уторак, 11.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 03.05.2021. у 22:00 Маријана Авакумовић

Ако воз касни дуже од два сата, путнику се враћа 50 одсто цене карте

Само 16 путника током 2020. тражило је обештећење, а годину дана раније 53 путника наплатила су кашњење возова на српским пругама
(Фото А. Васиљевић)

Путници ће сваки недолазак воза на време моћи убудуће да наплате. Могли су то и до сада, али је мало ко то чинио јер возне карте нису биле толико скупе или нису знали да на то имају право. Али када будемо имали брзе пруге, које собом носе и скупље карте, очекује се више притужби грађана и захтева за повраћај новца за сваки минут кашњења.

Дакле, убудуће, ако железнички превоз касни између 60 и 119 минута, путнику следује повраћај новца у износу од 25 одсто, а ако то траје дуже од два сата враћа му се 50 одсто новца од плаћене карте. Ово је предвиђено предлогом закона о изменама и допунама Закона о уговорима о превозу у железничком саобраћају. Прецизирано је да када воз касни дуже од сат, путник може да прекине путовање и затражи да му се врати сав новац који је дао за карту.

Законски предлог ушао је у скупштинску процедуре, а „Србија воз” ће имати прелазни период од две године да одредбу и примени. Ово решење је преписано из директиве Европске комисије, која управо налаже већа права путника у железничком саобраћају у случају кашњења возова.

Ево како је то у пракси изгледало у Италији, пре пандемије. Ако сте, на пример унапред електронски купили карту за брзи воз од Фиренце до Болоње и догоди вам се да касни укрцавање на вашој станици, најпре на и-мејл добијате извињење и обавештење да ће воз каснити најмање 70 минута. Као разлог наводе квар на брзој прузи код Рима (јер воз саобраћа на линији Рим–Венеција) и образлажу да је воз морао да пређе на лагани режим рада, односно да се креће спорије.

Добијате могућност да се са постојећом картом превезете другим возом, али само код истог превозника и ако има места за седење, јер стајање у тим брзим возовима, који се крећу и до 300 километара на сат, није дозвољено. Коначно када дочекате онај за који имате купљену карту, одмах по уласку, поново добијате и-мејл са инструкцијама како да се пријавите за рефундацију новца уз напомену да формулар морате да попуните у наредна 24 сата и дан касније новац буде уплаћен на ваш рачун. Ако се не пријавите у наведеном року изгубићете право на обештећење.

Ипак треба имати у виду да повратна карта кошта од око 25 до 50 и више евра ако се купује на дан путовања, али и да се раздаљина од око 100 километара између Фиренце и Болоње тим возом прелази за око 30 минута. Железнички превозници унапред обавештавају путнике о њиховим правима због чега већина у случају кашњења затражи повраћај новца.

У Србији пак повратна карта од Београда до Ваљева износи 800 динара за други и око 1.126 динара за први разред. Ако се укључе попусти за пензионере и студенте то изађе много јефтиније, поготово што уз те карте добијају попусте и у хотелима и угоститељским објектима од око 20 одсто. Путовање модернизованом пругом на овој раздаљини од око 93 километра траје око сат и по. Нажалост мали број путника се одлучује да оствари своја права у случају кашњења. То ће се вероватно променити када почне да саобраћа воз Београд – Нови Сад брзом пругом, за коју је већ најављено да ће цена карте у једном смеру бити 1.000 динара.

Према подацима „Србија воза” у 2019. години поднето је укупно 53 захтева за повраћај новца по возним картама, проузроковано кашњењем или изостајањем возова. Путницима је исплаћено 65.955 динара. Још мањи број захтева поднет је прошле године с обзиром на смањени обим превоза путника изазваног последицом пандемије вируса корона. Тако да је 2020. поднето укупно 16 захтева и исплаћено 10.969 динара.

– Сви захтеви путника за повраћај новца по возним картама за 2019. и 2020. годину су прихваћени и реализовани – наглашавају у овом железничком предузећу.

Према тренутно важећем закону предвиђене су следеће ситуације у којима путник, уз испуњење потребних услова, може поднети захтев за обештећење: ако због закашњења воза изгуби везу за наставак путовања или је због недоласка воза или сметње у саобраћају спречен да продужи путовање, ако одустане од путовања, услед штете настале због смрти, телесне повреде или нарушеног здравља путника проузрокованих несрећом у току превоза, за штету насталу због отказивања воза или прекида путовања узрокованог одговорношћу превозника – до износа плаћених превозних трошкова.

За потпуно или делимично неискоришћену возну карту, за коришћење воза нижег тарифског ранга са возном картом за воз вишег тарифског ранга, због неискоришћене резервације, као и код закашњења међународног путничког воза више од једног часа односно више од два часа, следује обештећење од 20 до 30 одсто плаћене возне карте.

Коментари22
8d161
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mustafa Aga
Kada sam bio dete mi nismo imali auto... Obichno smo putovali vozem...Josh uvek su u meni sechanja kada na zeleznichkoj stanici chujete preko glasnih zvuchnika da vash voz kasni vishe sati...Sedish po klupama pa malo proshetash i tako...Sav srechan kada voz stigne...
Branislav
Za dva sata kašnjenja treba da izvrše kolektivni harakiri Beogradski menadžeri i nek zadrže 50%
За да, хтела
Из текста се, између редова, може закључити да ће нове, брзе пруге чија је изградња у току, подићи цену возне карте барем за 100%. Ако би просечан корисник путничке железнице у Србији, с правом, негодовао због тога, поставља се логично питање за кога се граде те нове брзе пруге? За грађане који имају брзе путничке аутомобиле, али ће, како је неко "предвидео", да се ипак возе возом, јер ће тако брже да путују? Дакле, принцип је да се пусти да скроз пропадне, па се онда гради ново, што скупље.
Srba
Za da, [email protected] je da smo ostavili Tursku kaldrmu I Rimske puteve malo da ih popravimo I to bi bilo super.
Johan
Pa da, sad vam ne valjaju brze pruge jer "gradjani imaju brze putnicke automobile" a onomad vam nije valjalo ni kad su gradili autoputeve. A gde bi koristili te brze automobile da nema dobrih puteva? Da slusamo vas, ne bismo imali ni puteve, ni pruge. Ali vi valjda i navijate da bude lose, verujuci da ce tada vama da bude dobro.
dusan
...kod nas vozovi u startu kasne dva sata ....to znaci, da bih mogao odmah da trazim novac od konduktera, koji mi je i prodao kartu?!
milan lala
Kanjenje od 2h je previse . Kasnjenje od 1h treba da putniku nadoknadi 50 % od cene karte . A na kasnjenje od 2h treba putniku vratiti 100% od cene karte . Ne putujemo zapreznim volovskim kolima .

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља