Субота, 24.07.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Зашто продавци обуће одбијају рекламације

Купци се жалили на сваки други пар обуће купљене у Србији, а трговци их одбијају јер „обућа има механичкa оштећења или је неадекватно ношена или одржавана”

Шта се то дешава са продавницама обуће у Србији, када је само на адресу наше редакције прошле недеље стигло десетак писама у којима се грађани жале јер не могу да остваре право на рекламацију. Примедбе се односе на неколико водећих продаваца спортске опреме, а приметно је да се трговци углавном оглушују на рекламације и уз прилично слична образложења их одбијају. Један наш читалац каже да је у октобру прошле године купио патике за шетњу и да је морао да их врати трговцу иако су ношене мање од три месеца.

– На посао путујем аутомобилом, радим у пословној згради, дакле није могуће да се лева патика одлепила, а десна поцепала након нешто више од шест месеци од датума куповине. Иначе сам због операције кичме, од 22. октобра до 25. јануара практично боравио у кући и лежао, па их уопште нисам носио. Имам медицинску документацију која то потврђује. Уложио сам рекламацију, али је одбијена уз образложење да патике нисам носио и одржавао како је произвођач прописао декларацијом – објашњава наш читалац. На овај одговор трговца он је уложио приговор који је примљен 7. маја, али одговор није добио.

Он каже да му је јасно да би његов следећи корак требало да буде да тужи продавца или плати вештачење патика, што не намерава да уради, али поставља питање како купци обуће у Србији могу да се заштите од ове самовоље трговаца. Није непознато да је последњих година обућа у врху листе приговора купаца. Према извештају Националне организације за заштиту потрошача (НОПС), у 2020. години регистровано је око 6.000 пријава потрошача. Од тога је само 2,7 одсто остварило право у разумном року, а то значи да је потрошач сигурно решио свој приговор. И у прошлој години су се грађани највише жалили на неквалитетну обућу, првенствено патике које су и на првом месту листе потрошачких приговора. Следе рекламације на квалитет телевизора, телефона, машина за веш, одеће, намештаја...

Потрошачка удружења већ дуго упозоравају да би трговину спортском опремом требало боље уредити. Према подацима НОПС-а, купци у Србији подносе рекламацију за сваки други пар обуће купљен на нашем тржишту. Трговци их најчешће одбијају уз образложење да „обућа има механичко оштећења или да је неадекватно коришћена или одржавана”.

Потрошачи у доказивању да се несаобразност није догодила њиховом кривицом улазе у зачарани круг с трговцима и најчешће изгубе спор. Један од предлога био је увођење строже контроле и усвајање стандарда квалитета за обућу који би били обавезујући за све трговце. Проблеми најчешће настају када потрошач рекламира обућу у првих шест месеци од куповине, а трговац одбије приговор. Он такву одлуку мора да образложи, и то најчешће документом из лабораторија које издају оваква стручна мишљења.

Тај документ није обавезујући за трговца. Грађани имају још већи проблем када обућу враћају после шест месеци од куповине, што је случај са нашим читаоцем са почетка приче. Продавац тада нема обавезу да образлаже своју одлуку и довољно је да напише да се рекламација одбија. Терет доказивања одмах прелази на купца и он опет мора да прође све процедуре, што га често демотивише па одустаје.

Некада је то решавала тржишна инспекција што више није случај јер је изгубила ту надлежност. 

Коментари11
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Siniša Šijan
Potrošači u ovom slučaju treba da angažuju advokata koji će angažovati sudskog veštaka iz oblasti tehnologije da izradi nalaz i mišljenje. Nalaz i mišljenje veštaka priloži se uz tužbu. U 99% slučajeva trgovac odmah priznaje tužbeni zahtev, a potrošač ima pravo na naknadu troškova postupka (naknade za rad advokata i sudskog veštaka). U potrošačkim sporovima ne plaća se taksa.
Tristana Jokuc
Predlazem da cipele i patike popravljate. Iako su krs,mnogo ih placate. Pa budite i ekonomicni. Nas obucar je sjajan, usluge du mu i vise nego povoljne a nalazi se na Cvetnom trgu preko puta Maksija. Svu obucu mi je cupao iz mrtvih. I nemojte razmazeno da se ponasate. Kako Vam krojacica stedi odecu tako ce obucar srediti obucu. Da Vam duze traje.
dragan stankovic
Nisu patike vojnicke cokule pa da ih nosis par godina. Tri meseca svakodnevne nosnje je dosta dugo za jedne patike, zato ja kupujem one najjeftinije svakog meseca po jedne i uvek imam nove patike.
dusan1
U Italiji kao članici EU i najvećem Evropskom proizvođaču obuće ima stotine zakona koji uređuju tu materiju . Iako svaki Italijan godišnje kupi bar 2-3 para cipela a Italijanka i duplo od toga nisam čuo (za 30 godina koliko ovde živim) da je ikad ikome prihvaćena reklamacija na obuću ! Pogotovu ne na patike i 'kinesku' robu sa pijace koja se u Srbiji prodaje po buticima kao 'original'. Poznavanje robe se uči u školi a poželjno bi bilo da svaki čovek zna šta mu treba i za šta !
Beogradjanin - Istrijan-Schwabenländle
Свака роба са " фелером ", може и по талијанским законима ( ЕU ) да се врати продавцу, наравно ако су ципеле на пр. пар дана ношене у кући. Још ако су то ципеле Moreschi, Principe, Dario Dodoni, Galizio Torresi, Maestro Eugenio, да наведем само њих са враћањем сигурно нема проблема. Сећам се добро када су Талијани долазили викендом код нас у Истру на рибу, у успут куповали патике Борова, знам било је то некада, " tempi passati ".
Pera Kojot
Zato što kupite patike recimo za tenis ili za sportove na parketu a nosite ih na asfaltu koji ih za čas "pojede" a delovi od veštačke kože se izgule i iskrive od kiše i vlage. A kad se žalite, prodavac vam kaže da je to zato jer se tenis ne igra na vlažnim terenima i po kiši, a patike za halu se nose samo u zatvorenom i na parketu. I tu vam propada svaka mogućnost žalbe. Jer što niste gledali koja su patike za koji sport kad ste ih kupovali. A na svima, i onima za otvoreno, piše da nisu za kišu.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.