Среда, 29.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Камиони стоје на границама, привреда губи, радници се осипају

На граничном прелазу за сада имамо једну колону камиона и једну вагу. Када би се обезбедиле по две ваге, чекање на прелазима Келебија са Мађарском било би упола мање
(А.Васиљевић)

На граничном прелазу Келебија са Мађарском – тотални колапс. Колона камиона теретњака ових дана километрима је дугачка, возачи се хватају за главу од муке, јер више ни сами не знају када ће саобраћај на граници да се нормализује и да ли ће и на који начин њихове недаће моћи трајно да се реше. У Удружењу за међународни транспорт признају да је чекање на граничним прелазима, овог пута на Келебији, хронични проблем, а посебно изражен откако је Хрватска 20. маја донела одлуку о прекатегоризацији путева.

Неђо Мандић, председник удружења, наглашава да су слике са колонама камиона на теретним терминалима у Србији уобичајене, иако је тај проблем у суштини лако решив.

– У последњих десетак година имамо колоне некад пет, некад 10 километара, па и више, а чекање на прелазима често буде дуже и од 24 сата. Сада се све то још више погоршало, јер је недавно на снагу ступио хрватски правилник који је ограничио кретање неким њиховим путевима. Тиме је из игре избачен гранични прелаз Бачка Паланка – Илок. Теретњаци који су до сада ишли туда, њих од 300 до 400 дневно, сада се преусмеравају на друге прелазе, Батровце, Хоргош, па и на Келебију где је ових дана већи застој. То онда заиста компликује ствари – објашњава Мандић.

Признаје да уколико се овакав тренд настави, превозници ће потпуно нестати, јер нема ниједног возача који жели да чека на прелазима. То му није могуће платити. Он је ту да би возио робу, не да би чекао. Зато ће, наглашава он, многи отићи из земље, трбухом за крухом, али последице због свега тога неће осећати само возачи и превозници генерално, већ и домаћа привреда.

– Инвеститори ће нас такође напустити, уколико се нешто не предузме. Јер, узалуд су покретали производњу ако роба из Србије не може да стигне на време до ЕУ – наводи Мандић, и подсећа да на овај начин индиректно последице трпе и Северна Македонија, Бугарска, Турска, делимично и Грчка.

Решење проблема је, додаје, лако и решиво. Удружење које он предводи већ је организовало разговоре са овдашњим и иностраним министарствима на ту тему, али воље за решење очито нема.

– На граничном прелазу за сада имамо једну колону камиона и једну вагу. Када би се обезбедиле по две ваге, чекање на прелазима било би упола мање. Решење је и у организовању сменског рада, повећању плата цариника, а сва та новчана улагања су ипак мања у односу на губитке привреде који настају због оваквих застоја. Јер, са 7.000 пређених километара месечно, уместо са 15.000 колики је просек европских превозника, немогуће је остварити ваљане приходе – уверен је председник удружења.

Он открива и да су се са колегама из Хрватске у начелу већ договорили око решење овог проблема, али од тада ништа конкретно није предузето. Иста ситуација је и са Мађарском. Ипак, њихови гранични органи су посебан проблем, додаје Мандић, јер већ неколико година намерно раде успорено.

– То је као неки тихи бојкот, економски рат против Србије, због чега то треба да се решава на највишем нивоу. Ту мора да се укључи ЕУ, наш премијер и председник – сматра Неђо Мандић.

Србија иначе има довољно камиона да опслужи домаћу привреду, а има и најквалитетнији возни парк. Регистровано је око 16.000 камиона у међународном транспорту, од којих је више од 7.000 најмодерније евро-6 категорије.

– Једна од препрека је и то што многе до тих камиона нема ко да вози. Возач неће да чека на границама, али ни на унутрашњим терминалима, иако је добро плаћен за тај рад. Примања наших возача у међународном саобраћају су од 1.000 до 1.500 евра у просеку, а некад и до 2.000. Али, за тај исти рад у иностранству они могу да добију и 3.000 евра – открива Мандић, и додаје да српски превозници могу да плате возаче исто колико и странци, под условом да возе камион, а не да чекају на граничним прелазима.

– Само зато што се точак не окреће, а километри не прелазе, домаћи возачи не могу да буду плаћени као њихове иностране колеге. Јер, фирме које се баве транспортом наплаћују само превезену робу. Зато и не чуди зашто се осипа радна снага и што је привреда у озбиљном проблему, посебно њен важан део, а то је транспорт – закључује Неђо Мандић.

Коментари14
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vozak kamiona
Horgos se prelazi u regulatno radnom vremenu 4 dana ili 30 sati neregularno bez spavanja. Vozio sam kamion u Srbiji i radio na procenat. U prevodu sedis dzabe pola meseca na Horgosu I nepredjes dok ne podmitis I nase i madjarske carinike.Gospodin Mandic sa pricom od 15000 km mesecno u eu u kojoj radim zadnje 4 godine prica gluposti. Za 200 placenih!!!radnih sati se predje maksimalno 10 000km.ako se ne manipuliše radnim vremenom.
milos
Potpuno je u pravu, povećanje kapaciteta će ovaj problem rešiti za jedan dan. Pogledajte samo Nadlac II između HU i RO, sa 4 trake u svakom pravcu rešen je problem, protočnost graničnog prelaza je 4000 kamiona dnevno. Ovde je zakazala i naša strana, zašto mi ne povećamo kapacitet na našoj strani i time makar ublažimo čekanja na ulazu u zemlju. Samo se pitam kako će ovo sve izgledati kada prorade Ling-Long. Toyo, Nidec, Continetal, Berry, Mint i druge fabrike i dobijemo još 1000 utovara dnevno.
Божа
Да је ЕУ фикција доказују и тарифе за слање пакета по ЕУ, док се пакети у САД-у обрачунавају по јединственим тарифама у ЕУ су много скупље и овисе о удаљености. Пакет од Аљаске до Флориде кошта исто као од Лос Анђелеса до Сан Диега. У ЕУ је много скупље слати исти пакет од Португала до Пољске, јефтиније слати га по истој држави.
Божа
Жељезница је такођер међународно транспортно средство.
Божа
Дали би било исплативије појачати карго флоту за ваздушни превоз и прелетати те земаљске вештачки направљене проблеме.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.