петак, 18.06.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИСХРАНА

Изговори због којих се гојимо

Гладовањем се не скидају килограми на здрав начин, већ вођењем здравог живота и усвајањем здравих навика
(Фото Пиксабеј)

Здраво мршављење није просто као пасуљ, нити је лако као перо. Многи су чули (па чак и измислили) гомилу разлога зашто још нису спремни да доведу своју линију у ред и смршају. Из хрпе изговора хајде да изаберемо рецимо ових шест:

1. Имам превише посла, дијета није за мене

Имате неки хаос на послу у току ове недеље, дете вам је болесно, муж ради прековремено, а вама ни дијета ни здраво мршављење не падају на памет, већ једете прво оно што вам је при руци. Нема теоретске шансе да понесете од куће ни сендвич, а камоли неку здраву салату, је л’ тако?

Није. Једноставно – лоше сте се организовали. Све ово се може успешно превазићи ако уведете здраве навике и држите се њих. Прво и основно – направите свој план исхране и држите га се. Имате мобилни? Супер, одмах уђите у мени и наместите аларм да вас подсети на оброке. Значи једете доручак у 8:00 и он траје максимално 10 минута и ни секунде преко. Лако је заборавити се када је исхрана у питању. Прескакање оброка је исто једна од рђавих навика коју морате одбацити.

2. Каква дијета кад је здрава храна скупа и непрактична

Дијета није само списак здраве хране, нити је средство за бушење рупа у вашем новчанику. Наравно да можете да одете у најближи фаст фуд и купите гурманску пљескавицу од 200 динара, али тако нећете унети довољно минерала ни витамина, већ само оно чега већ имате на претек – масти. Али хајде да економски видимо да ли је могуће да здрава храна буде јефтинија од нездраве.

Воће и поврће је јефтино, не морате куповати крушке из Кине и парадајз из Аргентине када је зима – купите смрзнуто поврће и од воћа киви или поморанџе и уз неко бело месо направите здрав оброк.

3. Од разних дијета ми крче црева

Ако је дијета на којој сте били имала општи карактер и није била прилагођена вама, онда сигурно не знате да је циљ дијете да уносите мање калорија него што их ваш организам сагори одржавајући основне потребе (базални метаболизам) и калорије које потроши на додатне физичке активности. Права дијета не сме да иде много испод вашег базалног метаболизма, јер то онда није здраво мршављење.

Базални метаболизам код свакога је различит и зависи од више фактора. Ако уносите мање калорија од оних за одржавање базалног метаболизма, бићете константно гладни, а тело ће сагоревати резерве које су му на располагању. Проблем је тај што неће прво посегнути за резервама масти, као што би то било логично, већ за угљеним хидратима и што је најгоре – за беланчевинама из мишића.

4. Немам времена за кување

Када ово чујем, дође ми да одговорим: „Зар је двадесет минута или пола сата много времена да издвојите за припрему здравог, а брзог оброка?” Отприлике би толико чекали у најближем фаст фуду или ресторану, плус шетња до тамо и назад. А тамо можете добити толико обилну порцију да ћете заборавити сву математику око калорија. Немање времена значи немање жеље да промените лоше навике Ресторанске порције су све, без изузетка – велике, како би вас привукли да ручате тамо. Да ли све то морате да поједете?

5. Вежбање је сувише напорно за мене

Ма немојте? А брзо ходање? То је исто облик вежбања при којем ћете потрошити за само пола сата – 192 kcal (уколико на пример имате 80 кг). Ако вртите педале бицикла, потрошићете још више – 144 kcal. Аеробиком – још више – 215 kcal. Џогирањем (лаганим трчањем) – још више – 415 kcal. Сами изаберите активност која вам прија и неће вам бити напорна. Када се заморите – станите, нико вас не јури. То је право здраво мршављење.

6. Не могу да смршам, килограми се враћају кад завршим дијету

Основни проблем је тај што је за већину дијета нека врста поста, односно суздржавања од хране. Па када се тај пост заврши, заборављамо све савете, планове и частимо себе нечим укусним. И опет. И опет. И опет. Кад се окренемо, схватимо да је сав труд био узалуд и да смо џабе држали дијету. Да ли је то здраво мршављење? Не, јер дијета коју смо имали није била добра, нити калоријски нити разноврсна у намирницама. Зажелели смо се нечега јер смог гладовали. Вратите се на 3. изговор, јер је то узрок.

Гладовањем се не скидају килограми на здрав начин, већ вођењем здравог живота и усвајањем здравих навика. Права дијета вас учи како да здраво припремате храну, колике количине су вам довољне и даје вам смернице за физичку активност. Што сте више физички активни, више ћете моћи и да поједете, без опасности да се опет угојите. Посматрајте храну и у бројевима: „ово је калоричније од овога, па не морам то узети”.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари0
e02cb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља