среда, 23.06.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
СТИЛ СТАНОВАЊА

Јапанска соба

„У пролеће, у мојој кући ничег нема, а свега има.” Јамагући Содо (Илустрације Радмила Милосављевић)

Јапанска соба је слика једног духа негованог вековима. Простор је невелики, конструкција крхка и нежна. Једино што је наглашено то је љубав према природним материјалима, који овде живе у префињеној међузависности.

Јапанска соба је нестварно празна. Све што захтева одлагање, налази се иза затворених врата плакара. Имитације праве јапанске собе на другој страни земљине кугле, углавном су безуспешне, јер је за остатак света празнина најчешће синоним за сиромаштво.

Јапанска соба је топла, као стих хаику поезије и чиста, као звук гагаку музике. Ничег сувишног. Њену суштину чине: татами, фусуми, токонома и икебана.

Татами је лака, танка, фина подна асура, од плетене трске или сламе, оивичена траком од свиле, памука или кудеље. Трака је тамне боје, што ствара карактеристичан контраст са природном бојом асуре. Татами има стандардну димензију 100 x 200 цм.

Фусуми је лагана клизна преграда направљена од лакиране дрвене решетке, обложене са једне стране транспарентним пиринчаним папиром. Правоугаоници које обликује решетка могу бити хоризонтални или вертикални, а доње секције су испуњене танким дрвеним панелом.

Токонома је удубљење – алков, на истакнутом месту у соби. Под овог удубљења подигнут је за један степеник. То је својеврсни „олтар” куће у коме су аранжирани уметнички и декоративни предмети, слике и скулптуре, свици од пергамента, икебана. Јапанка токоному негује са посебним сензибилитетом, уносећи у аранжирање своју меланхолију или раздраганост, своју спремност за љубав или дубоку тугу. Када ОН, после својих многобројних мушких обавеза, дође кући, речи ће скоро бити сувишне. По изгледу токономе, он ће знати да ли је његова драгана забринута, заљубљена или – има мигрену!

Више је него јасно да жена која овако дочекује мужа није жена у мини сукњи са готовим „fast food” обедом, без обзира на степен њене еманципације. Не, она ће бити у кимону, и клечећи ће своме драгану понудити чај или јело на лакираном послужавнику. Јело на послужавнику такође ће третирати као уметничку композицију: бели пиринач, зелено поврће, ружичасти плодови мора, мрки сос од соје.

О церемонији пијења чаја да и не говорим.

Добро. Али где су ту компјутери, роботи, електроника и остала „чуда”? Где је ту 21. век, који су Јапанци већ увелико, и пре свих, начели? Истина је да ове две слике иду руку подруку, као [то је истина да Јапанци пију једно исто пиће саке – вино од пиринча, већ две хиљаде година. Лети ледено, а зими топло, и – помало.

Арх. Радмила Милосављевић
www.dopisna-skola-ambijent.rs

Коментари0
ecf02
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.