Производња стала због 60.000 динара регреса
Радници „Фијат пластика” од јуче су поново обуставили производњу, баш у тренутку када су се њихове колеге из „Фијат Крајслер аутомобила Србија”, после десетодневне паузе, вратили у фабричке хале. Условљени потезом јединог добављача или ће са производних трака пуштати „фијат 500-Л” без браника, или ће за дан, два раднике поново послати на плаћено одсуство – трећа могућност за менаџмент „ФКА Србија” не постоји.
Зоран Миљковић, председник штрајкачког одбора „Фијат пластика”, не може да каже до када ће трајати генерални штрајк, али најављује излазак на улице Крагујевца 24. априла.
Њихов основни захтев је да им регрес у 2021. буде враћен на прошлогодишњи ниво просечне републичке плате од 60.000 динара. За данас имају заказан састанак са градоначелником Крагујевца Николом Дашићем.
Радници ове фабрике, која је у апсолутном власништву ФЦА групе, односно „Стелантиса”, протестују од јануара, када су почели са штрајковима упозорења. Рад је потом потпуно обустављен 17. фебруара, што је зауставило и производњу у „ФЦА Србија”, јер су са трака излазили аутомобили без браника, па су радници послати на плаћено десетодневно одсуство. У међувремену су и у „Фијат пластику” били на плаћеном.
Током марта су и једни и други тактизирали. Мало су штрајковали, мало радили, мало били на плаћеном одсуству. Послодавац је потом прихватио неке од захтева штрајкача из „Фијат пластика”. Пристали су да им нерадне дане убудуће, као и колегама у ФЦА Србија”, плаћају 65 одсто (уместо досадашњих 60 процената) од уобичајених зарада, као и да коефицијент за обрачун минулог рада буде 0,5 одсто. Али нису прихватили њихов основни захтев да се регрес обрачунава у висини просечне зараде у Србији.
Ово условљавање јединог добављача браника свакако не иде у прилог „Фијату” који тренутно ради на око десет одсто капацитета. Крагујевачка фабрика је у прва два месеца ове године пала на шесто место српских највећих извозника и у иностранству је продала аутомобиле у вредности од 47,3 милиона евра.
Запослени претходних десет дана нису радили, али су се синдикалци прошлог петка састали са представницима Владе Србије. Забринути су за свој положај, јер ове године имају мање радних дана него претходне. Пад тражње за око 70 одсто за новим аутомобилима, услед пандемије и изостанка новог модела, највише су кумовали томе да у Крагујевцу прошле године буде произведено 20.000 аутомобила. То је скоро шест пута мање него 2013, када је са монтажних и производних трака сишло 117.000 возила, а на иностраним тржиштима остварен девизни приход од 1,53 милијарде евра. „Фијатов” извоз је 2020. вредео око 295 милиона евра, што је најмање од када италијанско-амерички гигант послује у Србији.
Пандемија није главни узрок овог пада будући да је 2019. у иностранству продато „фијата 500-Л” у вредности од 474,8 милиона евра. Изостанак новог модела аутомобила је учинио своје.
Зато је на састанку синдиката и владе незаобилазна тема била покретање новог модела, што би значило пуну упосленост радника и фабрике, која је дизајнирана за производњу од 185.000 возила. Али таква одлука првенствено зависи од „Фијата”, односно „Стелантиса”.
Уколико се то деси Влада Србије, која има власнички удео од 33 одсто у „ФЦА Србија” спремна је да помогне. Да ли кроз давање олакшица или новчано није прецизирано, јер су представници владе били веома опрезни у давању било каквих обећања радницима. Мада се спекулише да „Стелантис”, наводно, притиска, да влада, сразмерно свом уделу у власништву учествује у покретању новог модела аутомобила. Што значи да би она требало да уложи око 300 милиона евра.
Не треба заборавити да је влада од 2008, када је „Фијат” дошао у Србију, била широке руке и одрешила кесу, што кроз ослобађање плаћања пореза и доприноса на зараде запослених, што кроз друге повластице, али и новчана давања. На пример, према финансијском извештају из 2019, ФЦА је те године добио 2,5 милијарде динара из буџета.
Подели ову вест










Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.