Недеља, 24.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
НАПАДИ НА ВОЗАЧЕ У ЈАВНОМ ПРЕВОЗУ

Песнице, каменице, бибер спреј, а онда опоравак од стреса

Насртаји на шофере најчешће се дешавају због саобраћајних ситуација, односно услед нервозе због гужви, али и због придржавања правила – када возачи не отворе врата ван регистрованог стајалишта
(Фото А. Васиљевић)

У вечерњим сатима код железничке станице у Раковици на аутобус 42 који је био у покрету бачен је камен. У тренутку тог инцидента, половином фебруара, било је путника па само пуком срећом нико од њих, ни возач, није повређен. Коју седмицу касније, у марту, суграђанин В. О. (49) ухапшен је јер је возача Г. М. на линији 79 после расправе попрскао бибер спрејом и нанео му лакше повреде. „Разлог” за то био је што је недалеко од стајалишта „Чегарска” путник тражио да возач заустави аутобус ван станице. То је шофер одбио у складу са важећим правилима у јавном превозу према којима возило не сме да стаје ван регистрованих стајалишта. И у недељи за нама у Кнеза Милоша нападнут је шофер на линији 74 јер је, после судара два аутомобила, један од тих возача, како су навели сведоци, „оценио” да је за њихово „чукање” крив био човек који је управљао „седамдесет четворком”.

Ово су само неки од више десетина напада на возаче јавног градског превоза који су се догодили од почетка 2021. Сви су се десили на линијама које држи Конзорцијум приватних превозника. Како у разговору за наш лист истиче Драго Тошић из Конзорцијума, њихови возачи од јануара до данас били су готово 75 пута мета нападача.

Прошла година због привременог укидања јавног превоза у току првог удара вируса корона није најбоља за поређење, али како каже Тошић, уколико се ситуација упореди са претходним годинама, може се рећи да су напади постали чешћи.

– Најчешће се дешавају због саобраћајних ситуација, односно због гужви на улицама, радова, нервозе због свега тога. Мање је напада у самим возилима, односно мање је насртаја путника на возаче – истиче Тошић.

Једна од невероватнијих немилих сцена на саобраћајницама десила се на Тошином бунару када је возач аутомобила упорно јурио аутобус и напослетку му пресекао пут и напао шофера. Нико не спори да и међу возачима у јавном превозу има оних који праве пропусте, али у већини случајева, што и путници сведоче, они су жртве других возача или појединих путника с кратким фитиљем.

Како наводи Тошић, када дође до напада последице су углавном такве да шофер не може да настави вожњу.

– Стрес је то велики. Најчешће после тих напада возач буде замењен. Подразумева се да када су повређени имају право на боловање. Уосталом, већи је ризик за превозника да човек који је тако нешто доживео, који је под стресом, настави да вози. Више пута после немилих ситуација дешавало се да се возач тресе, не може да се смири, тресу му се руке, глас дрхти... То није ништа чудно, и они су живи људи – наглашава Тошић и додаје да се углавном у 60 одсто случајева идентификују нападачи, односно починиоци.

– Сада су од велике помоћи и камере у возилима. Оне доста олакшавају јер полиција користи те снимке. Наравно, зависи где се напад десио, камере не покривају баш сваки угао – каже Тошић.

Већ дуже саставни део возила јавног превоза су антивандал кабине и паник тастери. Како Тошић оцењује, ови тастери су одлично решење, али додаје и да, када се говори о заштити возача, апсолутна заштита од напада не постоји. Ни код нас ни у свету.

– Осим поменутих, нема додатних механизама заштите – указује Тошић.

Писане одговоре на ову тему јуче смо тражили и од Секретаријата за јавни превоз и од ГСП „Београд”, али они нису стигли.

За прскање водом криви путари, а не шофери

Како кажу возачи у јавном превозу са којима смо у више наврата причали на ову тему, они су неретко мета напада и када проблем на који се грађани жале и због којег их нападну нема ама баш никакве везе са њима. Сликовито – дешавало се више пута да грађани на њих насрну зато што је вода из рупе на коловозу, после преласка аутобуса, попрскала неког од пролазника.

– То није наша кривица, већ оних који треба да брину о стању коловоза, јер аутобуси су огромна и тешка возила која често не могу да заобиђу те велике баре. Осим тога, шта ми тек треба да кажемо када 25 до 30 пута у току дана (пошто свака линија по смеру дневно иде 12 до 15 пута) аутобус пређе преко избоченог шахта или рупе на коловозу? Колико год да смо вешти, возило мора да се затресе, наша кабина се тресе... А ако на све то додамо и линије чија траса је незгодна, где су улице готово као срнеће стазе? И без напада, само ово су довољни стресови. Али, већина нас се са тим успешно бори. Професионалци смо и изверзирани за такве ситуације – појашњавају шофери.

Како додају поједини возачи путничких и јавних возила њихов утисак је да до инцидентних ситуација на коловозу, па и до напада на шофере долази и због тога што је на улицама све више гужви, а мање саобраћајних полицајаца него раније.

– Када су гужве и радови на улицама, ту морају саобраћајци да ускачу. Знамо да им је тешко и да имају доста посла, али очито да их тренутно нема довољно. Онда се возачи сами сналазе и ту онда долази до конфликтних ситуација – оцена је возача.

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mile Ć
Limfna iskustva mogu biti različita. Živeo sam u Beogradu 10-ak godina, davnih 80-ih, javni prevoz sam veoma sporadično koristio, i jedino čega se sećam su neverovatne gužve. Uvek je neko visio na vratima pa ova ne mogu da se tako zatvore, a vozač neće da tako krene....ali agresije se ne sećam. Sad sam hteo da opišem iskustvo sa beogradskim javnim prevozom prilikom svog pos lednjeg poseta Beogradu (veoma pozitivnom!) ali nemam vise dovoljno slobodnih karaktera.
Киза
Разумем и дупле смене и мале плате и без слободних дана, али би и неки возачи градског превоза могли да пораде на својој култури! Пре неки дан око 14 ч. провала облака у Београду! Низ околне уличице сливају се бујице на бул. КА. Станица код ЕТФ-а пуна људи, чекају превоз. Од 6 аутобуса који су пристигли на станицу, само је возач приватне 74-ке у станицу ушао лагано и пажљиво! Сви остали су кочили тек на 4-5 метара и већ покисле путнике додатно "окупали" слаповима воде испод огромних точкова!!!
dzordz
autobus je ogromno vozilo, i kad ima loseg vozaca nije cudo da vozaci automobila dodju u opasnost ili budu ucesnici cukanja. ja sam protiv sile, ali kako se uzdrzati pred nasilnicima. vozaci autobusa treba da budu propagatori profesionalizma, postovanja saobracajnih pravila i uvek stalozeni i kulturni. a nisu.
MarkoBgd
Vozaci treba da imaju svoju kabinu u koju je nemoguce uci spolja. A napadace treba najzad poceti i kaznjavati a ne gajiti u u ovoj banditskoj zemlji. Ne brinite, nisu balkanci nista hrabriji ( naprotiv) od britanskih huligana koji su uz prave kazne postali male mace. Ali ovde i zakoni i sudska praksa kao da imaju previse "razumevanja" za drugove huligane
Козјера
У "бибер" спреју главни састојак је паприка. У енглеском, а и у многим другим језицима је слично, "pepper" значи и бибер, и паприка. Тако да је енг. "pepper spray" у ствари спреј од паприке, спреј с паприком, а "бибер-спреј" је једноставно погрешан превод. Зашто "Политика" не би дала пример другим медијима и надаље користила исправан превод?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.