје откриће и изнео своје претпоставке да верује да је открио Леонардове кодове на лицу загонетне сребрене Мадоне. У својој објављеној књизи изнео је детаље због којих претпоставља да је открио скривене Да Винчије симболе и иницијале на лицу племкиње извајане као света Цецилија која је живот дала у Старом Риму за Христа и његово учење.

Ако ове претпоставке потврде велики познаваоци ренесансног вајарства, било би то сензационално откриће.

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

JelenaJ86
Leonardo se potpisiao krasnopisom punim imenom i prezimenom leonardo dea vincha,oo je sigurn9 provokacija pisca Velibora cerovic koji je poznat po svom ego tripu i navodno sposobnoti da razgovara sa leonardom iako on nije medju nama evo,ima strucnih persona koje mpgu da pomognu da resi to. Lepo kaze korisnik ovo je PROVOKACIJA a za politiku stvarno.sve pohvale saglasila sam se s tim ikd am prvi put procitala. JJ
Matija Golubović
Poštovana/i, skandalizovan Vašim komentarom, osećam snažnu potrebu da Vam repliciram. Leonardo de Vinči se nikada nije potpisivao “krasnopisom punim imenom i prezimenom”, kako ste naveli. U odsustvo stilske obrade rečenica i čitav niz gramatičkih grešaka koje ste napravili, ne bih ulazio, ali smatram nedopustivim da vređate autora ovog veličanstvenog romana, g. Veselina Cerovića (kome ni ime niste pogodili!), a konsterniran sam i činjenicom da je Politika uopšte objavila ovakav grozan komentar.
Веселин Церовић
Поштована Јелена, Леонардо се никада на својим делима није потписивао краснописом пуним именом и презименом "leonardo dea vincha", што ја у својој књизи никада нисам тврдио. Нема Леонардових иницијала ни на једној његовој Мадони коју је насликао. До сада није пронађено ни једно вајарско дело овог генија. Није прикладно да износите увреде, јер ме не познајете. Очигледно нисте прочитали књигу, па у том смислу не можемо даље да дискутујемо. У књизи нема разговора са Леонардом, како то представљате.
Matija Golubović
1/2 Poštovani Dragan PP, Povodom Vaša dva komentara na tekst Tajna skrivena ispod bronze, na početku želim da Vam ukažem na činjenicu da se Leonardo da Vinči potpisivao sa “L”, “LV”, stilizovano “L” u obliku broja 7 i “LdV” (malo d). Što se tiče pitanja da li je ova priča “neka provokacija”, isto je, po mom mišljenju, krajnje neumesno, imajući u vidu da je tekst objavio renomirani list Politika. Takođe, smaram da se druga Leonardova dela ne mogu upoređivati za izvajanom Sv. Cecilijom, koje...
Dragan PP
Izvinjavam se, ali Leonardo se izgleda nikad nije potpisivao sa LV vec sa Leonardo da Vinci, L Da Vinci, ili nekad krace LDV, LD. ja sam nedavno dva puta posetio izlozbu Leonardovih dela u Luvru (januara prosle godine) i zaprepascuje me sad ideja da ovako stilski sasvim drugojacijem delu, profilu koji bitno odudara od Leonardovih profila, moze da se cak i hipoteticno pripisuje autorstvo Leonarda. Radovalo bi me da se varam, ali... Izvinite, jel ova prica neka provokacija?
Dragan PP
Povecana fotografija koju ste objavili daje utisak da "madona" nije u stilu kako je radio Leonardo. Po stilu bi se reklo da je to neka gradjanka iz 19. veka. Zao mi je. Voleo bih da vidim bolju fotografiju.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.