Недеља, 17.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
„ПОЛИТИКА” У 72. БРИГАДИ ЗА СПЕЦИЈАЛНЕ ОПЕРАЦИЈЕ

Из „милоша” се пуца преко таблета и џојстика

Како изгледа и какве су карактеристике борбеног оклопног возила, поноса домаће одбрамбене индустрије, које су први добили специјалци Војске Србије
Фото А.Васиљевић

Панчево – Прва јединица Војске Србије опремљена домаћим оклопним борбеним возилом „милош”, које има погон на сва четири точка, је 72. бригада за специјалне операције. Екипа „Политике” је имала прилику да обиђе ове специјалце у њиховој касарни „Растко Немањић” у Панчеву и упозна се са карактеристикама овог средства које је атрактивно и страним армијама.

„Реч је о мултифункционалном возилу које је производ домаће памети и одбрамбене индустрије. Свака специјална јединица особена је не само по изузетним способностима људства, већ и по техници којом располаже, па је тако и са нама. Сада имамо и препознатљиво борбено возило светске категорије. Нема међународне активности, вежбе, на којој наша опрема није привукла пажњу”, каже бригадни генерал Мирослав Талијан, командант 72. бригаде за специјалне операције.

Овој јединици изузетног реномеа и бриљантног ратног пута, организацијско-формацијским променама у Војсци Србије, у претходној години враћен је изворни назив 72. бригада за специјалне операције, а догодине ће обележити три деценије постојања.

„Ово возило одговара мисијама и задацима јединице, као што су противтерористичка борба посебно у урбаном окружењу, откривање и обележавање циљева, диверзије, препади... Осим тога „милош” својим оклопом штити специјалце који иначе имају и личне комплете балистичке заштите и, наравно, са овим возилом смо добили на мобилности и брзини маневра”, објашњава генерал Талијан истичући да су држава и војно руководство урадили много на опремању ове јединице, од личног наоружања, преко дронова, беспосадне наоружане платформе „мали милош” до, наравно, возила „милош”.

Ово возило је, иначе, развијено и произведено под окриљем „Југоимпорт СДПР-а”.

„Увођењем у наоружање вишенаменског оклопног борбеног возила „милош” значајно су унапређене оперативне способности Батаљона за специјалне операције „Соколови” и 72. бригаде за специјалне операције. Припадници батаљона имали су прилику да се на полигонима упознају са перформансама овог борбеног возила и да се увере у ватрену моћ, висок ниво балистичке заштите и изузетне маневарске способности, у свим земљишним и временским условима”, каже мајор Александар Миловановић.
Он објашњава да у ово возило може да стане осам специјалаца, четири у задњем делу возила са могућношћу брзог искрцавања и укрцавања преко задње рампе (врата која се хидраулично отварају „на доле”), док четири војника из предњег дела возила користе бочна врата. Поред пет чланова „искрцног дела” посаду самог возила чине: командир (седи на сувозачком месту), возач и оператер (седи иза возача) на даљински управљаној станици (ДУБС) опремљеној митраљезом калибра 12,7 мм а која се налази на крову. Митраљезом се гађа из унутрашњости возила, преко таблета на коме се види циљ захваћен камером а покретање ДУБС-а и гађање се обавља преко џојстика.

На „милошу” се налазе и пушкарнице, кроз које може да се гађа из возила. Основа ватрене моћи је ДУБС, а могуће је уграђивати и друге системе наоружања као што су бацачи граната, противоклопне и противваздухопловне ракете, радари и друга електронска средства. На крову се налази и шест бацача димних кутија. Возило је опремљено и камерама које омогућавају осматрање у свим правцима.

У кругу касарне затичемо групу војника који се обучавају на овим возилима. Приказују нам како изгледа искрцавање из „милоша” у борбеним условима, истрчавајући из њега, са пушкама у рукама заузимајући положај уз возило користећи га као заклон или залежући недалеко од њега. Међу њима су и возачи, а један од њих нас упознаје са техничким карактеристикама возила.

– Оно што све пријатно изненади је лакоћа управљања овим великим возилом, вози се као путнички аутомобил. А максимална тежина возила је 14 тона, дужина возила је око пет и по а ширина око два и по метра. Наравно, возач без обзира на лакоћу управљања никада не треба да губи из вида масу и габарите возила – каже он.

„Милош” има шестоцилиндрични дизел мотор „каминс” радне запремине 6,7 литара и снаге 300 КС. Он је са возилом спојен такозваним „брзим спојкама” које омогућавају једноставну замену мотора и у теренским условима. Опремљен је аутоматским мењачем „алисон”, који се у случају потребе може користити и преко шестостепеног ручног мода. Возило је у целости израђено на модуларном принципу, односно могућа је брза замена свих сегмената.

„Милош” са једним пуним резервоаром има аутономију кретања до 600 километара и то у теренским условима вожње. Потрошња горива је до 35 литара дизела на сто километара.

Ово возило већ се налази и у арсеналу армије Кипра, а на тестирању у пустињским условима у Уједињеним Арапским Емиратима постигло је завидне резултате остављајући конкуренцију иза себе.

 



 

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

bruno zgaga
Protiv koga Srbija hoće da ratuje skupljajuči savremena oružja? Ja znam da su granice Srbije bile Bugarska Rumunija Madharska Kosovo reka Drina i Makedonija,a sada imamo "Miloše i oružja iz Rusije,dok kasdarne u Beloj Crkvi i ostalim severnim mestima propadaju zbog čega bi komandir za rat protiv izmišljnog beprijatwlj TREBAO DA ZAGLAVI ZATVOR ZBOG "ARČENJA" DRŽAVNIH PARA KOJA PROPADAJU U SAMOJ DRŽAVI!
Milan
Ја ћу само рећи ако користимо таблете са гоогле оперативним системом и рачунаре са микрософт оперативним системом и њиховим сервисима, онда смо изгубили у сваком рату. Јер те америчке компаније раде по принципу вештачке интелигенције која има главни циљ, а то је прикупљање информација од крајњих корисника, а супер рачунари сортирају информације и брже се прилагођавају све већем бројем корисника. Тако се краде патент софтвера. Систем мора да буде јединствен и програмиран само за војне употребе.
Дејан Димитријевић
И додао бих да је туга што су компјутери у српској војсци на енглеском језику…
Milic M. Ilic
Gde je Milos kad je Dorjevicima iz Gojbilja na KIM potrebna zastita od agresivnih komsija?
Jovan
Vojno borbeno i prevozno vozilo sa super preformansama. A pisca ovog članka Milana Galovića bi zamolio da u naslovu izmeni deo. Iz “Miloša” se ne puca, iz njega se gađa konkretan cilj. Puca se na svadbi ali iz lakog naoružanja.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.