Петак, 30.07.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Aјкуле користе магнетно поље Земље као средство за навигацију

(EPA-EFE/ADAM BERRY)

ПОРТЛАНД - Ајкуле користе магнетно поље планете Земље као средство за навигацију када прелазе велике удаљености у океанима, открили су научници.

Истраживачи су навели да су њихови лабораторијски експерименти са врстом малих ајкула потврдили дуготрајне спекулације да ајкуле користе магнетна поља као помоћ у навигацији, односно као својеврстан природни џи-пи-ес.

Такво понашање уочено је и код других морских животиња, као што су морске корњаче.

Студија, чији су резултати овог месеца објављени у часопису „Карент бајолоџи” даје одговор и на питање зашто су ајкуле способне да прелазе велике дистанце и да нађу пут назад да би се храниле, размножавале и порађале, рекао је један од аутора Брајан Келер.

„Знамо да ајкуле могу да реагују на магнетна поља. Нисмо знали да су уочиле да могу да их користе као помоћ у навигацији. Постоје ајкуле које могу да пређу 20.000 километара и да заврше на истом месту”, казао је Келер.

То питање је интригирало истраживаче годинама пошто ајкуле док пролазе кроз океан наилазе на мало конкретних оријентира као што су корали, преноси Бета.

Тражећи одговоре, научници Државног универзитета Флориде одлучили су да проучавају ајкуле чекићаре, врсту која живи на обе америчке обале и сваке године се враћа у иста ушћа.

Истраживачи су 20 тих ајкула изложили магнетним условима који су симулирали локације удаљене стотинама километара од места где су ухваћене код Флориде.

Научници су открили да су ајкуле почеле да пливају на север када су на основу магнетних сигнала закључиле да су јужно од места где би требало да буду.

Научник Роберт Хутер, који није учествовао у истраживању, наводи да је то откриће убедљиво и додаје да је потребно даље проучавање да би се утврдило како ајкуле користе магнетна поља да утврде своју локацију и да ли веће ајкуле које прелазе велике удаљености користе сличан систем да нађу прави пут.

Научници наводе да ослањање на магнетна поља Земље, откривено код ајкула чекићара, вероватно постоји и код других врста ајкула, попут велике беле која иде на прекоокеанска путовања. Келер каже да су веома мале шансе да су ајкуле чекићаре развиле осетљивост на магнетна поља, а да друге ајкуле које прелазе велике дистанце нису.

Келер додаје да би истраживање могло да помогне напорима за очување врста ајкула чији се број смањује. Овогодишње истраживање је показало да је број ајкула и ража у океанима смањен више од 70 одсто од 1970. до 2018. године.