Уторак, 27.07.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Е-тротинети на раскршћу

Мики Величковић

Помама на улицама наших градова за електричним тротинетима и даље траје. С једне стране, многи подржавају еколошку и практичну предност, а са друге стране, прича се и о безбедности, прописима и начину управљања.

Масовна употреба електричних тротинета изненадила је стручњаке и законодавце широм света, па и код нас. Још увек нема уједначеног става о овом превозном средству, већ свака земља овај проблем дефинише и решава на свој начин.

Бројна су питања и недоумице. Куда могу да се крећу, којом брзином, ко сме да их вози, да ли је потребна додатна заштитна опрема, каква сигнализација је неопходна, да ли возачи тротинета морају да познају сигнализацију и правила саобраћаја, да ли их закон препознаје?

Тест који је спровео Аустријски ауто-клуб током Недеље безбедности на путевима коју организују Уједињене нације, наглашава важност постављања стандарда понашања у вожњи - као што је указивање на промену правца кретања за укупну безбедност саобраћаја. Решење је да се електрични тротинети фабрички опреме мигавцима.

Возачи електричних тротинета морају јасно да назначе сваку промену правца кретања, баш као и бициклисти. Међутим, то је пуно теже да се учини ручним сигнализирањем на тротинету него на бициклима због нестабилнијег понашања у вожњи и ризика од пада. Једну руку морате подићи са управљача, а то баш и није безбедно. На терену се е-тротинети могу да виде свуда, на коловозу, тротоару, бициклистичкој стази и траци, парковима, пешачкој зони… Возе их сви, од деце до одраслих.

У последње време друшттвене мреже су преплавили клипови са непрописним понашањем возача е-тротинета и саобраћајним незгодама у којима учествују.

„Тротинетисте“ су у свету већ назвали „тихим убицама“. Нечујни су, прилазе са леђа и пешаци их једноставно не очекују да се крећу тротоаром. С друге стране, брзине којима се крећу нису мале и лако могу да доведу до тешких повреда и смртног исхода. У неким земљама, пример је Француска, Немачка и Аустрија е-тротинетима је забрањено кретање тротоаром, док је у Белгији и Словенији то дозвољено.

Податак из медија говори да је у току годину дана више од 300 становника Париза повређено у незгоди са е-тротинетом а у Лос Анђелесу за само годину дана 250 возача е-тротинета завршило у болници, а троје је погинуло.

Срећом у Србији досад није било већих удеса у којима су актери они са е-тротинетима. Било је озлеђених али нема страдалих.

Возачи електричних тротинета и даље се различито третирају, час као пешаци, бициклисти, скејтери па и мопедисти. Радна група МУП-а разматра читаву ову проблематику и припрема решење и правила.

За сада постоје препоруке Агенције за безбедност саобраћаја возачима како да возе тротинете. Према тим препорукама се апелује да се на бициклистичким стазама не крећу брзином већом од 35 на сат, а на пешачко-бициклистичким стазама брже од 10 километара на час. Тамо где нема стаза препорука је да се тротинеташи крећу тротоарима, али да не иду брже од шест километара на час.

Тротинети су реалност, све их је више а процењује се да их већ сада у Србији има готово као и бициклиста. Има ставова да тим људима би требало законом дати права као бициклистима с тим што им треба ограничити брзину кретања у пешачким зонама јер се на тротинету лакше убрзава и теже кочи него на бициклу. И бициклистима је законом забрањена вожња тротоаром, али се у пракси толеришу ако не јуре.

Док се чека законско решење, било би добро да се са једне стране омогући безбедно учествовање у саобраћају е-тротинета, да се едукују, и да им се препоручи заштитна опрема а са друге стране да се подстакне употреба тог превозног средства, јер смањује гужве, готово не загађује животну средину, нема проблема са паркирањем...

Коментари13
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Рус Михаил
Исто се дешава и у Русији. Прво тротинети на дивље, без икаквих прописа, су почели на брзину да освајају градове. А тек онда, након пуно опасних счучајева, власти су почеле да уводе неопходне прописе.
Mrgud
Molim autora teksta da na navede izvod iz zakona u kome se zabranjuje biciklistima kretanje na trotoaru.
Боро
Већина возача електричних тротинета нема ни положен возачки испит, ни никакво искуство у вожњи и саобраћају, а по безобзирности рекао бих да нису ни бициклисти. Врло су безобразни, и најблаже речено неспособни да буду учесници у саобраћају, никакву свест о другим учесницима у саобраћају немају.
Dule Astro
Da prvo vidimo šta je trotoar "18) trotoar je posebno uređen deo puta pored kolovoza namenjen prvenstveno za kretanje pešaka;" Obratite reč na PRVENSTVENO. Time se dozvoljava biciklistima i trotinetašima da isti koriste ako nema biciklističke staze ili trake. Naravno, imamo još neke članove koji negiraju ovu moju tvrdnju, ali evo prilike da to preciznije definišemo. Problem je što naši nadležni apsolutno ništa ne rade godinama. Nisu čak ni preporuku dali za trotinete.
Mrgud
Apsolutno ste u pravu.
Dule Astro
"Тамо где нема стаза препорука је да се тротинеташи крећу тротоарима, али да не иду брже од шест километара на час." 6km/h je brzi hod. Rekreativni trkači trče 10km/h - da li i njima treba zabraniti trčanje po trotoarima. Elem, ograničenja brzine su potpuno besmislena odredba za bicikle ili trotinete zato što ne postoji način da se ta brzina izmeri. Policajac će da sa radarom stoji na trotoarima?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.