Петак, 03.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Школе никада нису доводиле у питање углед „Петнице”

Истраживачка станица није део формалног система образовања, али је за њен рад Министарство просвете у последњој деценији издвојило 271.000.000 динара
У лабораторијама полазници раде на савременој опреми (Фото: ИС „Петница”)

Да институционална веза између Министарства просвете, науке и технолошког развоја и Истраживачке станице „Петница” (ИСП) не постоји, али и да је у последњој деценији рад ове самосталне и непрофитне организације дотиран са 271 милион динара из државне касе, најодговорнији за образовање у Србији и званично су обавестили заштитника грађана, сазнаје „Политика”.

– „Петница” је независна непрофитна организација регистрована као удружење грађана, није део формалног система образовања, не подлеже Закону о основама система образовања и васпитања и министарство над њом ингеренције нема. С обзиром на реноме „Петнице”, школе никада нису доводиле у питање учешће ученика и наставника у њеним програмима. Учешће је посматрано као референца за даље напредовање. Министарство никада није било у улози да упућује ученике у ИСП, а за боравак ученика било је неопходно да родитељи дају сагласност. ИСП се обраћала директно школама, а ученици и родитељи, као и школе, могли су да се о понуђеним програмима информишу и путем званичног сајта „Петнице” – објашњавају за наш лист у просветном врху.

Уверавају да су заштитника грађана обавестили и да министарство није имало никаква сазнања о наводима у јавности о сексуалном злостављању некадашњих полазница ИСП. Најоштрије осуђују сваки вид злоупотребе и насиља, као и покушаје заташкавања таквих појава.

– Очекујемо да ће истрага бити завршена што пре и да ће сви одговорни бити санкционисани – напомињу у просветном врху.

Подсећају да су све установе под њиховом ингеренцијом дужне да имају акте о спречавању злостављања, насиља и занемаривања, али и да Министарство просвете нема ингеренције да обавеже и пропише доношење интерних правних аката којима се регулише безбедност деце и заштита од насиља у организацијама попут „Петнице”.

Дакле, не постоји било какав званичан основ којим просветна власт предвиђа и подстиче сарадњу формалног образовног система с епицентром српског алтернативног образовања – ИСП, чије се образовне активности не ослањају на официјелне школске програме и уобичајене методе наставе, а у највећој мери јесу намењене средњошколцима, али и основцима и студентима и стручном усавршавању наставника. Нема опипљивог уговора или прописа по којима су школе у обавези да обавештавају ученике о петничким семинарима, па ипак то чине. Као што дају и сагласност, потписом овлашћене особе и печатом школе, да ће изостанци ђака с редовне наставе бити оправдани због учешћа у програмима станице за које се не добијају сертификати ни дипломе, а у којој су врата широм отворена свим ђацима заинтересованим натпросечно за науку. У скоро четири деценије постојања „Петница” јесте трезор првих научноистраживачких подухвата за десетине хиљада полазника којима је пружила шансу, а многи од њих сада су успешни истраживачи у Србији и широм планете.

А да би у њу крочили детаљне препоруке једног или више предметних наставника и школског педагога или психолога (или разредног старешине, наставника и психолога заједно), „оверене печатом школе и у запечаћеној коверти тако да је ученици немају увид у њихов садржај”, део су комплетне пријаве за петнички програм, иначе се она не узима у обзир. У тим препорукама „што информативније” наводе се процене школских радника о томе колико су кандидати заинтересовани за истраживачки рад, колико су самостални, слободни у размишљању, спремни да се одвоје од родитеља и познатог друштва, колико су комуникативни и спремни да преузму одговорност и одговоре на задатке који се пред њих постављају, које су им јаке, а које слабе стране. То су захтеви „Петнице” који се испуњавају и без формалне препоруке министарства којом се сарадња са станицом апсолутно подржава и подразумева, односно не доводи у питање. По закону, школе имају аутономију у остваривању сарадње с другим установама из области образовања и васпитања.

