Понедељак, 06.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИСХРАНА

Вода као заштитник здравља

Количина течности коју треба да унесемо у организам зависи од разних фактора, али се препоручује до осам чаша воде дневно
(Фото Пиксабеј)

Вода је основна намирница и неопходна је за живот. Добро здравље зависи и од тога колико воде пијемо сваког дана. Људске потребе за водом зависе од разних фактора: здравственог стања, активности, поднебља и годишњег доба. Универзална формула колико воде треба пити дневно не постоји, али неки оптимални унос воде се лако може поставити за све.

Како и колико воде уопште губимо?

Сви ми константно губимо воду процесом дисања, знојења, мокрења (уринирања) и путем столице (фецеса). С обзиром на то, неопходно је да ту изгубљену воду надокнадимо.

Знојем и дисањем отприлике изгубимо литар воде на дан, док мокрењем и столицом изгубимо нешто више, око литар и по. Колико воде изгубимо, толико морамо и да надокнадимо. Ових два и по литра је потребно уносити путем хране и течности како не бисмо дехидрирали. Вода унета храном је свега пола литра на дан, што је око 20 одсто дневних потреба. Остала два литра треба да се уноси путем свих течности које попијемо у току дана.

Колико воде је довољно?

Потребно је у просеку уносити 2,5 литра воде на дан. То је отприлике седам или осам чаша дневно.

Како знате да је то довољно? Све што је потребно је да погледате боју мокраће (урина) која треба да буде бледожута или провидна. Ако пијете мање него што губите, боја је тамножута.

Када треба да пијемо више воде?

Није свако годишње доба нити поднебље исто у погледу потребе пијења воде. Летње топло и влажно време значајно утичу на знојење и повећавају наше потребе за водом. Знојењем поред воде губимо и електролите, па је паметно и њих надокнадити пијењем. Пола сата физичке активности средњег интензитета (брзи ход, џогирање, бициклизам) повећава потребу за водом за пола литра.

Висока надморска висина, изнад 2.500 метара такође утиче на губљење воде, па су и тада потребне веће количине ове течности. Физичка активност, нека болест или стање такође могу повећати потребе за водом.

Потребе за водом код неких болести (праћених високом температуром) и стања (трудноћа, дојење) такође повећавају дневне потребе за водом, за чак пола литра више од просечних вредности.

Обратите пажњу, кофеин и алкохол су диуретици!

Напици који садрже кофеин (кафа, чај, газирана безалкохолна пића) дају телу воду, али је и извлаче из тела, јер је кофеин диуретик, дакле он дехидрира тело. За правилну хидратацију, нека вам основа уноса течности ипак буде вода. Алкохол такође делује као диуретик, па је у овим топлим данима ипак вода најбољи избор.

Основно је правило да пијемо воду када смо жедни, али то некада није паметно. Како старимо, теже можемо приметити да смо дехидрирали, па је боље пити и када нисмо јако жедни. Главобоља је један од првих симптома дехидратације.

С друге стране, не треба ни претеривати са наливањем, колико воде је потребно толико и попијте, уз сваки оброк и физичку активност.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.