Субота, 25.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Следе тектонске промене у ауто-индустрији

Pixabay

У следећој деценији ауто-индустрија ће се променити више него у протеклих 130 година, а потпуно ће се променити и навике у вожњи какве сада познајемо.

Електрична енергија, природни гас, етанол, метанол, биодизел и водоник били су само неки од кандидата за такозвано „гориво будућности“, али ниједан за сада није истиснуо нафту као главни извор транспортне енергије. Међутим, у будућности ипак ће се променити, највише због тога што се зна да су резерве нафте ограничене и орочене. Бензинци и дизелаши одлазе у историју, то је свима јасно.

Доказане резерве нафте и гаса великих нафтних компанија троше се алармантно брзо и суочавају се са ризиком да буду исцрпљене за мање од 15 година, јер капацитети нових налазишта не могу да надокнаде потрошене количине, упозорава норвешка аналитичка компанија Rystad Energy у најновијој анализи.

Овакве прогнозе свакако су један од разлога што се све више аутомобилских гиганата одлучује да пређе на електрична возила, а многе компаније планирају и градњу сопствених фабрика батерија. Према неким пројекцијама, ратови будућности водиће се управо због батерија за електричне аутомобиле.

Подаци показују да је прошле године у свету продато два милиона електричних возила, а 2011. само 45.000. Кина је глобални предводник, прошле године их је продато готово милион, у САД 254.000, у Немачкој 198.000 . У Норвешкој удео продаје електричних возила у укупној продаји износи чак 44 посто.

Глобална продаја електричних возила могла би ове године да порасте за 50 одсто, па чак и више, док се очекује да ће продаја возила са унутрашњим сагоревањем расти између два и пет процената. Ово су процене тима аналитичара Морган Стенлија, који су у својој анализи такође предвидели да ће глобално учешће електричних возила достићи четири одсто, а да ће се до 2030. године њихов удео попети на 31 проценат.

Е-мобилност за многе произвођаче аутомобила постаје главна оријентација и основна делатност.

Компанија Тесла Илона Маска већ најављује и производњу нове врсте батерија која ће имати шест пута већу снагу, заузимати мање простора и трошити мање енергије. Фолксваген је саопштио да планира да у Европи покрене до 2030. године шест погона за производњу батерија на гориве ћелије, а британски произвођач луксузних аутомобила Јагуар најавио је да ће до 2025. године сви његови модели бити на електрични погон. И Џенерал Моторс тврди да је на прагу комерцијализације „најегзотичније хемије батерија од свих“, па тако легендарни амерички произвођач аутомобила каже да ће „укротити метални литијум“.

Недостатак инфраструктуре аналитичари виде као главну препреку за брже прихватање аутомобила на батерије.

Истовремено, 40 одсто пређених километара у Европи 2030. године возиће се аутономним возилима. Исте године сваки десети аутомобил биће без возача а аутономна возила носиће удео од 40 одсто у продаји нових аутомобила.

Традиционалан начин поседовања возила за десетак година вероватно више неће бити такав каквог га данас познајемо. Већи европски градови постали су затрпани аутомобилима.

Све је теже пронаћи паркирно мјесто, порези на возила су све већи, а и сами трошкови одржавања многима постају претерано скупи. Питање је којим се баве аналитичари је и хоће ли се новим нараштајима уопште ићи на возачки испит, и да ли ће имати времена и воље да сервисирају возила…

Истраживање једне консултантске куће показало је и да би 47 одсто европских потрошача било спремно да се одрекне властитог аутомобила ако би на располагању имали широко доступну и ценом прихватљиву услугу робо-таксија. А од оних који желе да задрже свој аутомобил 28 процената их је спремно да заради дељењем услуге вожње.

Према анализама у идућих десет година број возила у Европи смањиће се с 280 на око 200 милиона, али то не значи да ће продаја нових возила пасти. Управо супротно, потрошачи ће у првом таласу желети да своја возила замене аутономним, па би продаја, процењује се, требало да порасте 34 одсто или за 24 милиона аутомобила годишње само у Европи током раздобља трансформације тржишта аутомобила према аутономним возилима. Већ сада ауто-пилоти експериментално сарађују с возачем у многим моделима.

Стручњаци сматрају да ће се потпуно аутономна возила почети масовно продавати тек око 2034. године, али зато је за очекивати да ћемо у наредних десет година искусити низ нових технологија које ће нас само још прилагођавати будућем начину вожње.

Коментари24
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Uciteljica
Sve dok Ameri imaju rezerve nafte u kolicimi koju imaju, nema i nece biti veceg pomaka u auto industriji..Pa ne misli valjda neko, da ce sebi dozvoliti da im se "ubudja" tolika zaliha nafte.,
Budimir
A da se vratimo na magarca ?
Demos Cratein
Енергије не може нестати. Енергија са само претвара из једног облика у други. Проблем је што некоме треба да се претвори у топлоту, некоме у светлост, некоме у снагу итд. Треба ,,само" пронаћи јефтин и што мање штетан модел претварања једној облика енергије у други.
Milan Matić
Gorivne ćelije na vodonik će promeniti potpuno način života i cenu energije. Uskoro će svaka kuća imati svoj veoma mali orman kao generator struje na vodonik, neće biti zavisna niodkoga. Neće više biti dalekovoda, elektrana, transformatora, i sve ostale preskupe instalacije. Gorivne ćelije od vodonika i kiseonika iz vazduha proizvode vrlo efikasno struju, pri čemu je jedini nuzproizvod čista voda. Ovu vodu na podmornicama i vasionskoj stanici, koje se napajaju na ovaj način, koriste za piće.
Milan Matić
Jedini potpuni energent budućnosti je vodonik i neka vrsta gorivnih ćelija. Baterije traju vrlo kratko a koštaju kao pola automobila. Gorivne ćelije se repariraju normalno kao i svaki uređaj. Proizvodnja vodonika postaje veoma jeftina, tako da jedino političke smicalice mogu da to koče. Rusije je već pokrenula ogromnu akciju proizvodnje vodonika i snabdeva ceu Evropu. Naša Vlada treba da uvaži naučne činjenice što pre. Vodonik može da se transportuje postojećim gasovodima.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.