– Пошто се ИСП у образовној јавности сматра најважнијом организацијом која подстиче изузетност у стваралаштву младих, због чега је њен развој добијао подршку државе за развој капацитета, као и финансијску помоћ за остваривање програма, што је увек јавно промовисано, школе никада нису доводиле у питање обавештења и позиве за учешће ученика и наставника у петничким програмима. Школе препоручују своје ученике, постоји сагласност родитеља, немамо сазнања да је икада било проблема око оправдавања одсуства ученика с наставе због похађања програма ИСП. Ради се о одличним ђацима који постижу резултате више од очекиваних за највише оцене. На учествовање у петничким програма гледа се као на њихово додатно учење, али и награду за залагање у школи – закључак је просветне власти.

Јасно је да без интензивне сарадње коју остварује с формалним системом образовања ИСП тешко да би постојала и постизала изванредне резултате који су за њу синоним. А на наше питање има ли министарство надлежно за образовање и науку намеру да „Петницу” припоји формалном систему и шта би се тиме постигло, надлежни остају недоречени.

Петница није део државног система, али је суфинансирањем трошкова држава обавезује да организује образовне програме

Рад Истраживачке станице „Петница” готово редовно финансијски подржава сектор за науку Министарства просвете. Отуда је 2011. године стигло 13.000.000 динара, 2012. није било суфинансирања, а 2013. године издвојено је 28.200.000 динара за ИСП. Од 2014. до 2020. године исти сектор давао је „Петници” по 30.000.000 динара годишње, а ове године 15.000.000 динара. То су званични подаци ресорног министарства достављени нашем листу. Прецизира се и да је до 2015. године суфинансирање ИСП одобравано директно преко посебне позиције у буџету или преко текуће буџетске резерве решењем Владе Србије, а да се од 2016. године средства за „Петницу” одобравају на основу редовног јавног позива министарства за Програмску активност додатног образовања и усавршавања талентованих ученика и студената за бављење научноистраживачким радом. Као пример буџетске подршке другим установама, надлежни указују да финансијски помажу и рад Образовно-културног центра „Вук Караџић” у Тршићу, који је од сектора за науку 2019. године добио 10.000.000 динара, лане 5.000.000 и ове године 2.500.000 динара. Сектор за средње образовање и васпитање и образовање одраслих Министарства просвете, од 15.000.000 динара опредељених у 2017. и 2018. години за подршку раду с талентованим и даровитим ученицима, 4.800.000 динара доделио је „Петници”. Уговор који је закључен о учешћу у финансирању рада обавезује ИСП да организује радионице, летње кампове, курсеве уз менторску наставу према научним дисциплинама с талентованим ученицима, сведоче подаци ресорног министарства.

 

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ук О.М.Г. рмуле жизец
"А на наше питање има ли министарство надлежно за образовање и науку намеру да „Петницу” припоји формалном систему и шта би се тиме постигло, надлежни остају недоречени." Зато што нису надлежни из ресорног министарства покренули аферу, него је аферу покренуо појединиац или уска група људи којима је назависност ИС "Петница" бола очи, па су смислили план како да је преузму. Осим тога, ни грађевински објекти "Петнице" нису безвредни. Могло би све то да се искористи и на комерцијалној основи...
vox ex populi
Ko upravlja, ko finansira, ko je vlasnik I. S. Petnica??? I ko je tako odlučio da bude?
Elajna
Ono sto nedostaje je ono najvažnije. Elementarno moralno i patriotsko vaspitanje.
Sima
Hvala. Ipak je srpsko društvo došlo na JA. Naravno informacija novinara i Ministarstva su samo prvi korak. Glavno je da se ustanovi: Koje su kvalifikacije zaposlenih sa stanovišta sposobnosti da rukovode naučnim projektima i, najvažnije, kako je sveukupni novac trošen. Na primer, da li je bilo dvostrukog dohodovanja za neke projekte. Ili, da li je bilo putovanja na egzotične destinacije i osoba koje za tako nešto nikako nisu kvalifikovane....

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.