Петак, 03.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Кукић: Сценарио Пурише Ђорђевића је Џојс на асталу

У данашњем добу ово је јединствен предлог за филм, када он силази на ниво спектакла, певања и пуцања и отужних прича о криминалцима
Пуриша Ђорђевић (Фото: З. Анастасијевић)

Сценарији су рукописи који посебним, а некада и мистичним путевима доспевају до покретних слика, идући из руке у руку филмских посвећеника. Када се догоди да сценарио буде објављен као књига, као што је то сада случај са „Уликсом” нашег култног редитеља и писца Младомира Пурише Ђорђевића, онда и страсни читаоци могу да се упусте у креирање сопственог филма, избор глумаца, сценографије, атмосфере, што можда и иначе чине приликом откривања једног књижевног дела. И то у ишчекивању новог филма Пурише Ђорђевића – његовог „Уликса”.

Када је издавачка кућа „Градац” штампала овај текст, направила је омаж Џејмсу Џојсу, али и увек активном Пуриши Ђорђевићу, који деценијама заиста предводи југословенску и српску кинематографију, наново приређујући изненађења. Наше читање сценарија „Уликса” започиње знатижељом поводом тога како искусни редитељ и писац види ирског класика и његово стваралаштво из данашње перспективе. Ова приповест је флуидна, постмодерна, путујућа, кроз њу комуницирају „Портрет уметника у младости”, „Даблинци”, „Уликс”, „Финеганово бдење”, чак и ласцивна Џојсова писма упућена Нори, али и савременост у којој се редитељ Пуриша Ђорђевић, као Хичкок у неком од својих филмова, појављује у сценарију, и то поклањајући се публици Филмског фестивала у Пули, све због контекста Џојсове Пуле, Трста. Тада га „монтажно” гледа Стивен Дедалус, Џојсов алтер его, обраћајући се јунакињи Нори.

Езра Паунд имао је своје мишљење о Џојсовом делу, али Пуриша, као врсни документариста, има свој суд о томе шта је Паунд радио у Италији за време рата, и то на основу аутентичних података. Не промиче му ни то што је Т. С. Елиот говорио о језику у роману „Уликс”, језику који указује на нове појаве у књижевности, на нова осећања. Слике се затим крећу у правцу дискусије Џојса и његовог лика Леополда Блума, коју пак прекида наш познати позоришни редитељ Љубиша Ристић...

На крају „Уликса” налази се и ауторово писмо издавачу Бранку Кукићу у ком се каже:

„Сценарио сам написао према Џојсовом роману ’Уликс’, што на енглеском значи ’Одисеја’. Читао сам роман ’Уликс’ у преводу Зорана Пауновића. Сценарио сам прво послао господину Пауновићу, он се веома добро изјаснио о мом сценарију. Објаснио ми је да роман не подлеже ауторским правима. Прошло је 80 година...”, написао је Пуриша Ђорђевић.

Личности које на особен начин живе у овом делу Пурише Ђорђевића и саме имају своје мишљење о „Уликсу”, па тако издавач Бранко Кукић каже за наш лист:

– Сценарио „Уликс” је савремена Одисеја са изгубљеним личностима, очајним породицама у ишчекивању и сиренама-заводницама између. Мислим да би се ово свидело писцу Никосу Казанцакису, који је написао еп о Одисеју, и режисеру Теу Ангелопулосу, који је снимио филм „Одисеја”. Али Пуриша је показао да је најсавременији постмодерниста међу овим нашим, који личе на олињале и сасушене рокере. Његов сценарио говори о једва ухватљивим вибрацијама јунака, њихових односа и догађаја, али је све повезано у загонетку емоција и идеја. Ово је јединствен предлог за филм у данашњем добу, када филм силази на ниво спектакла, певања и пуцања и отужних прича о криминалцима, једноставан филм-есеј о променама у самом човеку и о његовом осетљивом месту у свету.

– Будући филм замишљам као поруку да се нормални догађаји дешавају на ненормалан начин, дакле у духу Џојсовог романа. То је представа живота из дана у дан. Овај сценарио је пример да је Пуриша добро разумео Џојса: све је у невидљивом састојању и растојању, пуном суптилне еротике, а у ствари, подсећа на велике Пуришине филмове од пре педесет година („Девојка”, „Јутро”, „Подне”). Ово је Џојс на асталу. Имајте у виду да је Џон Хјустон свој филм „Мртви” снимио према Џојсу. Паунда и Елиота, који су са Џојсом линија нове светске културе, Пуриша уводи у филм као пример да се у култури све непрестано мења, тумба и супротставља – сматра Кукић.

Позоришни редитељ Љубиша Ристић поводом сценарија „Уликс” испрва изговара једну сентенцу: – Филмски редитељ је писац који пише камером. – Затим додаје:

– Пуриша Ђорђевић је двоструки писац јер пише и својом старом писаћом машином. Шта би тек било кад се не би бојао компјутера и мобилног телефона? Шалу на страну, његови филмови из шездесетих година прошлог века нису били само врх наше и европске кинематографије већ и први ешалон модерне књижевности у Југославији. По томе је овај редитељ-писац био јединствен онда, али је јединствен и сада. Зато није чудо, већ је сасвим природно да се његов сценарио штампа као роман, као драма, као песма. Његови филмови увек су били романи тока свести, зато је овај његов данашњи разговор са Џојсом прави наставак његове „Девојке” или „Јутра” или „Сна” или „Поднева”, од пре педесет година.

– Каква би тек то била срећа када би Пуриша Ђорђевић, најстарији активни филмски редитељ и филмски писац на свету, за који месец почео да снима своју расправу са Џејмсом Џојсом и осталим Ирцима! Пријављујем се да будем други асистент режије и шофер сектора скрипта – закључио је Ристић.

Наш најбољи преводилац Џојса, универзитетски професор и књижевник Зоран Пауновић каже да је сценарио Пурише Ђорђевића прочитао у једном даху, понет енергијом текста и упечатљивошћу слика које тај текст призива.

– Нешто конкретније речено, тај сценарио одиста је изванредно дело, и то не само као предложак за филм већ и као позив на ново читање и промишљање Џојсовог опуса. Пуриша Ђорђевић начинио је својеврсни пресек тог опуса, уткавши у складну целину свог текста ликове, теме и мотиве из различитих Џојсових дела. Притом је, осећајем великог синеасте који подједнако успешно размишља и филмски и литерарно, непогрешиво бирао и стварао управо оне дијалоге и призоре који најцеловитије осветљавају унутрашњи живот ликова, као и социоисторијски контекст у коме се тај живот одвија. А то што је у сценарио увео ликове из стварног живота, од Норе Барнакл до Љубише Ристића, само потврђује тезу да је уметност пре свега игра, а „Уликс” роман који у својој раскошној слојевитости вечно остаје отворен за нова креативна читања. Имао сам прилике да погледам неколико филмова заснованих на мотивима из овог романа: ниједан од њих, по мом мишљењу, није као полазиште имао овако зналачки написан, луцидан и подстицајан сценарио. Уверен сам да ће филм који ће, надам се, из тог сценарија настати, потврдити овакав мој суд – истакао је Пауновић.

А прича се завршава улицом, парком, негде у Швајцарској, где се на последњој станици налази Одисејев двојник, али са духом Даблина у себи и укусом Гинисовог пива на непцима.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Talicni Opanak
Gospodin Dordjevic je definitivno reziser sa ogromnim literarnim darom! Tako se uvek govorilo - "Purisa pise kao "uragan"...
Dragomir Kovačević
Scenario lutanja 20. veka! Ultima Thule, okretaj zavrtnja. Filmično-poetska sublimacija od strane velikana P. Đorđevića koji je ravan Džojsu! Veliko hvala!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.