Уторак, 21.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ЛЕТЊИ РЕД ВОЖЊЕ И ГУЖВЕ У ЈАВНОМ ПРЕВОЗУ

У многим возилима путници као сардине у конзерви

Грађани се, чини се, с правом годинама буне што се у току јула и августа уводи летњи режим вожње, који подразумева мање возила на улицама, оцењујући да многи људи остају у престоници. – Надлежни се ипак упорно држе летњег реда
Редови и за улаз и за излаз (Фото Д. Јевремовић)

Не сметају многим Београђанима само врућине. Житељи главног града, пре свега путници у јавном превозу, једнако кључају и због гужви у аутобусима, тролејбусима и трамвајима. Било да се у њима нађу ујутру и поподне, када су актуелни шпицеви, било да се возе ван шпицева, слика је слична. Гужва, па гужва. Тачно је да није баш у сваком тренутку свако возило јавног превоза крцато путницима. Наравно да се у току дана дешава да на више линија буде возила у којима се људи не стискају једни уз друге, али једнако је неспорно да су на једној линији у току пола сата бар два возила попуњена као конзерве са сардинама. Без обзира на то да ли се ради о соло или зглобним возилима.

Један од главних разлога што се на улицама могу видети јавна возила крцата путницима управо је летњи ред вожње од кога надлежни у граду, и поред више апела грађана, не одустају годинама. Тај ред, подсетимо, подразумева смањење броја возила од краја јуна до почетка септембра. Крајем овог јуна градске линије су редуковане за 17,2 одсто, а приградске и локалне линије за 5,2 одсто у односу на зимске редове вожње. Главни аргумент надлежних за такав саобраћајни маневар је сезона одмора, школског распуста и одмора на факултетима, односно очекивани мањи број путника. Тачно је да је због наведеног у току лета мања потреба за јавним превозом, али слике са саобраћајница којима крстаре јавна возила указују да те потребе Београђана ипак нису толико мање да је неопходно увођење летњег режима. Кад год из града годинама уназад надлежни најаве ступање на снагу овог реда вожње, многи грађани се оглашавају како би по ко зна који пут апеловали да се то не чини. Како кажу, нити се Београд толико празни у току лета, нити многи људи истовремено могу да оду породично на неколико недеља на одмор као некад, па да се тако испразни престоница.

– У реду, ако је нешто мање корисника јавног превоза у току лета, онда нека на дневном или недељном нивоу прате које су линије константно мање попуњене, а које више и нека онда лепо преусмеравају возила са линије на линију, а не да их аутоматски укидају крајем јуна – сматра суграђанин Марко Томић који, како каже, свакодневно користи линије на траси центар града – Карабурма.

Сличног је става и суграђанка Марија Јанковић која се свакодневно од куће до посла вози од Земуна до Звездаре.

– Нећу да грешим душу, заиста се дешава да неколико пута у току недеље уђем у аутобус где није гужва. Али, исто тако, редовно, сваког дана, уђем бар у један, два аутобуса који су крцати, без обзира на то који је део дана, односно коју смену радим. То је ваљда довољан доказ да се Београд не празни у току лета – наглашава Јанковићева.

Други суграђани са којима смо разговарали истичу да би интервал полазака морао да буде знатно чешћи, односно да је летњи ред вожње несврсисходан, нарочито сада када се непрекидно апелује да и даље морају да се поштују превентивне мере због вируса корона.

– Могу ја да ставим и две маске, могу опет да се вакцинишем и ревакцинишем, могу да се трудим да држим дистанцу, али шта ми то вреди када уђем у аутобус и кад ми се три особе, једнако знојаве као ја, прилепе уз тело јер нема места – пита се суграђанка Наталија Станковић.

Оно што је јасно јесте да суграђани не могу да очекују драстично повећање броја возила јер и ГСП и Конзорцијум приватних превозника имају возила колико имају. Једино за шта би и даље могли да „навијају” јесте да се, када су гужве, на улице извезу возила која су повучена због летњег реда вожње.

Врућина, уступање места, отвори-затвори…

Возила градског превоза тренутно су и својеврсно место занимљивих ћаскања, размене, па и сукоба мишљења.

„Госпођо, хоћете ли да седнете?”, љубазно је педесетогодишњак упитао седамдесетогодишњакињу која је у аутобус ушла у Максима Горког.

„Неее, хвала! Шта то треба да значи, извините молим?!”, узвратила је госпођа очито алудирајући да јој је место понуђено због њених година.

„Ништа заиста, само сам помислио да бисте можда сели пошто имате торбе, а гужва је”, видно збуњен одговорио је мушкарац на шта му се госпођа само благо насмејала стављајући тим осмехом до знања да је није уверио у то што каже.

***

„Девојко, аман, затвори тај прозор, видиш да ради клима!”, демонстративно је у аутобусу у центру града старија жена поручила девојци која је у климатизованом возилу допола отворила прозор.

„Молим, шта сте рекли?”, скидајући слушалице са ушију упитала је девојка.

„Осећаш да ради клима? Затвори прозор да би та клима и имала дејство!”, нагласила је госпођа.

Девојка се и даље правила да не чује, на шта су поједини други путници изнели своју оцену:

„Ма у току лета у свим аутобусима где раде климе треба или да се заблокирају прозори или да се наместе тако да могу да се отворе тек нешто мало.”

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Vera
Beogradski javni prevoz je kao u zemljama treceg sveta. To sam isto videla u Indiji. Vazno je da imamo NG rasvetu na evropskom nivou ali duze nego u Evropi, pa smo u tome bolji, ura!
Nidza Bgd
Genijalci, evo recimo na liniji 15 sta se desava. Ranije su bili pravi autobusi Ikarbusovi yglobni od 18m i tu stane dosta ljudi. Sada tih autobusa ima sve manje i zamenjuju ih ovom novim kineskim, gde jedva 60 dusa moze da stane. i pri tom klima nema efekta koliko god da je nova i jaka. Sta cemo sa tim. Ikarbus su unistili, a za nase uslove su pravili najbolje autobuse. Mogli biste malo o tome da pisete, eto naslova: "Kako je Ikarbus sistematski unisten". Hvala i prijatno.
Киза
Није проблем у летњем и зимском реду вожње, већ у томе што је то реликт из 70-тих и 80-тих кад је Београд имао бар 500.000 становника мање, али је зато имао бар 500 возила више у односу на данас (у то време се у шпицу' чак повећавао број аутобуса на појединим линијама)! Башка то што су неке линије биле доста краће, а неких није ни било тада! Ако ме сећање добро служи, ГСБ је тада по летњем реду вожње имало више возила него данас по зимском, тако да је сва ова прича без смисла. Само кажем...
Киза
Саша@Није толико проблем ни у возачима, ни недостатку возила, ни (реално) малим платама, колики је проблем 'алавост' државе за ничим оправданим наметима! Наиме, као један од задњих "изума" за отимање пара од ионако ојађеног народа измислили су ЛИЦЕНЦУ за шофере! Почетна обука траје мин.140 а мах. 280 часова, лиценца важи 5 година, а једном годишње су ОБАВЕЗНИ семинари (?!)! Трошкове возач сноси сам (бар док се не запосли)! Земља јада и суза! Треба ли овде још неки коментар?! Само питам...
Саша Микић
Слажем се са вама, само има још једна чињеница, која квари утисак. Има аутобуса у гаражи, али нема ко да их вози!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.