недеља, 20.06.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Не желе станове прекопута Прокопа

Житељи из Стјепана Филиповића противе се било каквој изградњи на парцели између те улице и главне железничке станице јер желе да је претворе у зелену површину
Да ли ће изнад „Београд центра” нићи стамбени објекат (Фото: „Железнице Србије”), Земљиште на коме је предвиђена градња (Фото: Д. Мучибабић)

Потенцијална изградња стамбених објеката на парцели изнад Прокопа забринула је бројне житеље месне заједнице „Стјепан Филиповић” који не желе да на плацу између улица Стјепана Филиповића и Драгана Манцеа буде било шта друго осим зелене површине. Зато шест скупштина стамбених заједница припрема примедбе на план детаљне регулације који то предвиђа, а чији рани јавни увид траје до 24. маја. Одлуку о изради плана Скупштина града усвојила је почетком марта, а рани јавни увид оглашен је пре два дана што је неуобичајено брза реакција администрације. Додуше завршетак Главне железничке станице „Београд центар”, за шта је после спроведеног позива државе као приватни партнер ангажован „Рејлвеј сити Београд”, недавно је постао приоритетан државни пројекат, али не и изградња станова изнад Прокопа.

Претварање плаца у грађевинско земљиште, уместо да оно коначно буде уређено у зелену површину, и решавање недостатка паркинг места у том делу града најважнији су разлози који су подстакли грађане да се организују и покушају да одбране то „слободно парче земље”, каже Ђорђе Прпа, један од становника месне заједнице „Стјепан Филиповић”. Оно је, додаје Прпа, до почетка деведесетих година прошлог века била зелена оаза да би је касније заузели привремени објекти „Енергопројекта”.

– После 2005. године мало ко је долазио у те привремене објекте. Надали смо се да ћемо коначно моћи да уредимо тај простор у којем има дрвећа и да га озеленимо и направимо дечје игралиште. Почетком прошлог месеца остали смо затечени када је багер дошао и за три, четири дана порушио те бараке. Свака изградња и повећање становника у овој улици направиће саобраћајни колапс јер ми немамо где кола да паркирамо. Осим тога, из информације о локацији за ту парцелу коју смо затражили од Секретаријата за урбанизам пише да се према Плану генералне регулације парцела налази у површинама јавне намене – посебне површине, комплекс железничке станице са комерцијалним садржајима, а ту треба да се зидају станови – истиче Прпа.

Главни градски урбаниста Марко Стојчић за наш лист уверава – још ништа није дефинитивно. Како додаје, планом који је на раном јавном увиду испитује се могућност градње стамбено-пословних објеката на падини изнад Прокопа, односно на простору оивиченом улицама Стјепана Филиповића, Драгана Манцеа и железничком станицом „Београд центар” и повезивање тог дела са осталим садржајима који ће се градити на плочи железничке станице.

Планом детаљне регулације који је на раном јавном увиду обухваћена је површина од 1,06 хектара. Иницијативу за израду тог плана новембра 2020. упутио је „Урбанистички центар доо” из Београда, иста фирма којој је био поверен и урбанистички пројекат чији је повод за израду био оквирни Уговор о заједничкој изградњи између државе и компаније „Рејлвеј сити Београд” из маја прошле године.

Циљ израде ПДР-а, како је наведено у образложењу одлуке, јесте ...„потреба за детаљном разрадом и расподелом планираних пратећих комерцијалних и компатибилних намена за становање”.

(Фото: „Железнице Србије”)

Како смо и раније писали, градња станичне зграде, чија је оквирна, процењена вредност 7.430.000 евра, не зависи од овог ПДР-а, што је нашем листу ових дана потврдио и Марко Стојчић. Градња најважнијег станичног објекта на Прокопу почеће у току ове јесени и требало би да буде завршена до краја 2022. Предуслов за почетак ових радова јесте завршетак доградње недостајућих квадрата плоче над перонима Прокопа, а тај посао започет у мају 2020. требало би да буде окончан у току касног лета.

Осим изградње станичне зграде, пословно-комерцијалних објеката и вишеспратне гараже, планирана је изградња саобраћајнице, као и уређење зелених и других отворених површина. Предвиђена је градња око 890 паркинг места на отвореном и у вишеетажној гаражи, а сам пројекат спроводиће се фазно. У првој фази биће станична зграда и паркинг места на отвореном, док ће се пословно-комерцијални објекти и вишеетажна гаража зидати у неколико сукцесивних фаза. План је да прва фаза буде завршена до краја 2022, а да комплекс у целости буде изграђен током 2024.

Испитивање партнерства

Обавеза приватног партнера у овом послу, како је предвидео позив државе за градњу недостајућих садржаја на Прокопу из 2019, јесте да прибави сву документацију за издавање грађевинске и употребне дозволе и финансира изградњу станичне зграде, комерцијалног простора и паркинга. Држава, са друге стране, у овај посао улаже земљиште и омогућава градњу на плочи и на свим парцелама које су у њеном власништву, а испуњавају техничке услове.

У међувремену поводом поменутог партнерства огласили су се Транспарентност Србија и Коалиција за надзор јавних финансија. Они су указали да је Републичка дирекција за имовину незаконито одабрала приватног партнера за заједничку изградњу на Прокопу захтевајући од Владе Србије да хитно учини јавно доступним сву документацију, као и уговор са предузећем „Рејлвеј сити”. Њихов став је да овај уговор несумњиво представља јавно-приватно партнерство (ЈПП), па је у складу са Законом о ЈПП-у и концесијама из 2011. морао бити спроведен другачији поступак. Убрзо је реаговала и Републичка дирекција за имовину. Она је у писаним одговорима нашем листу указала да је целокупан поступак у вези са овим пројектом „био је у сваком делу јаван и транспарентан, а у свакој фази поступка од објављивања јавног позива до закључења уговора потврђен одговарајућим одлукама владе”. У РДИ-ју су тада навели да су сви елементи овог посла засновани на примени члана 100. Закона о планирању и изградњи и одредаба члана 15. Закона о јавној својини додајући да уговор са „Рејлвеј ситијем” није закључен у складу са одредбама Закона о јавно-приватном партнерству и концесијама, јер „у конкретном случају друга страна у овом правном послу само финансира изградњу објеката станичне зграде”.

Коментари4
900af
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komsinica
Poštovana Politiko, molim vas da se malo detaljnije zainteresujete za ovu temu. Glavni problem nije ni parking, ni nekoliko starih lipa i borova, a ni to da stanari naselja Stjepan Filipovic ne zele nove komsije, ili da vas citiram "ne žele stanove preko puta Prokopa". Problem je sto je planirana izgradnja na potpornom zidu klizista cijim bi se aktiviranjem dovela u pitanje imovina i bezbednost 1500 ljudi koji ovde vec zive. Nadam se da cete u nekom sledecem clanku staviti akcenat upravo na to.
Божа
Да није тако далеко од центра могло би бити ред лајт дистрикт.
frajalica miko fo
„Рејлвеј сити Београд” - Ako ćemo pravo: "Рејлвеј сити Белгрejд"
veselnik
Beograd na vodi, Makis... sve bespravne gradnje "legalizovane" p

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља