Понедељак, 20.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Професори страхују да ће историјску свест ђака формирати улица

У петицији коју је шест професора средњих школа предвођених академиком Љубодрагом Димићем, са 1.500 потписа грађана, упутило Министарству просвете и премијерки Ани Брнабић тражи се хитно укидање реформисаних програм наставе историје у гимназијама и средњим стручним школама
На изложбу о Јасеновцу у дому Народне скуптшине позвано је само 50 најбољих ђака Прве, Треће и Земунске гимназије (фото лична архива)

„Настава историје спроведена на ’реформисани’ начин доноси опасност да историјску свест младе генерације престане да формира школа, односно педагог-историчар, професионалац, научник. Ту свест ће формирати: улица, штампа, политика, интересне групе или међународни фактори. Осиромашује се најдиректније национална и критичка свест, а то је први корак ка добровољном сужањству. Да ли је то оно што желимо нашој деци?”

Овим питањем и упозорењем закључена је петиција коју је шест професора средњих школа, на челу с академиком Љубодрагом Димићем, редовним професором Филозофског факултета у Београду, пре месец и по дана упутило Министарству просвете и премијерки Ани Брнабић. Они траже да се хитно укине реформисани програм наставе историје успостављен у гимназијама и средњим стручним школама пре три године. Како за наш лист објашњава један од покретача Љиљана Раковић, професорка историје у Земунској гимназији, петиција је покренута још 15. јуна, а они су као спонтано окупљени историчари одлучили да буде онлајн како би била доступна свим колегама и родитељима. Досад ју је потписало 1.500 грађана из целе Србије. Наглашава да им од председнице владе није стигла повратна информација, а да су из министарства одмах добили одговор да ће петицију размотрити, али отад нема гласа од њих.

– Не знам ниједног колегу који је подржао реформу програма из историје, сем једног из Форума београдских гимназија, који то не ради у име удружења, јер није спровело анкету, а бројни гимназијски наставници не слажу се с њим. Ђаци који данас уче реформисану историју жртве су неких претходних немара. Већ добијам претње, а излазим у јавност под именом и презименом јер желим да се обелодани ко је тај човек ко је све ово осмислио. Поменути колега у јавности брани реформе у нечије име. Чије? То није Младен Шарчевић, измене програма су почеле да се праве пре његовог доласка на место министра просвете. Ко жели да нам врло добри ученици у другом разреду гимназије чак не знају шта значе речи „отпор” и „законодавство”, када их наведем у питању. Нажалост, овога има и у другим предметима, попут ликовног васпитања – истиче професорка Раковић.

Подвлачи да садашње градиво из средњошколских уџбеника историје апсолутно не разумеју најбољи ђаци, а о просечнима да и не говоримо. Кроз јавно доступне коментаре петиције закључили су да сличан проблем постоји чак и у осмолеткама.

– Не желимо никог да вређамо, нарочито не колеге које су радиле на реформи, многи нису у настави и немају представу шта значи ући у учионицу и радити с децом. Или нису целовито сагледали градиво јер су радили само на једном делу. Али ово питање је кључно за будућност нашег народа и државе. Знамо колико је тешко било да обрадимо градиво по старим програмима, а сада по новом то је потпуно немогуће. Највећи број колега и даље предаје по старом, а пишу да раде по новом програму. А шта ће бити када то види инспекција – пита Раковићева.

Један од главних разлога петиције јесте напуштање хронолошког приступа историјском учењу, кога је заменио такозвани тематски принцип. Раковићева каже да је то пред ученике поставило апсурд који нико не разуме. А то је да је, на пример, немогуће да појме зашто се Хитлер понашао како јесте у Другом светском рату и ликвидирао толике људе, уколико претходно не науче шта је нацизам. Нови програм предвиђа да ђаци о нацизму уче на самом крају школске године, а о Другом светском рату и Хитлеру у првом полугодишту. Такође, према њему ђаци не науче ко је Стефан Немања, а уче о Светом Сави, или не сазнају ко је цар Душан, а уче о првом српском патријарху Јоаникију, који је крунисао цара Душана Силног. Реформа је довела и до тога да наши гимназијалци сада прво науче ратовање Србије и Црне Горе у балканским или Првом светском рату, а тек након тога, у другом полугодишту, уче ослобађање од османске власти, настанак и изградњу српске државе.

– То је потпуно бесмислено. Исти парадокс протеже се на све остале епохе опште и националне историје. Наполеонови ратови се уче пре Француске револуције, а идеје просветитељства, које су темељ поменутих догађаја, на крају реформисаног садржаја у последњој наставној теми – упозоравају поменути историчари.

У науци је од Ренеа Декарта владало правило да се иде од лакшег ка тежем, овом реформом је то избрисано. Раковићева и колеге тврде да ђаци градиво по новом уопште не могу да науче и разумеју га. Ученицима у Србији је, истиче она, историја иначе веома тешка. Тврди да обухвата огроман садржај и из националног и општег опуса, за који није предвиђен довољан број часова, за разлику од многих држава у којима се учи само национална историја.

– Ту се јавља и нови проблем. Код нас је реформом сузбијен обим националне на рачун опште историје. Последица је да ђаци друге године гимназије сада Немањиће уче у две лекције, а раније су то чинили у шест-седам лекција. Исто је и у основној школи, па у петом разреду имају само један час историје недељно, потребна су им два, а у старијим разредима три у току седмице. Резултат који имамо, после три године реформе, јесте да се у мају на републичко такмичење из историје у прва три разреда гимназије није пласирао ниједан ђак из Београда – упозорава Раковићева.

 

Коментари18
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mirko
Ljudi ne shvataju šta znači kada je edukacija tj knjige kada su politizovane. Ovo je mnogo loša stvar. Trebali su samo povećati broj časova u srednjim i osnovnim školama a ne ovako da "srede" problem učenja... Treba se pročitati brdo knjiga ne bi li se stekla svest i istina o nekom delu istorije... Čini mi se da ovo ne ide u tom smeru niti da će ići... Mentalno nazadujemo. Stvarno su nešto ovi naši političari! Pogledajte profesora Behim Spahića, on je politikolog i ima par predavanja na Youtube.
АбвгдђежзијклљмнњопрстћуфхцчџШ
Едукација (шта год та помодна реч значила) нам је таква да више од пола грађана не уме, или их није брига да на телефону пишу српским језиком.
Бојана
Problem udžbenika i nastave neprilagođene uzrastu učenika je nešto sa čim sam se susretala tokom školovanja svoje dece. Gramatika je u osnovnoj bila predetaljna. U prvom gimnazije istorija je bila preobimna , dok je biologija ličila na skriptu medicinskog fakulteta. Deci se servira nauka, a ne znaju osnovno o zdravlju, ishrani ,novcu , o svome gradu i zemlji. Pozdavljam svaki pokušaj da se škola približi đacima i da se bavi suštinom na jasan i deci dostupan način.
Боро
Мало је народа чији корени леже на митовима, а они који их немају краду туђе и измишљају своје. И да, повест у образовном систему служи да се обликује национална свест, а у институтима нек се баве науком, немам ништа против. Шта би Хрвати или Албанци дали да имају своје митове, али немају...`
MarkoBgd
@ZoranStokic: Neko jeste izabrao a da li je "nas" ili njihov, to vreme dokazuje. Srbija i srpstvo su od 90ih i sukoba sa zapadom imali samo stetu - politicku, teritorijalnu, materijalnu, civilizacijsku, psiholosku pa i biolosku ( pogibije, iseljavanje).
Dusan T
@MarkoBgd U pravu ste. Treba odmah da prestanemo da ih napadamo.
mila simic
Istorija je nauka a ne mitologija ili ispiranje mozga. Istorija bazira na cinjenicama i istorijskinm dokazima. I takva se mora predavati. Njena uloga nije da kreira nacionalnu svest.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.