Понедељак, 06.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИСХРАНА

Јеловник на 35 Целзијуса

Предност има бело у односу на црвено месо, а риба је идеална. - Сезонске салате су лако сварљиве и освежавају, баш као и варива и чорбе
(Фото: Пиксабеј)

Лето је стигло, а и летњи топлотни талас с њим. Клима се у последњих двадесет или тридесет година значајно променила, па нису реткост летње температуре изнад 35 степени Целзијуса. Шта онда јести и пити,?

Летња врелина, додуше, обично има за последицу губитак апетита, лош сан, мањи или већи осећај летаргије. Обично губимо између 2 и 2,5 литра течности дневно. Дакле, редовним данима требало би да уносимо око 6-8 чаша воде или друге хидратантне течности. Увек имајте на уму да кофеински напици имају диуретички ефекат, због чега губите течност, па је препоручљиво да их минимално уносите. Не претерујте са соковима, једна мања чаша је довољна, јер они уз воду садрже и значајне калорије из шећера којима обилују.

Наше специфичне потребе за водом варирају у зависности од старости, величине, пола и количине физичке активности, као и од фактора околине, укључујући температуру и влажност ваздуха.

Више температуре и влажност ваздуха повећавају брзину испаравања са коже, што значи да се више знојимо. Због тога морамо да надокнађујемо ниво течности и више и чешће. Колико вам више треба заиста зависи од ваших личних околности, као и од тога колико сте активни.

Претеривање у пијењу воде може довести до тога да бубрези не буду у стању да одрже равнотежу електролита, па крв постаје веома разређена. Ово утиче на то како наше тело функционише – на пример, утиче на крвни притисак. Хипонатремија је стање које узрокује превише воде због чега ниво натријума опасно пада. Наравно, здрав организам се на ово прилагођава чешћим мокрењем, а боја урина из бледожуте прелази у безбојну.

Сматра се да око 20-30 одсто нашег уноса течности потиче од хране, а неке намирнице садрже више воде од других. Самим тим, делују освежавајуће на организам и лако су сварљиве. То су:

  • Јагоде
  • Краставац
  • Тиквице
  • Целер
  • Зелена салата
  • Диња
  • Лубеница

Рецепти са високим садржајем течности могу помоћи у постизању здравог нивоа хидратације. Чорбе, супе, варива, смутији, шејкови и каше добри су примери и пожељно је да имају актуелне сезонске састојке.

Хладна храна и пиће могу вам дати почетни ефекат хлађења, али то је краткотрајно. Познато је да конзумирање хране доводи до повећања температуре, јер процес варења ствара топлоту. Ово у комбинацији са хладном храном и пићима чини да ваше тело реагује повећањем основне температуре. Тако да ће вам, можда, на крају оброка бити топлије него пре.

Топли напици с друге стране повећавају температуру тела и због тога оно жели да се охлади, па се више знојите да бисте изгубили топлоту кроз кожу. Зачињена храна такође повећава телесну температуру, јер покреће наш метаболизам. Ово поспешује знојење које има ефекат хлађења.

Сматра се да храна којој је потребан већи напор за варење, попут оне богате протеинима, шећером и влакнима, генерише више телесне топлоте. То значи да јела од меса, слаткиши и јела од махунарки и житарица нису најбољи избор. Међутим, не морате их се потпуно одрећи. Један од начина да се ово ублажи је употреба маринада на бази цитруса на месу како би се разбила структура протеина. Што се тиче влакнасте хране, натапањем махунарки и житарица пре припреме учиниће влакна сварљивијим.

Избегавајте јела која се тешко варе: са запршком, која су богата мастима и шећерима, она која надимају и која не могу дуго да стоје на собној температури. Предност има бело у односу на црвено месо, а риба је идеална. Сезонске салате су лако сварљиве и освежавају, баш као и варива и чорбе. Летње време има највећи избор намирница у току године, па свакако предлажем да пратите сезону.

Такође водите рачуна о безбедности хране у току летњег периода, познато је да се бактерије на летњим температурама брже размножавају и само чекају да вам упропасте дан.

Лети нам се апетит углавном смањује, посебно када крене тај топлотни талас. Један од разлога за то је што тело покушава да регулише нашу телесну температуру тако што смањује функције стварања топлоте попут варења хране.

Иако је овакав пад апетита можда ван наше контроле, можемо себи помоћи осигуравајући да храна коју једемо буде препуна правих хранљивих састојака.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nedim
Zaboravili ste na voće lekari kažu 5 porcija voća po250g.Kajsije su dobre zbog K jona i šljive,lubenice i dinje,.!kg kajsija sam platio200din a 1 kg šljiva 120 dinara.Cena lubenice je na pijaci 30 din pokg a dinje50 /mestoSubotica/
ВлаДо
Јеловник за преко 35* С: кришке краставаца прелити хладним јогуртом.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.