Петак, 24.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
74. КАН

Неколико дана у животу обичног хероја

Још један изврстан филм иранског аутора Асгхара Фархадија, Андерсонов забавни маниризам, костимирана драма Илдико Ењеди, Одијарово париско свитање и комична Бејкерова „Црвена ракета”...
У Фархадијевом филму „Херој” све пулсира од живота и лепоте кадрова (Фотографије: 74. Кан)

Кан ‒ Остаје још да се види шест филмова са до сада најдуже такмичарске канске листе од 24 наслова у трци за овогодишњу пандемијску „Златну палму”.

Исцрпљујући филмски маратон са повременим препрекама ‒ немогоћност даунлодовања ку-ар кода као сведочанства негативног теста на корону (што је јуче ујутро искусила и потписница ових редова) и самим тим и немогућност уласка у фестивалске дворане, чести пад система за издавање и верификацију филмских улазница, узнемирујуће вести о порасту броја заражених у Кану, међу којима је од пре два дана и глумица Леа Сејду – још није готов.

Али радост поновног гледања филмова на великом платну у идеалним пројекционим условима и нека врста повратка у „стару нормалност” уобичајеног професионалног живота, потире све овогодишње канске муке. Било је занимљиво „ухватити” филмску звезду Тилду Свинтон како без икаквог обезбеђења седи за вечером и куцка поруке на свом телефону. Овако нешто је било незамисливо видети пре. И звезде су се ужелеле слободног живота, без маски и без прича о ковиду. Уз то, било је лепо прославити са градоначелником Кана Дан Француске Републике (14. јул), на ручку уприличеном за чланове жирија и фестивалске госте на старој тврђави изнад града...

У Кану су срећници и сви они који су имали прилику да виде светску премијеру новог филма иранског оскаровца Асгхара Фархадија – „Херој”, који се издвојио као један од најбољих у Главном такмичарском програму. Овај филмски поета и вансеријски приповедач реалистичких егзинстенцијалистичких прича и сада је подарио публици снажно дело у којем се рефлектује модерно иранско друштво. Вишеслојну и окретну причу о малом грешнику а великом хероју који се на сваком кораку суочава са замкама потенцијалног губитка части, док живи свој компликовани свакодневни живот – мало у затвору због дуга бившем шураку, а мало на слободи уз свог сина и сестрину породицу и уз жену коју намерава да венча.

Све у овом филму пулсира од живота, компликованог и непредвидивог какав и иначе јесте. Пулсира и од лепоте кадрова, сјајне глуме и изванредних редитељских решења због чега је Фархади, после Абаса Кијаростамија, најбољи од аутора из иранске кинематографије. Његов „Херој” је такође међу филмовима које је унапред за приказивање у Србији купио челник „Мегаком филма” Игор Станковић.

Мађарско остварење „Прича мог живота”

Међу откупљеним филмовима је раскошна костимирана драма „Прича мог живота” Илдико Ењеди, мађарске редитељке награђене „Златним медведом” за филм „О телу и души”. Ењеди је адаптирала поетску новелу Адама Фиста из 1942. године, о поморском капетану (Гијс Набер) који је убеђен да му је супруга – у тумачењу француске глумице Лее Сејду, коју ћемо гледати и у филму „Француска” Бруна Думона, неверна и у вези са незнанцем (Луј Гарел)...

Француска редитељка Јулија Дикорно такмичи се са динамичним и жестоким крими-хорор филмом „Титанијум”, у којем главна јунакиња после уградње овог метала у лобању након преживљене саобраћајне несреће, постаје серијски убица и као таква представља проблем за друштво и за породицу. Французи иначе доминирају по броју филмова (укупно седам) у овогодишњем Главном такмичарском програму, а међу њима је и Жак Одијар са црно-белим филмом „Париз, 13. дистрикт” (познат још под насловом „Олимпијада”). За разлику од Дикорно, Одијар се држи реалности и приче која се плете око четворо филмских јунака, не само у пријатељским већ и у очигледним љубавним односима...

Из Одијаровог филма „Париз, 13. дистрикт”

Свет инвентивне маште, забаве, хумора и великог глумачког звезданог ансамбла понудио је у филму „Француска депеша” култни амерички редитељ Вес Андерсон. Причу о редакцији измишљеног америчког стрип-часописа, који се зове баш као и сам филм, Андерсон је сместио у Француску, поигравајући се са судбинама ликова и комбинујући анимацију са играним филмом. Ово јесте Андерсонов најинвентивнији филм, али и филм који сведочи о ауторовом упадању у оно што се зове – маниризам. „Француску депешу” гледаће и српска публика и уживати у глумачкој игри Била Марија, Тилде Свинтон (она је и звезда тајландског филма „Меморија” Апичатпонга Вирасетакула који се приказује сутра), Френсис Макдорманд, Овена Вилсона...

Још један амерички филм у конкуренциј – „Црвена ракета” Шина Бејкера, доноси хумор и забаву. Бејкер за главног јунака бира већ одавно искоришћеног и „испраног” порно-глумца који се враћа у своје омалено родно место у Тексасу, у којем ама баш нико не жели да га поново види. Симпатичан филм, постављен више као слатка него горка комедија...

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.