Субота, 23.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Српско-кинеска лабораторија основана пo идеји Си Ђинпинга

У установи смештеној у Шангају наши и тамошњи научници испитиваће антиканцерогене, антидијабетске, антиоксидативне, антимикробне активности ради добијања нових ефикасних лекова, који неће штетно деловати на људске ћелије
Директорка др Мирјана Михаиловић са сарадницима у лабораторији (Фото Институт за биолошка истраживања „Синиша Станковић”)

Недавно формирана српско-кинеска лабораторија „Један појас, један пут”, у којој ће наши и њихови научници, између осталог, производити нове лекове, у ствари је реализација идеје Си Ђинпинга, председника Кине, открива за „Политику” др Мирјана Михаиловић, директорка Института за биолошка истраживања „Синиша Станковић”. То је, истиче, прва заједничка лабораторија овог типа формирана на Балкану, док је према предлогу кинеског лидера отворено 50 таквих научних установа у свету.

Заједничким знањем, искуствима, разменом истраживача Шангајског института „Материја медика” и института од националног значаја за Републику Србију, којим руководи Михаиловићева, доћи ће, како најављује, до нових открића која ће бити од значаја за нашу земљу. Истраживачи из Србије имаће прилику да заједно с колегама са Шангајског института, који припада Кинеској академији наука, аплицирају за међународне пројекте, пре свега у Кини. Али и да, на основу тих пројеката, одлазе на усавршавање у најпрестижније институте овога типа, с огромним искуством и традицијом.

– Предмет истраживања кинеско-српске заједничке лабораторије биће изолација и карактеризација биолошки активних једињења из лековитих биљака, гљива и микроорганизама. Затим њихово структурно мењање, испитивање различитих биолошких активности природних производа, као и успостављање модерних технологија и стандарда за екстракцију и анализу биолошки активних једињења. И све то ћемо радити ради развоја нових лекова који ће бити кандидати за третман различитих болести. Испитиваће се антиканцерогена, антидијабетска, антиоксидативна, антимикробна активност са циљем добијања нових ефикасних лекова, који неће имати штетно дејство на биљне, анималне и хумане ћелије – наглашава др Мирјана Михаиловић.

Пренос нових технологија у истраживању досад неоткривених лекова и природних продуката допринеће, сматра она, јачању српске науке, али и привреде кроз конкурентност, изврсност и иновативност. Лабораторија ће бити смештена у Кини на Шангајском институту „Материја медика”. Тренутно се читав пројекат налази у другој фази, када се детаљније припрема план рада. Првенствено ће у њен рад бити укључени млади научници с Института „Синиша Станковић”, а проширењем и учвршћењем кооперације очекује се и ангажовање истраживача с других институција, најављује директорка Михаиловић.

– Идеја је да наши научници, заједно с кинеским колегама, раде на проналасцима и тако донесу нове технологије и знање у Србију. Међутим, постоје многе научне дисциплине у којима ми можемо помоћи кинеским партнерима и заједничким радом довести до нових научних открића. Ту првенствено мислим на наша искуства у гајењу биљака, пре свега „ин витро” узгој лековитог биља, биолошку активност природних продуката, микологију... Број радника није дефинисан у овој фази, али је капацитет лабораторије велики. Планирано је да наши научници одлазе на усавршавање чим епидемијска ситуација дозволи – најављује Михаиловићева.

Заједничка лабораторија функционисаће на размени материјала, искустава, знања, научника, али и студената. Планира се пренос у Београд комплетне технологије и истраживачке климе коју поседује институт у Шангају који, према речима директорке, спада у најразвијеније установе у овој области у свету. То доказује и чињеницом да Институт „Материја медика” поседује најбројнију и најсавременију библиотеку природних једињења, којих је више од милион. Стога је циљ да се, кроз заједничку лабораторију, оформи слична збирка биолошки активних природних једињења у Србији, конкретно у Институту „Синиша Станковић”.

Један од наредних корака биће и оснивање научноистраживачког центра за одрживо управљање биоресурсима и природним продуктима, који ће функционисати као део Института „Синиша Станковић”, уз подршку Шангајског института и Кинеске академије наука.

– Сарадња је изузетно значајна за наш институт, а мислимо и за науку у Србији у региону. Замишљено је да се у оба правца обавља размена знања и искустава. Иницијално, заједнички рад ће се заснивати на мобилности истраживача и одласцима наших сарадника на дужа и краћа усавршавања у Кину, што ће им обезбедити прикупљање потребних знања која ће бити примењена код нас. Два института су и до сада имала дугогодишњу сарадњу која је обухватала заједничко проналажење природних екстраката, при чему се део истраживања обављао код нас на институту у Београду. Тренутно се код нас реализује и билатерални пројекат с НР Кином, подржан Споразумом о научнотехнолошкој сарадњи две државе, назван „Потрага за новим изворима биолошки активних једињења: Студија на речном сунђеру Ephydatia fluviatilis из Србије, 2021–2023”. Активности овог пројекта се, такође, потпуно уклапају у рад новоосноване лабораторије – појашњава Михаиловићева.

Srba
Pozdrav mom drugu, profesoru Zlaji. (na slici)
др Слободан Девић
"... изолација и карактеризација биолошки активних једињења из лековитих биљака, гљива и микроорганизама." Ово је изузетно лепа и охрабрујућа вест. Иако је традиционална медицина у Срба потискивана деценијама, ево прилике да васкрсну напори Васе Пелагића ...
Божидар Анђелковић
Што се Кине тиче, потпуно се слажем са Вама. Књигу Васе Пелагића наследио сам од родитеља, а они од својих. Али, "Фармакологија" за Медицински факултет проф. др Синише Богдановића ипак ми је пуно кориснија. Била и остала.
др Слободан Девић
Божидар Анђелковић - све што сте навели је тачно, али по мом мишљењу недовољно. У Народном учитељу, Васа Пелагић не помиње само биљке, већ и многе друге народне лекове. Искрено се надам да би уз Кину, као модерну драву која почива на традиционалним основама, и Србија могла да доживи препород ...
Прикажи још одговора
Đorđe
Svaka, svaka čast..!!
Божидар Анђелковић
Сјајна вест, само би требало водити рачуна да се у лабораторију некако не увуче Сорош. Па да добијемо нови Вухано!
др Слободан Девић
Без бриге Божидаре; нису Кинези веверице ...
Filip Cosopt
"...u stvari je realizacija ideje Si Đinpinga, predsednika Kine, otkriva..." Najmanje bi trebalo biti važno čija je to ideja. Koliko vidim, otvoteno je 50 tqkvih ustanova/laboratorija u svijetu najvažna su samo istraživanja i otkrića novih lijekova i zajednička suradnja i razmjena znanja između svih osnovanih laboratorija u svijetu.
alekasndarsarceviccivijas1945
Naucnicima treba podrska,predsednik Si Djinping je drzavnik sirokih pogleda i dao je podrsku nauci,zato je pored volje potreban novac.Kineski predsednik je dobar covek i svojim idejama mnogo doprinosi opstem napretku,ne samo u Kini ,vec i u prijateljskim zemljama.Vreme ce pokazati sve koristi kineske otvorenosti za prijateljsku saradnju.Kina ce osvajati svet naukom, ekonomijom i odbranom od svetskih okupacionih sila.Kina nece druge zemlje bombardovati radi svog uticaja.Si ne moze TI niko nista.