Недеља, 26.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

И ове године без аутобуске станице у Блоку 42

За аутобуску станичну зграду у Новом Београду још се чека грађевинска дозвола и она неће бити саграђена ни 2021, што су три године кашњења од првобитних рокова
(Фото А. Васиљевић)

Кмплекс Београдске аутобуске станице у Блоку 42 неће бити комплетно завршен до краја ове године, како је донедавно најављивано. Како је за Танјуг истакла Александра Маријановић Максимовић, директорка инвестиција БАС-а, још се чека грађевинска дозвола за објекат станице. Радове је, додаје, „успорила и Комисија за верификацију идејног решења станице која није заседала због пандемије корона вируса”.

Марко Стојчић, главни градски урбаниста, негира ту тврдњу. Он каже да ковид 19 није стопирао рад градске Комисије за планове и да измењено идејно решење за објекат станице орган на чијем је челу још није добио.

– Комисија реагује по пријему материјала, а пројекат за будућу станичну зграду у Блоку 42 је од великог интереса за град што потврђује и рок у којем смо новембра прошле године усвојили измене плана детаљне регулације за комплекс у Новом Београду. Овде је фокус на инвеститору и пројектанту који треба да отклоне све недоумице на техничку документацију на шта им је Секретаријат за урбанизам указао. Пре него што идејно решење дође на Комисију за планове оно треба да буде усклађено са свим законским прописима – објашњава Стојчић.

Ово нису први шумови између руководства ове компаније и градских челника. У претходне четири године, откако је у лето 2017. тадашњи градоначелник Синиша Мали са директором БАС-а Анђелком Мучибабићем потписао, како се тада истицало, последњи документ који је предуслов за почетак градње нове станице, пљуштала су нереална обећања и најаве око тога када ће бити готов нови БАС и када ће на њега бити пребачен аутобуски саобраћај. Пред руду су, до сада, углавном трчали надлежни у граду који су као из рукава сипали најаве. Сипали, али их нису и реализовали.

Тако је 2017. из Старог двора најављено да ће ново аутобуско чвориште бити завршено у току 2019. Убрзо је постало јасно да нису испуњени сви предуслови за почетак градње, али у граду нису одустајали па су у току изборне кампање 2018. положили камен темељац за нови БАС. Када је градња новог станичног комплекса напокон и кренула, у БАС-у нису много говорили о роковима и прилично дуго су се држали гесла да ће станица бити отворена тек када буде све у том комплексу и завршено. Без обзира на то, из Старог двора стизале су разне најаве, па и та да ће нови БАС прве путнике примити 2020, односно да ће крајем прошле године бити пребачена половина саобраћаја са старог БАС-а, а да ће као станични објекат служити привремено зграда анекса између новог БАС-а и железничке станице Нови Београд. Али у другој половини 2020. уместо вести о тачном датуму селидбе дела саобраћаја на недовршену станицу, стигла је вест – да ће морати да се измени план детаљне регулације за Блок 42, како би била омогућена градња веће станичне зграде од планиране. Скупштина града је у новембру усвојила те измене, а убрзо после тога, надлежни у граду истакли су да се комплетно завршен БАС у Блоку 42 може очекивати тек крајем 2021. Сада, неколико месеци касније, јасно је да је и тај рок преамбициозан.

Завршетак целог комплекса у Блоку 42 ипак не треба мешати са пуштањем у рад недовршеног БАС-а. У граду су већ дуже упорни да пошто-пото макар део саобраћаја са садашње станице у Савском амфитеатру пребаце на нову. Разлог – наставак ширења пројекта „Београд на води” ка Карађорђевој улици. Због тога се граду жури да што пре види леђа БАС-у у Савском амфитеатру, а зато су и све чешћи дисонантни тонови између челника БАС-а и градских отаца.

Али, тешко је веровати да ће неко од актера у овој причи бити оштећен. Јер, у БАС-у који је прилично дуго тврдио да нема шансе да отворе нову станицу док све не буде готово, већ неко време и они указују да ће нова станица моћи да почне да прима путнике и пре завршетка градње уколико град обезбеди минималне услове за рад и инфраструктуру. Како је анекс увелико спреман, као и околне саобраћајнице у Блоку 42 за чије проширење је био задужен град, не би било чудно да се за који месец са разгласа недовршене станице зачује „обавештење о постављању аутобуса са поласком у 11.45 часова”. Ако се догоди овакав сценарио једине жртве пресељења на недовршен аутобуски терминал у Блоку 42 биће путници. Јер, ако се дислоцира само део међуградских и међународних линија на нову станицу, чак и да је реч о 50 одсто полазака, јасно је да ће то направити приличан хаос у сналажењу. Довољно је присетити се само несрећно организоване селидбе возова са старе Главне железничке у Прокоп. Делимична селидба аутобуса у Блок 42, ако до ње заиста дође, свакако ће бити кошмар за путнике пошто многи међу онима који користе међуградски аутобуски превоз у главни град долазе због неких обавеза, а престоницу довољно не познају. Али је зато сасвим довољно да се замисли мука једног таквог путника пред којим ће бити питање – а на који БАС треба да идем?

Лисабонска као узор

Уговором о заједничкој изградњи нове аутобуске станице који су град и БАС потписали у лето 2017. предвиђено је да престоница уложи земљиште, а БАС новац. Тада је процењено да ће висина улагања бити око 25 милиона евра, да ће радови почети у зиму 2017. и да ће трајати око 18 месеци.

Тадашњи градоначелник Синиша Мали истакао је да

ће нова станица бити уређена налик лисабонској и да ће на њој ће бити смештени међуградски, међумесни, међународни и туристички аутобуси.

Идејно решење за комплекс новог БАС-а добијено је на интернационалном урбанистичко-архитектонском конкурсу из 2014. Потписници првонаграђеног рада су архитекте Милан и Владимир Лојаница.

На крају, када је реч о финансијском оквиру, подаци кажу – нови БАС коштаће око 20 милиона евра. БАС је добио кредит од Комерцијалне банке од 12.000.000 евра за изградњу новог станичног комплекса, док ће остатак од 8.000.000 евра уложити из сопствених средстава.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dule Astro
Imaju apsolutnu vlast u Beogradu. U svim gradskim službama su njihovi ljudi, sva gradska preduzeća vode njihovi ljudi i ne mogu ništa da urade na vreme!?
Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Imajući u vidu dosadašnje predizborno-izborne kampanje neću biti iznenađan, da će neposredno pred izbore za Skupštinu grada Beograda marta 2022. »nedovršena« autobuska stanica biti »svečano« otvorena, pa će se onda sa razglasa čuti i; »obaveštenje o postavljanju autobusa sa polaskom u 11.45 časova«.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.