Уторак, 21.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Повратак руске путничке авијације

На ваздухопловној изложби МАКС 21 приказани авиони МС-21 и „иљушин 114”, као и низ цивилних хеликоптера
Атрактиван наступ пара авиона МС-21 (Фото ЕПА/Сергеј Илницки)

Нема сумње да је звезда овогодишњег ваздухопловно-космичког сајма МАКС 21 у граду Жуковски у Подмосковљу нови руски вишенаменски борбени авион „сухој 75”, који је већ постао познат под својим комерцијалним именом „шахмат”. Али овај једномоторни ваздухоплов се тек развија и сигурно се неће наћи у употреби у наредних пет година, за разлику од многих других модернизованих руских војних авиона и хеликоптера, такође приказаних на овој престижној међународној ваздухопловној манифестацији.

Међутим, виђено је и много шта из области цивилног ваздухопловства. И у најтежим годинама после распада СССР-а Руска Федерација је како-тако држала корак кад је реч о војним авионима и хеликоптерима, али путничка авијација је баш заостала с развојем нових модела. Штавише, западни произвођачи авиона, односно амерички „Боинг” и европски конзорцијум „Ербас”, заузели су позиције и у домаћим авио-превозницима, укључујући и национални понос „Аерофлот”. Недавно је у руском домаћем саобраћају обављен последњи путнички лет легендарним авионом из совјетских времена „тупољев 154”.

Последњих година се ствари и на овом пољу веома полако, али сигурно, мењају у корист руске авио-индустрије. На сајму МАКС-21 приказан је руски путнички авион МС-21, и то с руским моторима, будући да је због санкција ЕУ и САД отежана варијанта опремања авиона моторима западних произвођача. Пилоти овог типа авиона извели су веома атрактиван програм, сличан акробатском, што је на посматраче оставило посебан утисак имајући у виду величину ових авиона који су, поврх свега, летели и у пару.

Овај авион требало би да се бори за парче тржишта у најоштријој конкуренцији. Реч је о летелици за средње дестинације, сегменту у којем последњих деценија неприкосновено владају авиони типа „ербас 320”, „ербас 321” и „боинг 737” у различитим верзијама. Вероватно ће успети у томе, бар кад је реч о руским авио-превозницима, а какав ће бити продор на страна тржишта – показаће време.

Руска ваздухопловна индустрија је то већ и покушала са „сухој суперџетом”, првим постсовјетским путничким авионом, који је, наравно, приказан и ове године на изложби МАКС-21. Ову летелицу, намењену за краће релације, користе руски авио-превозници, а било је и мањих успеха у иностранству.

Познаваоцима ваздухопловства није промакла премијера – летни наступ „иљушина 114”, двомоторног турбопропелерског авиона намењеног за краће дестинације. Ова летелица требало би да у путничком саобраћају преко непрегледних дивљина Сибира и руског Далеког истока замени времешни „антонов 26”. „Иљушин 114” је у категорији популарног АТР-72, којег користи и „Ер Србија”.

За поменуте просторе Русије, али за баш кратке дестинације, до којих се упркос томе лакше стиже ваздушним него другим видовима саобраћаја, намењен је и „бајкал”, мали једномоторни висококрилац, који је такође представљен на изложби. Овај авион могао би да замени легендарни Ан-2, двокрилац који и даље лети над Русијом, док је у Србији познат по запрашивању комараца и усева.

Кад је реч о хеликоптерима прилагођеним за цивилне намене, посебну пажњу привукао је Ми-171А3, најмодернија верзија добро познатог Ми-17 (које има и Војска Србије), прилагођена за превоз до нафтних платформи, као и за обалску стражу. Предњи део кабине је потпуно редизајниран, па би се на први поглед могло помислити да је реч о новом типу летелице. Приказани су вишенаменски хеликоптери Ка-32А11М и „ансат-М” (хеликоптере овог типа набавила је Република Српска), као и путнички Ка-62.

Коментари25
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Srba
Rusija je toliko velika, da je dovoljno da prodaje avione samo domacim avio kompanijama.
Petrovic Dusan
Rusija nema ni najmanje sanse da udje na trziste putnicke avijacije. Cak sve ruske kompanije koriste avione Boeing i Airbuss. U svetu ne leti ni jedan jedini avion ruske proizvodnje,a sanse da razbije monopol Airbuss i Boeinga Rusija nema ni teoretski
LaCosta
Na kakvim su to svojim avionima Rusi mogli da lete ako nisu nista proizveli 30 godina? Za MC-21 se strucnjaci slazu da ce imati 5-10% trzista tako da se vi unapred radujete. Ovo je zaista dobar avion po svim parametrima. 2025 dolazi novi model iz rusko-kineske produkcije koji ce bez sumnje imati jos veci trzisni uspeh. Airbus i Boing ce nastaviti dominaciju na zapadu ali ce ostatak sveta imati primamljivu alternativu.
Nikola Nesic
Čuvaćemo tajnu, kao najveći, a možda i jedini pratioci ruskih uspeha.
Gale
Problem je bio totalni prekid od 1990. godine. Ali i pod vlascu Putina nisu gotovo nista uradili. Unistili su program TU 204 bas zbog moora PS 90. A to je bio odlican avion. Unistili su u samom startu progrm TU 334. Motor koji je obecavao NK 93. sabotazom prekinut razvoj.Za Suhoja Super Dzet sad rade svoj motor PD 8, nema objasnjenja sta nevalja na Sam 146 koji u radili zajednicki sa Franuskom. Zbog vih oih problema ne mogu da izvezu u Iran TU 204 jer motor PS 90A1 rade u kooperaciji sa USA.
Иван
Ima objasnjenja za Sam 146. Hot section koji rade Francuzi nije ispunio ocekivanja sto se tice kvaliteta tako da je medjuremontni period i zivotni vek motora gotovo duplo manji od projektovanog. To je i izazvlao ogromne logisticke probleme oko odrzavnaja
Игор Г.
Од Петра Великог до данас је Русија трабант Западне цивилизације, културе и технологије. А биће и у будуће.
Petrovic Dusan
@Алексеj М Mesate literaturu i mehaniku.To,sto je Dostojevski veliki pisac, ne utice na ocajno los nivo tehnologije u Rusiji.Isto kao sto na zapadu ima jedan Balzak,Dikens itd Danas Rusija ne proizvodi niti jedan mikrocip,kompjuter,telefon.Sve kupuju u Koreji i Kini.I kakve to ima veze sa uspehom SSSR 1950 sa trkom u svemiru-koju su izgubili i pobedila je Amerika?
Petrovic Dusan
@Pera Postar Konkord je napravljen po originalnom francusko-engleskom dizajnu,i nema nikakve veze sa ocajnim neuspehom-Tu-144 koji nikad nije resio tehnicke probleme niti bio u upotrebi. Dok je Konkord vozio tokom 40 godina svakodnevno putnike po celoj planeti....
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.