Петак, 28.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

У јавном превозу као у „врелој конзерви”

Возачи клима-уређаје морају да укључују када је спољна температура виша од 28 степени, а грађани се жале да бројна возила нису расхлађена
Температура у возилу треба да буде нижа за пет степени од спољне (Фото Д. Јевремовић)

Данима се од куће до посла возим аутобусима 16 и 23. Не идем много, неких пет-шест станица, али док сам у возилу, неподношљиво је топло. Возачи на овим линијама уопште не укључују климе. Не знам како то иде, да ли су у обавези да их укључују, али није нормално ни хумано да путници кључају док су у возилима јавног превоза”, пожалио се ових дана нашем листу читалац Александар Јерковић.

Сличне жалбе путника и са других линија градског превоза редовне су откако су кренуле јунске врућине. На основу искустава путника може се закључити да само од тога у које возило се уђе зависи да ли ће се возити у пријатно расхлађеном возилу, возилу које је екстремно расхлађено (попут „седамдесетседмице” ових дана) или у „загрејаној конзерви”, како неки од њих описују аутобусе без климе.

Недоумица већине оних који свакодневно користе јавни превоз јесте – да ли возачи морају да укључују климу по оваквом времену, односно да ли је то обавеза или то могу да чине по сопственом нахођењу?

Најкраћи одговор је: када су врућине, клима мора да расхлађује возило. Како за наш лист подсећају из Секретаријата за јавни превоз, важећом Одлуком о јавном превозу путника на територији града прописано је да возила морају бити загрејана када је спољна температура испод 10 степени, односно морају бити расхлађена када је спољна температура изнад 25 степени.

– Услед епидемије вируса корона, Градски завод за јавно здравље Београд донео је Препоруке за примену мера при коришћењу клима-уређаја у возилима јавног превоза путника. Наведеним препорукама, клима-уређаји се користе када је спољна температура виша од 28 степени и то тако да у возилу буде за пет степени нижа температура, уз подешавање снаге вентилатора на минимум. Поменутe препорукe и даље се примењују – наглашавају у секретаријату и истичу да је обавеза превозника да поступају у складу са важећом Одлуком о јавном линијском превозу путника на територији Београда, као и по уговору о јавно-приватном партнерству.

– Сва возила приватних превозника опремљена су клима-уређајима, а превозници су у обавези да се старају о исправности ових уређаја, као и остале опреме у возилу. У возилима ГСП „Београд” клима-уређаје поседује 80 одсто од укупног броја возила овог превозника. Старија возила која немају уграђен клима-уређај биће замењена у наредном периоду – тврде у секретаријату и додају да град планира да до краја године набави 100 зглобних аутобуса на гас, као и да ГСП из сопствених средстава набави 10 електроаутобуса.

– Сва новонабављена возила биће опремљена клима-уређајима, као и другом прописаном опремом – уверавају из секретаријата.

Када је реч о контроли и санкционисању превозника, односно поштовању Одлуке о јавном превозу путника, тиме се бави Секретаријат за инспекцијске послове, а прописана казна је 150.000 динара.

– Контролу испуњености уговорних обавеза превозника спроводи Секретаријат за јавни превоз, а за сваку неправилност уочену током контроле предвиђена је казна од 20.000 динара. Почетком маја превозницима је упућен допис, као и претходне године, да су дужни да припреме и провере исправност расхладних уређаја, како би сва возила била спремна. Секретаријат за јавни превоз ће и овог лета, као и протеклих, контролисати на терену рад превозника, а самим тим и исправност клима-уређаја у свим возилима и санкционисати уочене неправилности тако што ће бити умањен месечни приход превозника за износ написаних казни – поручују из овог секретаријата.

Учестала контрола пре две године

Исправност и рад клима-уређаја, ношење униформе, рад дисплеј табли, чистоћа возила… Све ово у току пролећа и лета 2019. надлежне градске инспекцијске службе контролисале су у возилима јавног превоза. Готово да није било седмице да Секретаријат за јавни превоз није излазио са саопштењима колико контрола је обављено, колико недостатака је уочено и колико казни је изречено превозницима. Из града су готово свакодневно поручивали превозницима да у возилима која имају климу она мора и да ради, иначе следе казне. Прошле године ово је изостало јер су због вируса корона надлежни у граду више били усредсређени на то да готово свакодневно повећавају и смањују број возила „у складу са потребама путника” него да контролишу климе.

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Бата
Od kada GSP ima vozila sa klimatizacijom (10-ak godina) ne rešavaju problem otvaranja prozora. Putnici od ranog jutra pootvaraju sve prozore iako su uključene klime. Uz otvorene prozore klima uređaji ne mogu da rashlade vazduh u autobusu, čak iz njih u takvim uslovima duva topao vazduh. Vozači niti gase klime niti zatvaraju prozore kada su na okretnici. Zašto ??? Zar za sve ove godine nikom u GSP nije palo na pamet da se prozori ograniče da ne mogu da se otvore više od 10cm ?!
Коста
У Србији све одлично изгледа на папиру, али се ради како ко хоће. Та недисциплина није само ограничена на аутобусе већ прожиме сваки аспект јавног живота. У Србију 1986. аутобуси нису имали клима уређаје, а прозоре нико није отварао јер се сви плаше "промаје" (у сред лета!). Још више зачуђује да 35 година касније још увек има "врелих конзерви" градског превоза које нису расхлађене и да се не зна зашто.
Pera
"Најкраћи одговор је: када су врућине, клима мора да расхлађује возило. Како за наш лист подсећају из Секретаријата за јавни превоз, важећом Одлуком о јавном превозу путник". Sve pročitah u članku, samo nigde odgovora na pitanje - zašto ne rade klime u prevozu.
Zoran
Ali imate internet u busevima. To nema ni u Nemackoj, kaze mi drug koji je tamo 25 godina. Koji ste vi plitki umovi.
Miljan
Kažu da ima internet, klima, slobodno mesto, a ponekad prođe devojka obučena u narodnu nošnju i deli slatko i vodu svim putnicima... Isto tako kažu da ne treba verovati u sve što piše, pa kada ovaj moj komentar pročitate, tako što ste koristili besplatni internet, javite se da Vam kažem šta još kažu i koliko je šta plitko.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.