Понедељак, 26.07.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Јагма за катализаторима

EPA-EFE/TIMM SCHAMBERGER

Како се приближава лето и с њим строги критеријуми на техничким прегледима, расте и возачка нервоза – да ли ће продужити регистрацију. Услов од 5.јула биће емисија издувних гасова. На питање откуд у Србији велики број „штетних” возила, одговор је једноставан – уклоњени су им катализатори који су главни пречистачи издувних гасова, или су временом постали неисправни.

Да подсетимо, на простору ЕУ мотори норме евро 1 уведени су 1993. године, затим је три године касније евро 2 постао обавеза, а евро 3 је ступио на снагу 2000. године. Од 2006. се примењује евро 4, од 2009. и евро 5 стандард. У 2014. су произвођачи већ прешли на евро 6 емисиону класу, а ево стиже евро 7. Сви ови стандарди су подразумевали уграђене пречистаче. А наш народ кô народ, скидао их је с возила, неки због тога да би мотори „продисали” јер их издув кроз филтере „гуши” а неки и да би зарадили.

Паладијум као део катализатора је скуп и тражен метал. Унца паладијума тренутно износи око 1.400 долара, скупља од унце злата. Какве то везе има са скидањем, па и крађама катализатора? Паладијум је један од племенитих метала који је тренутно најтраженији у ауто-индустрији, будући да га примењују у катализаторима који регулишу ниво издувних гасова аутомобила. Многи препродавци и несавесни људи су избацили тоне канцерогених честица у ваздух који дишемо, јер су скидали катализаторе и продавали их за неколико десетина евра. И сад ништа друго него враћај те уређаје на возила. Читава „операција” није јефтина, а није ни сигурна у смислу да ће возилу вратити фабрички прописану чистоћу.

Оригинални катализатори с монтажом коштају и до 500 евра, што зависи од модела возила. Универзални су јефтинији, коштају од 10.000 до 15.000 динара. Нису толико дуговечни, али ако се правилно одржавају, могу да трају од 50.000 до 100.000 километара, али остаје питање да ли могу емисију гасова из мотора да сведу у дозвољени опсег. Јагма је сада и за половним катализаторима који се у огласима нуде за 50 до 100 евра. „Сигурни” су као и сва половна роба, а како се датум приближава цена ће им расти.

Коментари7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Miloje Siljkovic
ja sam odvezao auto kod auto mehanicara on prikljucio racunar i kaze mora da produva katlizator.Ja dodjem po auto on skinuo katalizator jer je kaze pukao kad ga produvao .Pozovem inspekciju oni dodju i mehanicar kaze da je katalizator vracen a inspekcija kaze mi nista tu ne mozemo idite na sud .I tako sad moram da kupim katalizator a prevarant trlja ruke ...
aleksandar milosevic
Meni je na novom Opel Astra 17cdti ukraden katalizator, na parkingu ispred zgrade.Jedina uteha je bila informacija da su na jos dva vozila, iste noci a na susednom parkingu, takodje ukradeni katalizatori.Nisam prijavio miliciji vec sam otisao pravo kod auto limara da mi umesto katalizatora ugradi cev.Sada, izgleda nemam druge opcije nego da opet lopovima spremim drugi novi katalizator.
Cristal Maiden
Ниси отишао у милицију а ишао си код ауто лимара да ти монтира ауспух ? Доста тога ту не штима , почевши од тога да милиција не постоји 30ак година
Bolja Srbija
Mislim da je u duhu našeg, Srpskog, naroda da pokuša da prevari i da uradi sve da bude protiv zakona. Tako i za ovo skidanje katalizatora. Nekim uvoznicima automobila nije dovoljno što uvezu udaren auto, našminkaju ga i vrate kilometražu, i na njemu zarade preko 1.000 eura. Nije im to dovoljno, nego još skinu i katalizator za dodatnu zaradu od 50 eura. Prestanimo tako da se ponašamo, ljudi! Ukopavamo sami sebe!
Bojsa
Neverovatno, ali tacno! Nesto sto je obavezna praksa u Evropi, odakle svi uvozni automobili dolaze vec 20 godina, sada je panika u Srbiji. Polovni katalizator je macka u dzaku, tako da ga ne bi nikome preporucio. Takodje, vek katalizatora zavisi direktno od cistoce goriva koje se koristi, kao i od smese goriva koja ulazi u motor. Ovo drugo direktno kaze da se motor mora odrzavati i stelovati, jer ce onda i sam motor, a i katalizator trajati mnogo duze, tj. onoliko koliko je propisano, 10-ak god.
Хронос
Слажем се са вама! Нови мотори имају осим катализатора и филтер за чађ и то квари мотор. Гориво које сте већ поменули има законски одређени проценат етанол алкохола који ствара слуз по гуменим цревима и мотору. Кад се све скупи све је направљено да мотор/ауто не траје дуго. Добро је направљено за животнуи средину, за произвођаче делова, за механичаре али не за џеп обичног човека.
Niko bitan
Već 30 godina na motorima ni ler gas ne može da se podesi, a kamo li bilo šta drugo da se "šteluje" jer sve radi kompjuter po svom fabričkom programu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.