Субота, 31.07.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Овације за „Лажљивицу” у Загребу

У здању „Керемпуха” слика налик београдским позоришним салама. – Сваки други ред празан, публика седи са маскама на лицима
Сцена из представе „Лажљивица” (Фото: Бошко Ђорђевић)

Од нашег специјалног извештача
 
Загреб ‒ До колико ви овде служите отаџбини? Је ли вам још отворен музеј… Ви палацате језиком, тандрчете, клопоћете, а музеј дични изгоре … Одзвањале су прексиноћ речи Серафиме Маргаритовне у здању загребачког Казалишта „Керемпух”, коју је тумачила глумица Јелисавета Сека Саблић, а хрватска публика поздрављала бурним аплаузом. Ништа мање симпатија није освојила ни њена пријатељица Маргарита Серафимовна, коју је играла Горица Поповић.

Представа Атељеа 212 „Лажљивица”, по делу Николаја Кољаде, у режији Стефана Саблића, са глумачким тандемом Јелисавете Секе Саблић и Горице Поповић, изведена је прексиноћ, друге фестивалске вечери овогодишњег 45 издања „Дана сатире Фадила Хаџића” у позоришту „Керемпух” у Загребу. У оквиру овогодишњег сатиричког позоришног скупа биће изведено укупно 14 представа из Љубљане, Мостара, Загреба, Сплита, Ријеке, Београда и Бањалуке, у избору селекторке Јелене Ковачић. О фестивалским наградама одлучиваће стручни жири: Бојана Радовић, Ивана Кризманић и Матко Ботић.
У здању „Керемпуха” слика налик београдским позоришним салама. Сваки други ред празан, публика седи са маскама на лицу. Ипак, осећа се позитивна енергија. Аплаузи, овације, цвеће на крају представе, на које смо током последњих месеци због епидемијских околности заборавили,повратили су нам наду да ћемо се ускоро поново радовати новим позоришним мостовима.
‒ Ово је за мене божанствено вече. Две године нисам била у позоришту, а вечерас баш гледам Секу Саблић и Горицу Поповић. Колико мало треба да будеш срећан ‒ усхићено је једна времешна Загрепчанка причала свом супругу.
Решо, на њему лонац у коме се крчка кромпир. Хармоника, стари намештај, на зидовима слике, гоблени, оружје из 15. века… Маргарита Серафимовна развлачи хармонику и пева. Николај Кољада, у драми „Лажљивица” извлачи из таме своје хероине и осветљава их. Серафима и Маргарита су старије жене које се срећу у малом, неугледном провинцијском музеју националне историје. Свађају се, сумњају, негирају. Зашто ова урнебесна, топла и духовита прича о самоћи, о потреби за пријатељем наилази на такве реакције публике, Горица Поповић за „Политику” каже:
‒ Рекла бих да је ово прича о усамљености. Две сасвим различите жене живе своје врло удаљене животе, али су обе ужасно саме и то је тужно. Сека Саблић и ја смо често разговарале и питале се: да ли је све то смешно? То је заправо трагикомедија, јер има много тужног у целој овој причи. Ове Кољадине јунакиње су заправо несрећне, без обзира на то колико ми насмејемо публику, оне су ипак производ овог времена где се људи не сналазе. Ако се нисте убацили у неке шеме, да тако кажем, ви сте скрајнути, никоме нисте важни, отуда толика пријемчивост за ову представу.
Јелисавета Сека Саблић примећује да је ово дело толико маштовито написао Николај Кољада да се свака његова реплика апсолутно спаја са нашом стварношћу.
‒ Ово је свежа представа, није заправо ни играна, будући да је премијерно изведена уочи пандемије. Толико стојим иза лика Серафиме Маргаритовне да бих једноствано на моменте и сама могла да наставим, продужим реплике својим говором колико ми је она блиска. Нема ту шта превише да се прича, то је подељено друштво како код нас тако и у целом свету.
Сценску магију тандема Саблић-Поповић у сали популарног „Керемпуха” пратио је и искусни редитељ Паоло Мађели, али и његова блиска сарадница Жељка Удовичић Плештина.
‒ Била ми је велика част да вечерас будем са ансамблом Атељеа 212. Секу Саблић и Горицу Поповић обожавам, ово ми је, морам да кажем, први излазак у свет после много времена. Изабрао сам баш представу „Лажљивица” и не кајем се ‒ уверавао нас је Мађели.
Николај Кољада вешти хроничар заборављених усамљеника који су нам невероватно блиски и слични, није се без разлога одлучио да праизведбу овог дела подари Атељеу 212 и Београду чији је радо виђен гост. Градећи своје аутентичне драмске светове, Кољада је у исто време и сатиричан и мучан, духовит и потресан, критичан и благонаклон. Овај пут на сцену доводи Серафиму Маргаритовну и Маргариту Серафимовну, иако су на први поглед сасвим различите, једна у себи носи побуну и глад за осветом, а друга је помирена са системом у којем живи и не жели од њега да одустане. Музеј у којем их затичемо заправо је музеј лажи које живимо, заблуда у које верујемо, прошлости која више не постоји. То су и разлози који су превагнули да београдску „Лажљивицу” селекторка Јелена Ковачић уврсти у своју селекцију.
‒ Мени се чини да је „Лажљивица” представа која апсолутно одговара оваквом фестивалском профилу. Са једне стране ту је Кољада, са друге сјајна глума Секе Саблић и Горице Поповић. У овом случају нисам морала много ни да размишљам, нити да вагам ‒ каже селекторка Ковачић.
„Пакао је празан, сви злодуси су овде,” рећи ће Серафима и узети ствари у своје руке, кренути у обрачун с друштвом верујући, можда сасвим узалудно, да је свет заиста могуће поправити.
А да се позоришни живот у региону полако враћа на стари коловоз охрабрио нас је овогодишњи храбри искорак „Керемпуха”, који упркос епидемијским околностима није одустао од своје театарске светковине. Колико га је деликатно било организовати, Роман Шушковић Стипановић, први човек Керемпуха напомиње:
‒ У овој сезони нам се заправо догодило да имамо два фестивалска издања, јер смо прошли реализовали током протекле јесени. Ево 45. „Дане сатире” одржавамо у редовном термину, и радујемо се овом креативном напору. Оно што нас је посебно позитивно изненадило јесте понуђени квалитет, па је селекторка имала слатке муке да бира између нијанси.
Сценом „Кермпуха” ће до 26. јуна дефиловати новопечена господа, бивши државници, наивци, остареле револуционарке, измишљене историјске личности. Из Београдског драмског позоришта у завршници фестивала придружиће им се и „Ружни, прљави, зли” Слободана Обрадовића, према мотивима истоименог филма Етореа Сколе, у режији Ленке Удовички.

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Slavica Krsmanovic,glumica
Krenulo je . Srecna Vam igra umetnici . Pozdrav za divnu zagrebacku publiku .
miki
ovacije od njih bukvalno 60 u sali mislim šta reći?
Itotije
@miki Kako sta reci? Pa to da su od tih 60 njih 55 od onih preostalih 2-3%.
Filip Cosopt
U današnje vrijeme je to puno gledatelja. Bilo ih je onoliko koliko dopuštaju propisane mjere. Da nema mjera kazalište bi bilo.prepuno kao i uvijek kad gostuju srpska kazališta s predstavama u Zagrebu. To znaju srpski glumci koji su gostovali u Zagrebu prije Covid-a. Hvala.
Прикажи још одговора
Filip Cosopt
Kultura ne poznaje granice, ograničenja i uvijek ide ispred politike.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.